Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musikspelaren i Iphone stannar inte där jag var sist när jag sak återuppta lyssnandet.


Justine13
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har Iphone SE, en formidabel liten maskin. Men mitt problem som lyssnar mycket på böcker är att när jag har stannat /pausat en bok efter kanske 1 timme eller tre eller så där så går min spelare tillbaks till början av det kapitlet. Den behåller inte sin plats så jag kan fortsätta därifrån utan måste lyssna, söka, försöka finna  var jag var sist. Mycket irriterande. Det kommer man ju inte ihåg. Den håller sig och startar där jag slutade under några timmar, men om jag fortsätter nästa dag så har den gått tillbaks till noll minuter i det kapitlet. Jag har ringt supporten och de har sagt att jag ska bara pausa, låta den vara och sedan nästa dag starta den igen, men det funkar inte. tillbaks till noll. Någon idé? Jag har såldes inte spelar någon annan musik från biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är böckerna inlagda som just ljudböcker och inte som vanliga ljudfiler (som musik)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså hela ljudboken ligger i bibliotekets spellista under dess titel. Vet inte om det betyder att de är vanliga ljudfiler eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi formulerar om Telly82:s fråga så här: använder du appen Musik eller appen Böcker för att lyssna på din ljudbok? Eller någon annan app?

 

Om det är så att du använder appen Musik så betyder det att det förmodligen inte är en riktig ljudboksfil du lyssnar på och den därför inte har de egenskaper som en riktig ljudboksfil har såsom kapitelindelning och förmåga att komma ihåg var man var i boken.

Redigerad av Yellowman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Alltså; 

 

Jag har appen Musik som kom med mobilen. I biblioteket har jag flera ljudböcker. Jag trycker på bilden av ljudboken och den börjar spela upp. Ex Ferrantes "Min fantastiska väninna". Den börjar direkt på kapitel 1. Jag lyssnar , kanske 45 minuter. Nästa dag har den gått tillbaks till det kapitlets början som jag lyssnade sist på. Inte där jag slutade vilket kanske var 15´23 in i kapitlet. . 

 

Kan inte säga annat än att det är en riktig ljudboksfil. Med kapitel som läses upp av inläsaren. Jag lyssnar inte i appen böcker(går det?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Justine13 säger:

Kan inte säga annat än att det är en riktig ljudboksfil

Jo, det är ingen ljudboksfil. (För då hade du spelat upp den i "Böcker" har jag precis lärt mig.) Det är en vanlig ljudfil som råkar innehålla en person som läser upp en bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Jag har köpt den som ljudbok av Adlibris. Den spelar upp boken i kapitel efter kapitel i musikspelaren via appens bibliotek där den ligger . Efter varandra.Men stannar således inte kvar där jag slutade. Klart det är en ljudbok, vad annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en ljudbok men filen är i ”musik”- format (vanligt ljudfil såsom .mp3, .m4a eller liknande). Hade filen varit i riktigt .m4b-format hade telefonen lagt in den under appen Böcker och den hade automatiskt kommit ihåg var du var i boken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Justine13 säger:

Klart det är en ljudbok, vad annars?

Inte tekniskt sett. Tekniskt sett är det en vanlig musikfil som innehåller ljudet av en uppläsning av en bok.

En ljudbok är tekniskt sett en annan fil än en musikfil, som Yellowman påpekat.

 

Kör filerna genom exempelvis Audiobook Builder så löser det ditt problem.

https://www.splasm.com/audiobookbuilder/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar. Heders!

 

Kanske beror det på att när jag köper böcker så laddar jag ner dom via Macken och för sedan över dom till min Iphone. Då lägger dom sig i musikspelarens biblo och låtsas som om det inte är en bok utan vanlig musik(så som jag förstått era resonemang) och då bryr den sig in om att starta där jag slutade lyssna.  Inte vet jag , men den lägger sig i biblo med omslag och alla filerna i rätt ordning(samt kapitlen) så jag begriper uppriktigt sagt inte varför den vill ha mig tillbaks till noll efter varje lyssning(inte under samma dag då fortsätter den, men dagen efter). Hmm...

