Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musikspelaren i Iphone stannar inte där jag var sist när jag sak återuppta lyssnandet.


Justine13
 Share

Rekommendera Poster

Ser så många som tvångsavslutar appar och sen klagar över batteritiden. Försöker förklara hur det fungerar men fakta biter inte utan jag bara ruskar på huvudet nu för tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Ser så många som tvångsavslutar appar och sen klagar över batteritiden. Försöker förklara hur det fungerar men fakta biter inte utan jag bara ruskar på huvudet nu för tiden. 

Jag trycker bara en gång på knappen nu. :fane:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, iMarc säger:

Men att ha tex Safari i bakgrunden med 84 öppna flikar samtidigt som bankID är väl knappast säkert?

Varför stänger du inte flikarna efter dig om de besvärar dig?

Jodå, det är säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, lappen71 säger:

Ser så många som tvångsavslutar appar och sen klagar över batteritiden. Försöker förklara hur det fungerar men fakta biter inte utan jag bara ruskar på huvudet nu för tiden. 

Det kanske är ett Androidfenomen. De flesta ”städappar” och även tex AVG antivirus vill döda appar som ligger i bakgrunden, men jag har aldrig upplevt att vare sig telefonen blivit snabbare eller batteritid blivit bättre för det. 

Däremot när jag rootat telefoner och donat lite med processer i SD-Maid, och andra root program så har jag fått bättre batteritid och snabbare telefon. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför stänger du inte flikarna efter dig om de besvärar dig?

Jodå, det är säkert.

Jo det gör jag allt ibland, men glömmer det ofta. Önskar det fanns någon funktion som stängde alla flikar automatiskt när man stänger Safari. 

Bra att det är säkert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Önskar det fanns någon funktion som stängde alla flikar automatiskt när man stänger Safari. 

Inte riktigt, men nästan.

360955156_Skrmavbild2019-03-24kl_12_37_18.png.f3a6d62025b9abc006a72a04c309e06b.png

 

Sedan kan du stänga alla flikar.

 

1438916109_Skrmavbild2019-03-24kl_12_37_36.png.0f4f1ea2331742e381e3ac205b89a56b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Inte riktigt, men nästan.

360955156_Skrmavbild2019-03-24kl_12_37_18.png.f3a6d62025b9abc006a72a04c309e06b.png

 

Sedan kan du stänga alla flikar.

 

1438916109_Skrmavbild2019-03-24kl_12_37_36.png.0f4f1ea2331742e381e3ac205b89a56b.png

Japp vet, men glömmer det ofta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, iMarc säger:

Japp vet, men glömmer det ofta. 

 

Eftersom det inte betyder något varken säkerhets eller batterimässigt spelar de ingen roll.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till mitt problem på den här tråden.

 

Nej, jag tvångsavslutar aldrig musikappen. Jag ser bara efter var jag står i tid. Ibland. 

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Justine13 säger:

För att återgå till mitt problem på den här tråden.

 

Nej, jag tvångsavslutar aldrig musikappen. Jag ser bara efter var jag står i tid. Ibland. 

 

?

 

Problemet är löst för din del.

Ljudböcker ska inte vara i mp3-format utan i m4b för att dom ska hamna i rätt program när du synkar med iTunes.

 

239922064_Skrmavbild2019-03-24kl_15_43_44.png.10c80d6207036c57c4125fb4dbecd02a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst och löst. Mina ljudböcker ä i MP3 format. Jag måste således konvertera alla min ljudböcker till MP4. Typisk Apple glitch att inte ta MP3 längre som fungerar för ljudböcker. Tidigare hade jag en underbar liten sockerbit till Ipod som tog MP3 och stannade och startade där man slutade i sina böcker. 

 

Tack alla för bra råd och insikt. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Justine13 säger:

Löst och löst. Mina ljudböcker ä i MP3 format. Jag måste således konvertera alla min ljudböcker till MP4. Typisk Apple glitch att inte ta MP3 längre som fungerar för ljudböcker. Tidigare hade jag en underbar liten sockerbit till Ipod som tog MP3 och stannade och startade där man slutade i sina böcker. 

 

Tack alla för bra råd och insikt. ?

 

Apples format för ljudböcker har alltid varit i formaten m4b pga av den uppenbara fördelen.

 

Citat

Some media players use the M4B format to store digital bookmarks along with the audio, letting you pause playback and then resume later. This is one reason they're preferred over MP3s, which can't save your place in the file.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Apples format för ljudböcker har alltid varit i formaten m4b pga av den uppenbara fördelen.

