Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med startskiva/återställning/säkerhetskopia


johanna.

Rekommendera Poster

Hej!

Hade problem med för lite utrymme på min macbook air 14 så bestämde mig för att säkerhetskopiera den till en extern hårddisk och sedan återställa hela datorn. Under återställningen skulle man radera startskivan och jag gjorde då detta men inser nu att jag måste ha raderat fel startskiva eller liknande..

 

Efter återställningen startar datorn och den har den gamla uppdateringen maverick. Då det är en gammal version så letade jag efter uppdateringar så att jag kunde få den till senaste eller åtminstonde någon nyare upd men det fanns inga uppdateringar tillgängliga. Bestämmer mig då för att återskapa och få tillbaka allt med den externa hårddisken och quicktime men när jag ska välja skiva i återställningsprocessen så finns det bara en att välja på och när jag klickar kommer det upp att utrymmet är fullt och det går därför inte att återställa datorn till den skivan.

 

Har jag raderat datorns startskiva? Isåfall, går det att få tillbaka den på något sätt?

Vad ska jag göra för att lyckas återställa datorn när det inte finns utrymme på skivan?

 

Ursäkta oklarheten och formuleringarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du gjort så här? https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

du har ju alltid möjligheten att ladda ner macOS på ett USB-minne så att den är boot-bar, dvs möjligt att starta ifrån usb-stickan, radera din Airs hårddisk från skivverktyg och sedan installera macOS där igen.

Flera metoder att göra bootbar usb finns, här är en: https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Mac OS hittar man som nytt Mac OS i App Store, inte som uppdatering av ett gammalt. Det är normalt att när man återställer så ominstalleras det operativsystem som datorn kom med från början, det är inget fel. Det är i nyare datorer, nya system, som man kan få det senaste direkt. Så starta med Mavericks, och efter detta kan du hämta ner nyare OS, du söker efter dem i App Store. De dyker inte upp som uppdateringar, det är helt normalt.

Det låter som att du försöker installera på recovery/återställningspartitionen, för den är mycket riktigt låst. Den ska man inte röra. Så den kommer upp som en fylld hårddisk. 

Du kan starta återställningsprogrammet igen och där gå in i Skivverktyg och se vad den säger om vilka skivor du har. Du ska ha två stycken. En återställningspartition/recovery och en annan. Du kan försöka radera/formatera och paritionera igen. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS hittar du i App Store. Skriv in "Mac OS" och du ska få upp det senaste som fungerar med din dator, och andra sökträffar med men bland dem ska Mac OS finnas. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket! Som du förklarar i sista stycket så kommer jag ihåg att det under första återställningen fanns 2 skivor, dock fanns alternativet "radera" endast på en av dessa och jag raderade därför bara den. Då dyker en ny "namnlös" skiva upp, och det är denna som datorn nu verkar använda och det är endast den som kommer upp som förslag när jag ska återställa på nytt i quicktime. 

Hoppas du förstår vad jag menar?

 

Ska testa att återställa igen och kolla vilka skivor som dyker upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...