Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Det jag sparar syns/finns inte!


Elmamafo

Rekommendera Poster

När jag sparar ner filer eller skapar filer på min mac så finns de helt plötsligt inte! Jag har suttit och redigerat foton, laddat ner en massa från minneskort och det fungerade bra, men helt plötsligt går det inte att spara längre! Åtminstone kan jag inte se att det ligger några filer. Jag har redigerat med Affinity, men upptäckte sen när jag skulle öppna dem igen att de inte fanns! Jag har försökt spara bilder från mail - det ser ut som hela processen funkar men när jag sedan går in i Finder finns inget! Vad har jag gjort? Har jag kommit åt något så att vissa filer blivit osynliga? Jag när jag skulle ladda ner ett gäng bilder gjorde jag för säkerhets skulle en ny mapp för att jag lätt skulle hitta dem och det såg ut som det fungerade fint att göra en ny mapp, men sedan närjag öppnade Finder fanns där inget... Jag börjar tvivla på mig själv - vad skall jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller alltså inte bara när jag  sparat via Affinity, gäller även när jag försöka ladda ner bilder från mail. Jag postar en skärmdump här - som inte heller de dyker upp där de skall sparas - där man ser en sökruta via Affinity där några filer syns  på skrivbordet samt en Finder-ruta där det ser ut som om det bara ligger en fil på skrivbordet.

Skärmavbild 2019-03-17 kl. 15.17.27.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inloggad som "Gäst". För då försvinner allt när du loggar ut.

 

Har du startat om Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Är du inloggad som "Gäst". För då försvinner allt när du loggar ut.

 

Har du startat om Macen?

Nej jag skall vara inloggad som mig. Det verkade som problemen började i natt, när jag gjorde den första Time Machine -säkerhetskopieringen, men det kan vara en inbillning... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Är du inloggad som "Gäst". För då försvinner allt när du loggar ut.

 

Har du startat om Macen?

...och nu har jag startat om Macen igen - och vips så finns filerna där! Även de jag sparade ner från mail tidigare i dag! Var har de varit under tiden? Skulle tro att det har legat där hela tiden eftersom ändringsdatumet/tiden ser ut att stämma, men varför har jag inte kunnat se dem???? Jag var för säkerhets skull inne och kolla de på Gäst-kontot ifall det kunde blivit något lurigt där men det var tomt.

Har letat som en galning efter inställningar om osynliga filer men inte lyckats hitta någon... Hoppas det var ett övergående problem....men jag skulle ändå gärna vilja veta varför det blev så här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara att du gick in på dina Time Machine-backuper i stället för att titta på disken. För då fanns ju inte dina nya filer i en backup som är någon/några timmar gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det skulle kunna vara att du gick in på dina Time Machine-backuper i stället för att titta på disken. För då fanns ju inte dina nya filer i en backup som är någon/några timmar gammal.

Men den ligger ju på en extern hårddisk som inte är inkopplad? Eller kan det ligga en kopia på hårddisken också? I bland känns Finder lite lurigt, som om det finns en massa mappar/filer som man inte kan se. Jag kan inte hitta inställningar för detta (som det finns i Windows). Jag gillar Mac för dess enkelhet att använda, men när något strular tycker jag att det är svårt att se uppbyggnaden/systemet och därmed svårt att se någon logisk förklaring. 

(Liiinuux väser min man när jag beklagar mig över detta....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Då gör Time Machine lokala kopior som förs över till backupdisken när den blir tillgänglig.

https://support.apple.com/sv-se/HT204015

Det verkar ju rimligt att det var därför jag inte kunde se några filer - MEN det förklarar inte t ex varför jag inte kunde se filerna som jag sparade på skrivbordet. Alltså de borde ju ligga på skrivbordet när jag ställer alla fönster? NU ligger de där. Känns som jag varit inne i en parallellvärld...? Dessutom borde det väl synts i Finder att jag var inne i en säkerhetskopia på något sätt? Nu har jag i alla fall varit inne i Time Machine och klickat bort Säkerhetskopiera automatiskt ifall det var detta som spökade...? Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Elmamafo säger:

Nu har jag i alla fall varit inne i Time Machine och klickat bort Säkerhetskopiera automatiskt .....