 

 

 

Ja men nu finns det extremt mycket ljudböcker i mp3-format, fler än m4b så det är ju ett problem som Apple borde tagit itu med förlängesedan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Ja men nu finns det extremt mycket ljudböcker i mp3-format, fler än m4b så det är ju ett problem som Apple borde tagit itu med förlängesedan. 

 

Det är inget problem om man vet hur man ska göra. Importera till iTunes och markera dom som ljudbok. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, iMarc säger:

Ja men nu finns det extremt mycket ljudböcker i mp3-format, fler än m4b så det är ju ett problem som Apple borde tagit itu med förlängesedan. 

 

Jag tror inte att du förstår problematiken att iBooks plötsligt skulle tro att mp3 är en ljudbok.

För det är just iBooks som spelar upp m4b som är det korrekta ljudboks formaten.

Så om nu iBooks plötsligt identifierar mp3 som en ljudboksfil hur gör man skillnad på musik och ljudbok när man synkar mp3-filer till telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag tror inte att du förstår problematiken att iBooks plötsligt skulle tro att mp3 är en ljudbok.

För det är just iBooks som spelar upp m4b som är det korrekta ljudboks formaten.

Så om nu iBooks plötsligt identifierar mp3 som en ljudboksfil hur gör man skillnad på musik och ljudbok när man synkar mp3-filer till telefonen?

Så lösningen är att importera dem till iTunes och markera det som ljudbok, för att sedan importera det till iBooks? Låter omständigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Så lösningen är att importera dem till iTunes och markera det som ljudbok, för att sedan importera det till iBooks? Låter omständigt. 

Det är ju bara nödvändigt ifall ljudboksutgivaren envisas med att ge ut fel slags filer.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är ju bara nödvändigt ifall ljudboksutgivaren envisas med att ge ut fel slags filer.

Ja det är ju bra att det går att lösa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Så lösningen är att importera dem till iTunes och markera det som ljudbok, för att sedan importera det till iBooks? Låter omständigt. 

 

Apple HAR fixat det och detta är faktiskt nytt för mig för det är ett bra tag sedan jag gick över till m4b.

 

För att testa så laddade jag ner en ljudbok i formtet mp3.

 

655606325_Skrmavbild2019-03-25kl_19_12_00.thumb.png.c227996ad6dd5ddf2555328c6c07250b.png

 

 

Importerade den till iTunes och som väntat hamnade den bland min musik.

Men jag högerklickar på filen och väljer Albuminfo.

Under fliken Alternativ så ska man ändra till ljudbok.Notera att "Kom ihåg uppspelning" inte är aktiverat.

 

 

1429884647_Skrmavbild2019-03-25kl_19_09_22.thumb.png.7ed5868253ce934c1f7ec2770d4a3a71.png

 

 

Jag väljer ljudbok och vips så är "Kom ihåg uppspelning" aktiverat.

 

619763845_Skrmavbild2019-03-25kl_19_09_47.thumb.png.4aa5aae56249ddbde19b36844269fe08.png

 

 

När jag sen i iTunes går till min iPhone så finns boken som val att synkronisera.

 

2055513083_Skrmavbild2019-03-25kl_19_10_39.thumb.png.dc375bf3c5218e212d7f546a5428387c.png

 

Efter synkronisering så helt magiskt så finns boken som är mp3 format i iBooks.

 

IMG_0392.thumb.jpg.83bb8c91e2ff34316d62333a2b0175dd.jpg

 

 

Så det verkar som att Apple har förbättrat den manuella hanteringen av mp3-filer som man vill ska vara ljudböcker.

Det kanske har varit så här länge men detta var nytt för mig alla fall.

 

Hur sen TS inte lyckas få det rätt förstår inte jag. Hoppas mina bilder kan vara till hjälp.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Apple HAR fixat det och detta är faktiskt nytt för mig för det är ett bra tag sedan jag gick över till m4b.

 

För att testa så laddade jag ner en ljudbok i formtet mp3.

 

655606325_Skrmavbild2019-03-25kl_19_12_00.thumb.png.c227996ad6dd5ddf2555328c6c07250b.png

 

 

Importerade den till iTunes och som väntat hamnade den bland min musik.

Men jag högerklickar på filen och väljer Albuminfo.

Under fliken Alternativ så ska man ändra till ljudbok.Notera att "Kom ihåg uppspelning" inte är aktiverat.

 

 

1429884647_Skrmavbild2019-03-25kl_19_09_22.thumb.png.7ed5868253ce934c1f7ec2770d4a3a71.png

 

 

Jag väljer ljudbok och vips så är "Kom ihåg uppspelning" aktiverat.

