Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes ljudinställningar


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Hittade denna dialogruta i iTunes. Är det någon/några av dessa tre inställningar man bör bocka i för att få ännu bättre ljudåtergivning? 

Skärmavbild 2019-03-20 kl. 15.56.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Övertoning är en smaksak. Jag vill inte ha det så. "Ljudförbättraren" gör ljudet sämre. Ljudkontrollen har en tendens att sätta nivån efter den tystaste låten. Kan bli lite väl tyst. Nä. Ha dem avstängda. Använd Equalizern.

Redigerad av Axelman
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du menar med ljudkvalitet. :)

Övertona låtar: Innebär att pauserna mellan låtarna försvinner vid uppspelning, nästa låt börjar lite innan låten man lyssnar på slutar. 
Ljudförbättrare: Justerar bas och diskant löpande under uppspelning, bygger på analys av låten och om du drar reglaget mer till höger så blir ljudet mer briljant, mer energi det är som en valbar loudness. 
Ljudkontroll: Försöker justera så att uppspelningsvolymen blir samma på alla låtar. 

Alla dessa tricks sker genom elektronisk processing och egentligen så blir ljudkvaliteten något sämre än om man inte hade dem påslagna... Men de kan väl vara roliga att leka med om man vill, prova själv. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Nej. Övertoning är en smaksak. Jag vill inte ha det så. "Ljudförbättraren" gör ljudet sämre. Ljudkontrollen har en tendens att sätta nivån efter den tystaste låten. Kan bli lite väl tyst. Nä. Ha dem avstängda. Använd Equalizern.

Vad rekommenderar du för inställning på Equalizern, lyssnar mest på pop, rock? Vill ha så klart ljud som möjligt och samtidigt bra bas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Vad rekommenderar du för inställning på Equalizern, lyssnar mest på pop, rock? Vill ha så klart ljud som möjligt och samtidigt bra bas. 

Det är ju helt omöjligt att säga. Det beror ju bland annat på högtalarna, rummet, dina öron och hur musiken är inspelad. Det är bara att prova sig fram. Men för att vara snäll så ser det ut så här just nu:

 

Skärmavbild 2019-03-20 kl. 16.17.59.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Beror på vad du menar med ljudkvalitet. :)

Övertona låtar: Innebär att pauserna mellan låtarna försvinner vid uppspelning, nästa låt börjar lite innan låten man lyssnar på slutar. 
Ljudförbättrare: Justerar bas och diskant löpande under uppspelning, bygger på analys av låten och om du drar reglaget mer till höger så blir ljudet mer briljant, mer energi det är som en valbar loudness. 
Ljudkontroll: Försöker justera så att uppspelningsvolymen blir samma på alla låtar. 

Alla dessa tricks sker genom elektronisk processing och egentligen så blir ljudkvaliteten något sämre än om man inte hade dem påslagna... Men de kan väl vara roliga att leka med om man vill, prova själv. :)
 

Ljudförbättrare kanske man skulle ta och testa då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Ljudförbättrare kanske man skulle ta och testa då. :)

NOOO! Den gör en artificiell fasförskjutning som gör att öronen vissnar. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Det är ju helt omöjligt att säga. Det beror ju bland annat på högtalarna, rummet, dina öron och hur musiken är inspelad. Det är bara att prova sig fram. Men för att vara snäll så ser det ut så här just nu:

 

Skärmavbild 2019-03-20 kl. 16.17.59.png

Tack. Men om jag ställer in Equalizern under inställningar för Musik på min iPhone, gäller det läget då för all musik. Kan inte se att man kan justera Equalizern i appen Musik. Ska man behöva gå till inställningar varje gång man vill ändra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All musik är olika. Lägg EQ-n på skrivbordet så kan du ändra enkelt vid behov. I regel ökar jag bara basen på äldre musik som är i regel basfattigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Axelman säger:

All musik är olika. Lägg EQ-n på skrivbordet så kan du ändra enkelt vid behov. I regel ökar jag bara basen på äldre musik som är i regel basfattigare.

Japp. Hur lägger jag EQ-n på hemskärmen  i telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Japp. Hur lägger jag EQ-n på hemskärmen  i telefonen?

Vet inte. Trodde det handlade om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Axelman säger:

Vet inte. Trodde det handlade om datorn.

”Hej Siri Musik Inställningar” löste problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör aldrig med EQ, jag har t o m en förstärkare utan tonkontroller. :) Kör alltid ”flat” i datorn och mobilen. Tycker det ger bäst ljud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma förstärkare sedan 1989. Den har en förbikopplingsknapp som har varit på sedan dess. ”Direct”. Alltså ingen bas, diskant eller loudness. I Itunes använder jag dock equalizer. I praktiken fyra: Rock (för all elförstärkt populärmusik), klassiskt, akustiskt och tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Raphael säger:

Jag kör aldrig med EQ, jag har t o m en förstärkare utan tonkontroller. :) Kör alltid ”flat” i datorn och mobilen. Tycker det ger bäst ljud. 

OM man har riktigt bra ljudprylar behövs inte justering av ljudet. Med billiga datorhögtalare så finns det behov att justera prylarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har tittat på dessa inställningar men ställa ljudnivån lika på alla låtar funkar inte. Hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...