 

Kanske Audiobook builder är svaret. Om det inte finns något sätt inom Mac/Iphone att fixa det hela. Och nej, jag köper aldrig något över mobilen och har varken Bank-Id eller Swish på den så att ladda ner böckerna direkt i mobilen är inte aktuellt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att dina filer för ljudböcker ligger under Musik i iTunes och inte under Ljudböcker? 
1. Markera en ljudbok, högerklicka/sekundärklicka på den och välj "Albuminfo". 
2. Välj fliken "Alternativ".

3. Välj "Medietyp" och där sätt på "Ljudbok". Jag gissar att den står på "Musik" nu. 

Om du gör detta för dina ljudböcker så ska de nu vara märkta som Ljudböcker i iTunes, de ska hamna under "Ljudböcker".

Däremot så gör ju detta inte om filen till Ljudboksformat. Jag gick in på Adlibris och det ska tydligen gå att välja mellan MP3 format ( de blir vanliga musikfiler) och AAC/Ljudböcker. 


Men Adlibris säger även att deras ljudböcker är till för att lyssna på i t ex Musik-spelaren för iPhone, och då är de inte i Ljudboksformat utan musikfiler. 

Men har du hämtat dem som MP3 eller som AAC?

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack. 

 

Så här står det på infon:

 

MPEG-1, Layer 3

 

Vad det nu betyder. På andra böcker står det bara MPEG

 

Jag ska göra som du sa med att ge boken en annan plats i Itunes biblo. Sedan föra över den till min Iphone. Kanske finns lösningen där. Tack. Ska meddela om det gick men det tar några dagar. 

 

Jag ser att du har exakt samma grejer som jag! Macbook pro(nyköpt men -15 års model)och Iphone SE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MPEG1 Layer 3 = MP3. Så du har hämtat MP3 och då blir det ingen ljudbok utan en musikfil. Enligt Adlibris så ska man vid hämtningen kunna välja MP3 eller AAC. Du kan prova att gå in på ditt konto på Adlibris och där se om du har möjlighet att hämta böckerna igen och som AAC istället. Felet ligger iaf hos Adlibris och inte på iPhone/Mac, så egentligen är nog det bästa att du kontaktar Adlibris kundtjänst och frågar dem. För de filer du har nu är musikfiler, inte ljudboksfiler. Det är filer som man kan lyssna på i en MP3-spelare. Det är det som är felet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa och enklaste är att ladda ner Audiobook Binder https://itunes.apple.com/se/app/audiobook-binder/id413969927?mt=12

 

Skriva i titel,författare och beskrivning på boken,dra in filerna och starta programmet.

Går också att ställa in att boken automatiskt importeras till iTunes.

 

356636437_Skrmavbild2019-03-23kl_10_03_19.png.d8d5339dc117ff9da30174da0b34b91a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för er hjälp!?

Uppskattas.

 Jag ska testa och utvärdera nästa vecka era förslag och återkommer om det. Begriper dock fortfarande inte varför musikspelaren måste gå till noll när jag stannar den på ex. 1´24 eller så. Oavsett vilket format på MP3 jag har. Det borde väl vara bekvämt även för dom som spelar upp ett album, att nästa dag inte åka tillbaks till första låten utan stanna där man stannade på albumet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Justine13 säger:

Tack alla för er hjälp!?

Uppskattas.

 Jag ska testa och utvärdera nästa vecka era förslag och återkommer om det. Begriper dock fortfarande inte varför musikspelaren måste gå till noll när jag stannar den på ex. 1´24 eller så. Oavsett vilket format på MP3 jag har. Det borde väl vara bekvämt även för dom som spelar upp ett album, att nästa dag inte åka tillbaks till första låten utan stanna där man stannade på albumet. 