 

619763845_Skrmavbild2019-03-25kl_19_09_47.thumb.png.4aa5aae56249ddbde19b36844269fe08.png

 

 

När jag sen i iTunes går till min iPhone så finns boken som val att synkronisera.

 

2055513083_Skrmavbild2019-03-25kl_19_10_39.thumb.png.dc375bf3c5218e212d7f546a5428387c.png

 

Efter synkronisering så helt magiskt så finns boken som är mp3 format i iBooks.

 

IMG_0392.thumb.jpg.83bb8c91e2ff34316d62333a2b0175dd.jpg

 

 

Så det verkar som att Apple har förbättrat den manuella hanteringen av mp3-filer som man vill ska vara ljudböcker.

Det kanske har varit så här länge men detta var nytt för mig alla fall.

 

Hur sen TS inte lyckas få det rätt förstår inte jag. Hoppas mina bilder kan vara till hjälp.

Kanonbra detta ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack än en gång alla som pitchade in era synpunkter och råd. Jag har testat alla och även talat med Tekniksupporten som inte lyckades lösa det i Musikspelaren och där går det helt enkelt inte att lösa problemet med uppspelningen. I mitt tycke en rejäl glitch. Det finns sådana även i Apples system - har fortfarande svårt att med min nya Mac Book Pro få kontakt med min externa hårddisk - som funkar i min äldre Mac Book Pro men inte i den nya. Man skickade mig hit och dit - helst vill man att det ska vara något fel på hårddisken, men det är det inte, den funkar ju utmärkt i den äldre Macken. Även där med hjälp av supporten fick vi den att fastna en gång i min nya Mac, men bara för någon timme innan den försvann helt(allt det här finns i en annan tråd - just saying)för att aldrig komma tillbaka. Fick till och med mitt ärende uppskickat till Senioravdelningen. Dom fick mig att ominstallera Mojave(den externa HD fungerade inte heller i High Sierra.)

vilket inte betydde shit. Olöst.

 

Men!!! Nu till det bästa. TACK LAPPEN 21. RÄDDAREN I NÖDEN.???

 

Du knäckte koden och nu kan jag spela upp böckerna på rätt sätt - de fastnar där jag slutar - visserligen inte i Musikspelaren, men i Books. Kudos!!!! 

 

I hans svar finner ni hur man gör genom att markera musikfilerna i Itunes och göra om dom till bokfiler för att spela upp i Books.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej alla.

Ja - tack för dessa goda råd ovanför. (Nu ett år sedan si så där.)

 

Dock - så har jag ännu fler och större KRAV på Apples grejer. Jag har också känt det som besvärligt med 'ljudböcker' på Apple 'original-operativ-system' och programvaror. Jag saknar:

 

1. hastighetsjustering (utan tonhöjdsändring)

2. automatisk 'paus-borttagning'.

3. automatisk 'röst(frekvens)förstärkning'

4. komma_ihåg_var_jag_var_någonstans möjlighet.

5. 'bokmärkes'-möjligheter…

 

ALLT detta - utom det sista (5) finns redan i den UNDERBARA iOS-programmet för iPhone som heter Overcast. Helt underbar funktion på nästan alla områden. Bra.

 

Har någon av er en progamvara för OS X som fixar Overcasts alla funktioner? Vidare - KAN DET FINNAS en lika bra programvara för Youtube? (video asså…)

 

Jag tycker att Youtube aldrig fungerar väl. Jag har 'konto' för det måste man ju tydligen - men ändå

1… så vet INTE Youtube var jag var sist.

2. YT vet inte vad jag har tittat igenom!

3. YT vet INTE att jag alltid vill ha hela videolistan framme.

4. YT vet inte att jag alltid vill ha dem i tidsordning

5. YT vet inte att jag skulle vilja ha egen sortering

6. YT vet tydligen 'olika saker' beroende om jag loggar in på en smartTV och/eller en dator.

 

hm…

 

Nej - jag längtar efter en "Overcast" för video där jag själv streamar det JAG vill.

 

PS. Om du undrar vad jag menade med punkt 5 - så är det just detta att jag skulle vilja ha möjlighet att bokmärka alla ställen som är typ viktiga, märkliga, skall_läsa_på-grejer, skall_följa_upp-grejer, skall tala om för en kompis, skall bara 'njuta av en gång till…'. DS

 

Tack snälla du som har något att tillföra i detta. Först och främst att få "ljudböcker" lättare och snabbare hanterade på OS X (först och främst) i därefter också under iOS. Tack.

 

 

//G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...