Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan inte komma tillbaks till MacOS (Bootcamp)

weissbier
 Share

Recommended Posts

Hej!
Var av vissa orsaker tvungen att ha tillgång till Windows idag och eftersom att jag inte har någon annan dator så bestämde jag mig för att installera Windows 10 via bootcamp.
Nu börjar jag bli smått orolig då det här är min skoldator och jag verkligen inte har någon lust att punga ut en massa pengar.
När jag väljer "Starta om i MacOS" via bootcamp ikonen så står det "Kunde inte hitta startvolymen för MacOS" Även när jag ska välja vilket system mac'n ska starta på så kan jag endast välja windows 10.

Det enda andra alternativet jag vet är att hålla in option medans man rebootar,
Men det funkar ju inte heller efter som att min jävla skola har satt ett eget firmware lösenord på våra datorer som jag inte vet om.
Visst har jag frågat om lösenordet men ingen vet vad det är förutom it snubben som inte är här förens om 2 veckor.

Finns det något annat sätt?
All hjälp uppskattas.

1 minut sedan, weissbier säger:

Ok,

Men det kommer antagligen funka då eller?

Och hur fan gör jag om skolan inte vet lösenordet?

Det ska fungera om man kan lösenordet. Annars inte. Då får man kontakta Appleverkstad.

https://support.apple.com/sv-se/HT204455

”Om du har glömt lösenordet till den fasta mjukvaran

Om du har glömt bort lösenordet eller lösenkoden till den fasta mjukvaran bokar du ett personligt servicebesök i en Apple Store-butik eller hos en auktoriserad Apple-servicepartner. Ta med dig din Mac till mötet och ta med originalkvittot eller fakturan som inköpsbevis.”

• Upvote 1

1 timme sedan, Alix säger:

Det ska fungera om man kan lösenordet. Annars inte. Då får man kontakta Appleverkstad.

https://support.apple.com/sv-se/HT204455

”Om du har glömt lösenordet till den fasta mjukvaran

Om du har glömt bort lösenordet eller lösenkoden till den fasta mjukvaran bokar du ett personligt servicebesök i en Apple Store-butik eller hos en auktoriserad Apple-servicepartner. Ta med dig din Mac till mötet och ta med originalkvittot eller fakturan som inköpsbevis.”

Kommer det kosta pengar för att fixa det eller gör dem det gratis?

8 minuter sedan, weissbier säger:

Kommer det kosta pengar för att fixa det eller gör dem det gratis?

Det vet jag inte. Din skola har väl något avtal förmodar jag. 

• Upvote 1

4 minuter sedan, weissbier säger:

Okej tack för hjälpen iaf,

Det här var ju jävligt surt.

Var verkligen inte beredd på det här.

Sannolikt kommer den ansvarige ihåg detta lösenord och återställer enkelt din dator utan problem. Men du lär kanske få bannor. Det är dock ingen egentlig skada skedd.

1 timme sedan, weissbier säger:

... Finns det något annat sätt?
All hjälp uppskattas.

Sent omsider kom jag på en möjlighet, som eventuellt inte är låst: Starta om och håll nere X vid start.

”Hold the 'x' key during startup. This will force the Mac to boot from OS X or macOS, no matter which disk is specified as the startup disk. You may find this useful if you have your Mac set to boot to a non-Mac OS volume, such as Windows or Linux. In some cases, an alternate OS may prevent the Mac's normal boot manager from running.”

Artikel.

• Like 1

1 timme sedan, Alix säger:

Sent omsider kom jag på en möjlighet, som eventuellt inte är låst: Starta om och håll nere X vid start.

”Hold the 'x' key during startup. This will force the Mac to boot from OS X or macOS, no matter which disk is specified as the startup disk. You may find this useful if you have your Mac set to boot to a non-Mac OS volume, such as Windows or Linux. In some cases, an alternate OS may prevent the Mac's normal boot manager from running.”

Artikel.

Funkade tyvärr inte ?

• Sad 1

Verkar inte bättre än att du har raderat macOS partionen när du installerade Windows.

Men prova gör en nvram/pram-reset för att återgå till default bootskiva som borde vara macOS om den inte är raderad.

15 minuter sedan, SirKnasen säger:

... prova gör en nvram/pram-reset för att återgå till default bootskiva som borde vara macOS om den inte är raderad.

Suck, minnet sviktar. Så är det ju... https://support.apple.com/sv-se/HT204063

”Om Mac-datorn exempelvis startar med en annan startskiva än den du valt i inställningarna för Startskiva, eller om ett frågetecken visas kort när du startar Mac-datorn, kan du behöva nollställa NVRAM.”

Hur kan det ha gått till?

Gjorde verkligen ingenting.

Tryckte på installera och sen gick jag och gjorde annat.

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Verkar inte bättre än att du har raderat macOS partionen när du installerade Windows.

Men prova gör en nvram/pram-reset för att återgå till default bootskiva som borde vara macOS om den inte är raderad.

Har redan prövat,

Står på apples hemsida att systemet ignorerar en nvram reset om man har ett firmware lösenord :(

Well shit,

Nu fungerar inget alls istället.

Kan inte boota upp utan blir bara mött av firmware lösenordet.

Antar att jag inte kan göra ett skit utan det speciellt inte nu.

Stereotypen

Nä, nu kan du bara vänta på att få datorn upplåst med rätt lösenord av "IT-nissen" på skolan eller av Apple.

Share

• Create New...