 

Spelar du musik mellan gångerna du lyssnar på boken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Och jag klickar bara en gång på hemknappen eller skärmsläckaren när jag lyssnat färdigt för dagen och ska göra annat med mobilen. När jag dubbelklickar någon och sveper uppåt för att ta bort vad jag varit kommer jag till musikspelaren efter ett tag. Där står den exakt vad jag slutade ex 53´Men när jag sätter på den från det fönstret går den direkt till noll. Då får jag fixa den till rätt ställe där jag slutade. Men det är inte alltid jag gör det och då får jag skriva på en lapp hur långt in jag är i lyssnandet och det är det problemet jag - med eran hjälp - försöker knäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, musikspelaren brukar glömma bort positionen i aktuellt låt efter en stund. Och börja om från 0:00. Oftast kommer den ihåg vilket låt och vilken spellista men inte alltid. En oerhört irriterande grej är när man ansluter iPhone med USB till bilen och den alltid automatiskt börjar spela bibliotekets första låt i bokstavsordning. I mitt fall ”A Little Way Different” med Papa Dee. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Justine13 säger:

Nej. Och jag klickar bara en gång på hemknappen eller skärmsläckaren när jag lyssnat färdigt för dagen och ska göra annat med mobilen. När jag dubbelklickar någon och sveper uppåt för att ta bort vad jag varit kommer jag till musikspelaren efter ett tag. Där står den exakt vad jag slutade ex 53´Men när jag sätter på den från det fönstret går den direkt till noll. Då får jag fixa den till rätt ställe där jag slutade. Men det är inte alltid jag gör det och då får jag skriva på en lapp hur långt in jag är i lyssnandet och det är det problemet jag - med eran hjälp - försöker knäcka.

 

Det är inte så konstigt att den inte kommer ihåg när det verkar som på din beskrivning att du tvångsavstänger appen.

Sluta med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Det är inte så konstigt att den inte kommer ihåg när det verkar som på din beskrivning att du tvångsavstänger appen.

Sluta med det.

Jag tvångsavstänger alltid alla appar hela tiden. Kanske inte är bra? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Jag tvångsavstänger alltid alla appar hela tiden. Kanske inte är bra? :fundersam:

Det är såklart inte bra. Varför gör du så?

Om du får problem, starta om telefonen/paddan på det "riktiga" sättet. (Inställningar > Allmänt> Stäng av) Starta sedan som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är såklart inte bra. Varför gör du så?

Om du får problem, starta om telefonen/paddan på det "riktiga" sättet. (Inställningar > Allmänt> Stäng av) Starta sedan som vanligt.

Jag dubbeltrycker snabbt och sveper bort appar som ligger i bakgrunden. Är inte det bra, blir inte telefonen snabbare och drar mindre batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, iMarc säger:

Jag dubbeltrycker snabbt och sveper bort appar som ligger i bakgrunden. Är inte det bra, blir inte telefonen snabbare och drar mindre batteri?

 

Nej tvärsom. Den drar mer ström eftersom den måste fylla RAM-minnet varje gång du startar appen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej tvärsom. Den drar mer ström eftersom den måste fylla RAM-minnet varje gång du startar appen. 

 

Men att ha tex Safari i bakgrunden med 84 öppna flikar samtidigt som bankID är väl knappast säkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Men att ha tex Safari i bakgrunden med 84 öppna flikar samtidigt som bankID är väl knappast säkert?

 

Menar du att någon hemsida skulle aktivera Bank-ID och autenciera utan din vetskap? Nu fungerar det inte på det sättet. 

 

Stänger du ner appen (inte tvångsavslutar) är den inaktiv. Den ligger helt enkelt i dvala i RAM-minnet tills du öppnar appen igen. 

Det är bara ett fåtal appar som kan köras i bakgrund såsom Maps,Apple Musik och liknande. 

 

Nej det är inte osäkert att låta appar ligga i dvala i RAM-minnet.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...