Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har man ett svagt skydd även med Filevault?


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Har precis aktiverat Filevault på min iMac.

 

Fundering. 

Läste att utan Filevault - med bara ett lösenordskyddat användarkonto - så har man svagt skydd.

Utifrån att det är enkelt för en någorlunda tekniskt utrustad obehörig att knäcka ett sådant lösenord.

 

Samtidigt så förstår jag nu att det enda som krävs, även vid Filevault aktiverat, är att just knäcka det lösenordet - det man har skapat för sin inloggning.

En spontan tanke blir ju då vilken funktion Filevault egentligen fyller.

 

Är det månne för ett scenario så som nedan? D v s att man fortsatt "lever farligt" (lika farligt??) även vid Filevault aktiverat?

 

"Om du får datorn stulen och de som stulit datorn försöker få tag i någon fil men inte lyckas logga in på ditt användarkonto på iMacen utan istället tar ut HDD:n, så kommer dessa filer vara krypterade och de får inte ut dem."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med FileVault är datan bara åtkomlig med inloggningslösenordet då datan ligger krypterad på hårddisken.

Utan FileVault är datan åtkomlig utan några lösenord då datan ligger helt okrypterad på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Utan FileVault är datan åtkomlig utan några lösenord då datan ligger helt okrypterad på hårddisken.

 

Du menar/bekräftar min slutsats, om jag tolkar dig rätt?

Att ett svagt lösenord för inloggningen/användarkontot (vilket en teknikkunnig obehörig inbrottstjuv ganska enkelt kan knäcka) gör Filevault meningslös?

Samt att Filevault - om man har ett lösenord till sitt användarkonto som är mycket svårt att knäcka - då fyller den beskrivna funktionen, skydd om någon plockar ut hårddisken?

Eller fattar jag fel?

Månne är det online-skydd som också skall betänkas i resonemanget? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 minuter sedan, Alix säger:

Du får skilja på att skydda din data och att skydda din dator

 

Är inte med... Om skyddet för dator (inloggning) är dåligt så blir konsekvensen densamma för data, enligt min förståelse (fundering).

 

?

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TommyS säger:

 

Är inte med... Om skyddet för dator (inloggning) är dåligt så blir konsekvensen densamma för data, enligt min förståelse (fundering).

 

?

Givetvis är inloggningslösenordet själva nyckeln till ditt skyddade konto. Men det är väl självklart? :fundersam:

 

Om du vill ha ett bra inloggningslösenord så sätt då ihop ett enda längre ord som är lätt att komma ihåg. Det måste inte ha konstiga tecken, det är BS.

 

Exempel på lösenord:

dethärärminmacochingenannans

Det tar lång tid att knäcka det:

 

dump.png.9399e4d5bf3b484a78b5f0b5df42b150.png

 

https://howsecureismypassword.net/

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Givetvis är inloggningslösenordet själva nyckeln till ditt skyddade konto. Men det är väl självklart? :fundersam:

 

Om du vill ha ett bra inloggningslösenord så sätt då ihop ett enda längre ord som är lätt att komma ihåg. Det måste inte ha konstiga tecken, det är BS.

 

Exempel på lösenord:


dethärärminmacochingenannans

Det tar lång tid att knäcka det:

 

dump.png.9399e4d5bf3b484a78b5f0b5df42b150.png

 

https://howsecureismypassword.net/

 

 

Tack för klargörandet, bekräftelsen. 

Anledningen till frågeställningen hos mig är ju då "skrämselinfon" jag läste någonstans, om att det med rätt teknisk utrustning hos farbror tjuv skulle vara enkelt (långt mer enkelt än Filevault-tekniken) att knäcka en vanlig inloggning/lösenord. Men då menar du att det är just "skrämsel", felaktig slutsats? 

 

Jag snurrar säkert in mig i mitt resonemang men försöker förstå uppsidorna med Filevault. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, TommyS säger:

 

Tack för klargörandet, bekräftelsen. 

Anledningen till frågeställningen hos mig är ju då "skrämselinfon" jag läste någonstans, om att det med rätt teknisk utrustning hos farbror tjuv skulle vara enkelt (långt mer enkelt än Filevault-tekniken) att knäcka en vanlig inloggning/lösenord. Men då menar du att det är just "skrämsel", felaktig slutsats? 

 

Jag snurrar säkert in mig i mitt resonemang men försöker förstå uppsidorna med Filevault. 

