Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera/partionera nätverksdisk?


Pehe

Rekommendera Poster

Jag har sen tidigare en 2TB Seagate-40E4C5 kopplad till routern med nätverkskabl från Windowstiden där jag lagrat diskavbildningar, foton osv. Den syns via nätverket i min iMac. Jag kan kopiera filer fram och tillbaka, titta på foton och filmer, den fungerar som den ska med andra ord.
Men nu skulle jag vilja partitionera den där jag gör en del till Time Machine och resten för att lagra annat. Jag kan ange den som backupdisk i Time Machine, men om jag väljer den så antar jag att den tar alla TB i anspråk? och det är lite overkill känner jag.
Jag kan inte hitta något sätt att formatera och partitionera den via Disk Utility, den syns inte där. Tog ner Seagate Toolkit, men den hittar inte den heller. Antar att den bara kollar USB-portarna.
Är det så enkelt som att man inte kan formatera eller partitionera en nätverksdisk? Via nätverket i alla fall, antar att jag kan köpa en USB-B till USB-B sladd och köra den vägen för den lär väl bli en vanlig extern hårddisk då..
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att disken heter så? För när jag googlar hittar jag ingenting.

Vad säger manualen om partitionering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, Pehe säger:

Är det så enkelt som att man inte kan formatera eller partitionera en nätverksdisk?

Det går inte att partitionera en nätverksdisk. Du måste göra det direkt från ditt NAS. Borde finnas nån sort web-GUI eller liknande.

 

Vad är det för modell på ditt NAS förresten? "Seagate 40E4C5" hittar jag inget på när jag söker.

 

Via nätverket i alla fall, antar att jag kan köpa en USB-B till USB-B sladd och köra den vägen för den lär väl bli en vanlig extern hårddisk då..

 

Nej, ett NAS är inte ett hårddiskkabinett; det är en dator med ett eget operativsystem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Citat

Nej, ett NAS är inte ett hårddiskkabinett; det är en dator med ett eget operativsystem.

oops, där lös min okunskap igenom ?
Det finns ett webgränssnitt men det finns inget om att partitionera hårddisken. Men tack vare din input om det jag inte förstod, att det i princip är en egen dator så kom jag på hur jag skulle göra.
Jag var i min okunskap rädd att Mac skulle formatera hela disken och använda allt till Time Machine, dvs formatera och låsa den för annat. (disken var till och med 3TB vilket jag glömt bort :D köpte den 2014 konfigurerade den och sen körde jag bara på)
Hursomhelst.
Jag gjorde en fabriksåterställning via webränsnittet.
laddade ner Seagate discovery tool för Mac så att disken skulle upptäckas av MacOs.
Skapade användare med lösenord.
Då blev det en mapp för den användaren på nätverksdisken var backuppen hamnar, resten kan jag använda som vanligt för annan lagring.
Valde Nasen som backupenhet i Time Machine. Fick logga in med användaruppgifterna jag skapat och sen började TM göra sin backup!
Problemet löst! Tack för hjälpen!


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...