 

Neejj! Låt Time Machine göra säkerhetskopior automatiskt. Ganska många frågeställare här på Forum hade sluppit mycket bekymmer om de hade haft en säkerhetskopia. Återkommande visar sig behovet av en kopia när du inte tänkt på att manuellt starta en säkerhetskopiering.

Time Machine spökar inte på det sätt du beskrivit.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sefr säger:

 

Time Machine spökar inte på det sätt du beskrivit.

 

 

Då är frågan vad som spökar... som synes på bilden finns filerna i ett fönster men inte i ett annat...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Elmamafo säger:

Då är frågan vad som spökar... 

Det viktiga är att du kör backup. Eventuella andra problem är ganska ointressanta i jämförelse. För har du backup så kan du alltid komma tillbaka till hur det var innan ditt krångel började.

 

Det kan ju helt enkelt vara så att Finder på något vis hängt sig. 

Eller så hade du problem med filkatalogen på disken.  https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-utility/repair-a-disk-dskutl1040/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För inte så längesedan hade jag ett liknande problem, mappar var borta både på skrivbordet och i iCloud och i Google Drive. Jag prövade då skivverktyg men det bara tuggade, fastnade i över en timma under kontrollen. Då höll jag inne startknappen länge så datorn stängdes av. Sen höll jag inne Shift-tangenten och startade datorn (säker start). Det tog ca 30 minuter innan jag såg skrivbordet, då körde jag skivverktyg igen och då hittade den mängder av fel som blev åtgärdade. Startade sedan om datorn och allt var som vanligt igen. Så det hjälpte för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

För inte så längesedan hade jag ett liknande problem, mappar var borta både på skrivbordet och i iCloud och i Google Drive. Jag prövade då skivverktyg men det bara tuggade, fastnade i över en timma under kontrollen. Då höll jag inne startknappen länge så datorn stängdes av. Sen höll jag inne Shift-tangenten och startade datorn (säker start). Det tog ca 30 minuter innan jag såg skrivbordet, då körde jag skivverktyg igen och då hittade den mängder av fel som blev åtgärdade. Startade sedan om datorn och allt var som vanligt igen. Så det hjälpte för mig. 

Hu det låter lite kusligt med tanke på att min dator är några dagar gammal - kan den redan fått problem med lagringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Elmamafo säger:

Hu det låter lite kusligt med tanke på att min dator är några dagar gammal - kan den redan fått problem med lagringen?

 

Nej det tror jag inte. Jag kan inte UNIX som Mac bygger på, men att köra en säker start har fixat de mesta problem jag haft, samt skivkontroll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha kvar TimeMachine och påslagen, av dina bilder att döma så är du inte på TimeMachine. När man är inne i TimeMachine så ser man en bläddringslist till höger. Jag kan tyvärr inte svara på varför dina bilder inte syns där i början, det verkar som att Skrivbordet inte har uppdaterats efter att du lade till bilder där. Det kan vara något program du har som har stökat till i filsystemet, jag har ingen aning. Om datorn är ny och du har importerat ditt konto från en äldre Mac så kan det ibland hända lite underliga saker, på grund av skillnader mellan det nya och det gamla systemet, särskilt om man har en del äldre program. Därför brukar jag rekommendera att man efter att ha importerat ett tidigare konto/system,  kör en säker start, det rensar cachefiler etc. som kan ha hängt med från ett äldre system. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:

Det kan vara något program du har som har stökat till i filsystemet
 

Just nu känns det som det troligaste. Jag har precis testat att spara nya filer och det funkar som det skall i dag också.... Jag håller tummarna för att det var en tillfällig sinnesförvirring från datorns sida. Jag skall koppla på Time Machine igen och den externa hårddisken så får vi se vad som händer. Jag hade en annan hårddisk till min gamla dator så det borde inte vara det som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...