Med ett svårt inloggningslösenord är det i det närmaste omöjligt att komma åt din krypterade data. Mer behöver du inte tänka på. Du kan dock skydda din data på fler sätt: 

https://support.apple.com/sv-se/HT204455

https://support.apple.com/sv-se/HT204756

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TommyS säger:

 

 ...jag läste någonstans, om att det med rätt teknisk utrustning hos farbror tjuv skulle vara enkelt (långt mer enkelt än Filevault-tekniken) att knäcka en vanlig inloggning/lösenord...

Du måste ju tänka "Vad har jag som är så viktigt att farbror tjuv skulle vara intresserad av vad jag har på hårddisken?" Herr tjuv vill kränga burken till en hälare och få snabba pengar. Alltså inget behov av kryptering för en vanlig människa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Du måste ju tänka "Vad har jag som är så viktigt att farbror tjuv skulle vara intresserad av vad jag har på hårddisken?" Herr tjuv vill kränga burken till en hälare och få snabba pengar. Alltså inget behov av kryptering för en vanlig människa.

Håller helt med.

Om du ändå "måste" köra med kryptering så slarva inte med backuperna, annars har du INGEN chans att få igen några filer om du raderar eller skriver över en fil av misstag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte med Filevault, har aldrig gjort annat än i testsyfte. I stället har jag krypterade skivavbilder för privat innehåll. Ibland kör jag med lösenordsskydd för datorn, men det har krånglat emellanåt. Just nu har jag det. Verkar vara stabilare numera. Jag har förstås Radera via Hitta min mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, e-snobben säger:

Dvs att det går att komma åt okrypterad data även om hårddisken är lösenords-skyddad?

Om datan inte är krypterad så kan en person med fysisk tillgång till själva disken komma åt innehållet. Jämför med en LP-skiva där vem som helst kan fästa en nål i lämplig burk och sedan hålla mot skivan för att lyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

 

2019-03-25 17:47, e-snobben säger:

Det var det jag bestämt hade för mig också.

 

@TommyS Med andra ord är skyddet starkare med FileVault än utan. 

 

Yepp, jag tolkar det som att nedan tanke var/är korrekt. 

 

2019-03-23 10:12, TommyS säger:

 

Är det månne för ett scenario så som nedan? D v s att man fortsatt "lever farligt" (lika farligt??) även vid Filevault aktiverat?

 

"Om du får datorn stulen och de som stulit datorn försöker få tag i någon fil men inte lyckas logga in på ditt användarkonto på iMacen utan istället tar ut HDD:n, så kommer dessa filer vara krypterade och de får inte ut dem."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-23 10:45, boevil säger:

https://www.google.se/search?q=duodecillion&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Duodecillion = 10^39 

Jag har aldrig hört uttrycket.

 

Inte jag heller men förstår att det kvittar.
Det är fruktansvärt STORT, så stort att vanliga ord inte räcker till. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Inte jag heller men förstår att det kvittar.
Det är fruktansvärt STORT, så stort att vanliga ord inte räcker till. :) 

Det är väl typ så många jordliknande planeter man beräknar att det finns i universum? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Det är väl typ så många jordliknande planeter man beräknar att det finns i universum? :fundersam:

Så är det säkert, minst, men har aldrig hört astronomer prata om riktigt så stora siffror även om jag intuitivt förstår att siffran måste vara sådär vansinnigt stor.

 

Antalet sandkorn på jorden borde dra sig åt det där ofantliga det också. :nerd:

 

5000 miljarder miljarder läste jag nånstans. ?

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

5000 miljarder miljarder läste jag nånstans.

Då är ju 10000 miljarder miljarder dubbelt så mycket. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2019-03-23 10:45, boevil säger:

https://www.google.se/search?q=duodecillion&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Duodecillion = 10^39 

Jag har aldrig hört uttrycket.

 

Ordet påminner lite om grekernas dodeka (12). Tittar man på short scale https://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales så framträder ett mönster.

Billion: 2 grupper med 3 nollor, gånger 1000.

Trillion: 3 grupper med 3 nollor, gånger 1000.

Quadrillion: 4 grupper med 3 nollor, gånger 1000.

Quintillion: 5 grupper med 3 nollor, gånger 1000.

Sextillion: 6 grupper med 3 nollor, gånger 1000.

.

.

.

Duodecillion: 12 grupper med 3 nollor, gånger 1000.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...