MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TommyS

Har man ett svagt skydd även med Filevault?

Rekommendera Poster

Har precis aktiverat Filevault på min iMac.

Fundering. 

Läste att utan Filevault - med bara ett lösenordskyddat användarkonto - så har man svagt skydd.

Utifrån att det är enkelt för en någorlunda tekniskt utrustad obehörig att knäcka ett sådant lösenord.

Samtidigt så förstår jag nu att det enda som krävs, även vid Filevault aktiverat, är att just knäcka det lösenordet - det man har skapat för sin inloggning.

En spontan tanke blir ju då vilken funktion Filevault egentligen fyller.

Är det månne för ett scenario så som nedan? D v s att man fortsatt "lever farligt" (lika farligt??) även vid Filevault aktiverat?

"Om du får datorn stulen och de som stulit datorn försöker få tag i någon fil men inte lyckas logga in på ditt användarkonto på iMacen utan istället tar ut HDD:n, så kommer dessa filer vara krypterade och de får inte ut dem."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med FileVault är datan bara åtkomlig med inloggningslösenordet då datan ligger krypterad på hårddisken.

Utan FileVault är datan åtkomlig utan några lösenord då datan ligger helt okrypterad på hårddisken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får skilja på att skydda din data och att skydda din dator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Utan FileVault är datan åtkomlig utan några lösenord då datan ligger helt okrypterad på hårddisken.

Du menar/bekräftar min slutsats, om jag tolkar dig rätt?

Att ett svagt lösenord för inloggningen/användarkontot (vilket en teknikkunnig obehörig inbrottstjuv ganska enkelt kan knäcka) gör Filevault meningslös?

Samt att Filevault - om man har ett lösenord till sitt användarkonto som är mycket svårt att knäcka - då fyller den beskrivna funktionen, skydd om någon plockar ut hårddisken?

Eller fattar jag fel?

Månne är det online-skydd som också skall betänkas i resonemanget? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 minuter sedan, Alix säger:

Du får skilja på att skydda din data och att skydda din dator

Är inte med... Om skyddet för dator (inloggning) är dåligt så blir konsekvensen densamma för data, enligt min förståelse (fundering).

?

Redigerad av TommyS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, TommyS säger:

Är inte med... Om skyddet för dator (inloggning) är dåligt så blir konsekvensen densamma för data, enligt min förståelse (fundering).

?

Givetvis är inloggningslösenordet själva nyckeln till ditt skyddade konto. Men det är väl självklart? :fundersam:

Om du vill ha ett bra inloggningslösenord så sätt då ihop ett enda längre ord som är lätt att komma ihåg. Det måste inte ha konstiga tecken, det är BS.

Exempel på lösenord:

dethärärminmacochingenannans

Det tar lång tid att knäcka det:

dump.png.9399e4d5bf3b484a78b5f0b5df42b150.png

https://howsecureismypassword.net/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Givetvis är inloggningslösenordet själva nyckeln till ditt skyddade konto. Men det är väl självklart? :fundersam:

Om du vill ha ett bra inloggningslösenord så sätt då ihop ett enda längre ord som är lätt att komma ihåg. Det måste inte ha konstiga tecken, det är BS.

Exempel på lösenord:

dethärärminmacochingenannans

Det tar lång tid att knäcka det:

dump.png.9399e4d5bf3b484a78b5f0b5df42b150.png

https://howsecureismypassword.net/

Tack för klargörandet, bekräftelsen. 

Anledningen till frågeställningen hos mig är ju då "skrämselinfon" jag läste någonstans, om att det med rätt teknisk utrustning hos farbror tjuv skulle vara enkelt (långt mer enkelt än Filevault-tekniken) att knäcka en vanlig inloggning/lösenord. Men då menar du att det är just "skrämsel", felaktig slutsats? 

Jag snurrar säkert in mig i mitt resonemang men försöker förstå uppsidorna med Filevault. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, TommyS säger:

Tack för klargörandet, bekräftelsen. 

Anledningen till frågeställningen hos mig är ju då "skrämselinfon" jag läste någonstans, om att det med rätt teknisk utrustning hos farbror tjuv skulle vara enkelt (långt mer enkelt än Filevault-tekniken) att knäcka en vanlig inloggning/lösenord. Men då menar du att det är just "skrämsel", felaktig slutsats? 

Jag snurrar säkert in mig i mitt resonemang men försöker förstå uppsidorna med Filevault. 

Med ett svårt inloggningslösenord är det i det närmaste omöjligt att komma åt din krypterade data. Mer behöver du inte tänka på. Du kan dock skydda din data på fler sätt: 

https://support.apple.com/sv-se/HT204455

https://support.apple.com/sv-se/HT204756

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, boevil säger:

https://www.google.se/search?q=duodecillion&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Duodecillion = 10^39 

Jag har aldrig hört uttrycket.

Här finns en lista: https://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_large_numbers

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, TommyS säger:

...jag läste någonstans, om att det med rätt teknisk utrustning hos farbror tjuv skulle vara enkelt (långt mer enkelt än Filevault-tekniken) att knäcka en vanlig inloggning/lösenord...

Du måste ju tänka "Vad har jag som är så viktigt att farbror tjuv skulle vara intresserad av vad jag har på hårddisken?" Herr tjuv vill kränga burken till en hälare och få snabba pengar. Alltså inget behov av kryptering för en vanlig människa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Axelman säger:

Du måste ju tänka "Vad har jag som är så viktigt att farbror tjuv skulle vara intresserad av vad jag har på hårddisken?" Herr tjuv vill kränga burken till en hälare och få snabba pengar. Alltså inget behov av kryptering för en vanlig människa.

Håller helt med.

Om du ändå "måste" köra med kryptering så slarva inte med backuperna, annars har du INGEN chans att få igen några filer om du raderar eller skriver över en fil av misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör inte med Filevault, har aldrig gjort annat än i testsyfte. I stället har jag krypterade skivavbilder för privat innehåll. Ibland kör jag med lösenordsskydd för datorn, men det har krånglat emellanåt. Just nu har jag det. Verkar vara stabilare numera. Jag har förstås Radera via Hitta min mac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-23 på 10:17, SirKnasen säger:

Med FileVault är datan bara åtkomlig med inloggningslösenordet då datan ligger krypterad på hårddisken.

Dvs att det går att komma åt okrypterad data även om hårddisken är lösenords-skyddad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-23 på 12:44, Axelman säger:

De flesta har väl lösenord och liknande som de inte vill ska hamna i orätta händer. Farbror tjuv är väl inte dummare än att han vill tjäna lite extra pengar på känsliga data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, e-snobben säger:

Dvs att det går att komma åt okrypterad data även om hårddisken är lösenords-skyddad?

Om datan inte är krypterad så kan en person med fysisk tillgång till själva disken komma åt innehållet. Jämför med en LP-skiva där vem som helst kan fästa en nål i lämplig burk och sedan hålla mot skivan för att lyssna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Om datan inte är krypterad så kan en person med fysisk tillgång till själva disken komma åt innehållet.

Det var det jag bestämt hade för mig också.

@TommyS Med andra ord är skyddet starkare med FileVault än utan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu