Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Icloud och Bilder: förstår inte hur allt hänger ihop.


vote
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tycker inte iCloud och Bilder är särskilt logiskt.

Kollar man på Bilder i Mac, så finns det iCloud-bildbibliotek som jag antar innebär att alla bilder i programmet Bilder på Mac synkas upp till iCloud? Det innebär alltså att en iPhone som delar samma Apple-ID får bilderna till Bilder på iPhone?

 

1. Vad händer om jag raderar bilder på iPhone? Försvinner de från Mac:en också?

 

2. Vad betyder Hämta original till datorn eller Hämta och behåll original på telefonen? Betyder det att de bilder jag raderar på telefonen stannar på datorn?

 

3. Min bildström: vad betyder det ens? Om jag har iCloud-biblioteket aktiverat (oavsett enhet) så borde väl alla bilder synkas mot iCloud ändå? Oavsett om bildström är på eller av?

 

Fattar inte detta. Så onödigt komplicerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1:Vitsen med iCloud bildbibliotek är att bilderna synkas mellan dina enheter så tar du bort bilden på en enhet försvinner den från alla.   

 

2: Detta betyder att bilderna sparas lokalt på enheten i originalformat dvs i den upplösning du valt att kameran ska ta bilder. Det motsatta valet du kan gör är "Optimera lphone lagring" betyder att så länge du har tillräckligt utrymme på enheten sparas bilderna i original kvalitet. Börjar utrymmet ta slut ersätts bilderna av en som är i sämre kvalitét för att spara utrymme. Men bilderna kommer alltid sparas i högsta kvalitet i iCloud bildbibliotek. 

 

3: Min bildström är till för dom som inte vill använda iCloud bildbibliotek så det kan du stänga av. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

10 timmar sedan, vote säger:

Hej,

 

Jag tycker inte iCloud och Bilder är särskilt logiskt

2. Vad betyder Hämta original till datorn eller Hämta och behåll original på telefonen? Betyder det att de bilder jag raderar på telefonen stannar på datorn?

 

 

 

När du använder optimerad lagring så lagras några bilder i lägre upplösning på din telefon/dator om minnet är fullt. Bilden lagras i iCloud i sin fulla originalupplösning. Du vill kanske ha bilden i full upplösning för att titta på detaljer eller redigera på din enhet och nöjer dig inte med den lägre upplösning som just då ligger på din enhet. Då använder du kommandot Hämta...och du får tillgång till din originalupplösning igen. För att få plats  blir andra bilder optimerade, därför behövs tillgång till internet.

Bilder du raderar på telefon raderas omedelbart på alla andra enheter.

iCloud bildbibliotek är en synkroniseringstjänst. Bilden tillgänglig på alla dina enheter. Bilden raderad = bilden borta från alla enheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

 

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Svar ja. Raderar du bilderna på iPhone så försvinner de från Mac också och på iCloud bilder i molnet. Icloud Bilder fungerar som ICloud Mail. Raderar du ett mejl i iPhone så försvinner det mejlet från Macen.

2. På iCloud Bilder på webben så finns bilden i originalformat, i full storlek. Om du har din iPhone påslagen på "optimera lagring" så sparas bara en mindre bild i iPhone. För att spara utrymme. Så "Hämta original" innebär att du laddar ner den fullstora bilden. 

3. Bildström är för kompatibilitet med äldre enheter som inte kan använda iCloud Bilder. De kör Bildström istället och får över bilderna den vägen. Men Bildström synkar inte bildbiblioteken, det är bara en mellanlagring. Bilderna i Bildström måste plockas upp från Bildström och in i ens bildprogram. Och de lagras där bara tillfälligt, Bildström har en begränsning i tid och antal. Så det är inte samma tjänst som iCloud Bildbibliotek. Om alla dina enheter klarar av iCloud Bildbibliotek så kan du stänga av Bildström, den är onödig för dig. Det är bara om man har äldre enheter som Bildström gör nytta, eller om man inte vill använda Bildbiblioteket utan vill ha separata bibliotek istället. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande förklaring lappen71 och Raphael   ?

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2019-03-14 på 00:34, lappen71 säger:

1:Vitsen med iCloud bildbibliotek är att bilderna synkas mellan dina enheter så tar du bort bilden på en enhet försvinner den från alla.   

 

2: Detta betyder att bilderna sparas lokalt på enheten i originalformat dvs i den upplösning du valt att kameran ska ta bilder. Det motsatta valet du kan gör är "Optimera lphone lagring" betyder att så länge du har tillräckligt utrymme på enheten sparas bilderna i original kvalitet. Börjar utrymmet ta slut ersätts bilderna av en som är i sämre kvalitét för att spara utrymme. Men bilderna kommer alltid sparas i högsta kvalitet i iCloud bildbibliotek. 

 

3: Min bildström är till för dom som inte vill använda iCloud bildbibliotek så det kan du stänga av. 

 

Tack för svar! Då har jag tre följdfrågor:

 

1. Det är ju mer sannolikt att ens telefon går sönder eller man blir rånad och någon nollställer ens telefon än att man "tappar bort sin mac". Vad händer om telefonen går sönder eller man blåser ut hela telefonens hårddisk/fabriksåterställer? Försvinner alla bilder på alla enheter då?

 

2. Eftersom man (1) hellre betraktar bilderna i större bild på en iMac än på en iPhone, (2) är mer sannolik att ha tillgång till internet hemma med macen och (3) hellre redigerar bilderna på datorn, är det inte rimligare att man har originalen sparade till datorn än tvärtom, telefonen?

 

3. Finns det något sätt att sätta in en spärr (t.ex på macen) så att det inte går att radera bilder? T.ex admin-lösenord eller liknande? För övrigt har vi nu slängt upp 3-5000 bilder på iCloud då jag blev lite orolig att vår gamla mac kunde dö när som helst. Om hårddisken går sönder på denna, försvinner alla bilder från iCloud då?

 

 

2019-03-14 på 08:26, sefr säger:

 

När du använder optimerad lagring så lagras några bilder i lägre upplösning på din telefon/dator om minnet är fullt. Bilden lagras i iCloud i sin fulla originalupplösning. Du vill kanske ha bilden i full upplösning för att titta på detaljer eller redigera på din enhet och nöjer dig inte med den lägre upplösning som just då ligger på din enhet. Då använder du kommandot Hämta...och du får tillgång till din originalupplösning igen. För att få plats  blir andra bilder optimerade, därför behövs tillgång till internet.

Bilder du raderar på telefon raderas omedelbart på alla andra enheter.

iCloud bildbibliotek är en synkroniseringstjänst. Bilden tillgänglig på alla dina enheter. Bilden raderad = bilden borta från alla enheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

 

Sven

 

 

Grymt, tack för svar.

 

2019-03-14 på 11:12, Raphael säger:

1. Svar ja. Raderar du bilderna på iPhone så försvinner de från Mac också och på iCloud bilder i molnet. Icloud Bilder fungerar som ICloud Mail. Raderar du ett mejl i iPhone så försvinner det mejlet från Macen.

2. På iCloud Bilder på webben så finns bilden i originalformat, i full storlek. Om du har din iPhone påslagen på "optimera lagring" så sparas bara en mindre bild i iPhone. För att spara utrymme. Så "Hämta original" innebär att du laddar ner den fullstora bilden. 

3. Bildström är för kompatibilitet med äldre enheter som inte kan använda iCloud Bilder. De kör Bildström istället och får över bilderna den vägen. Men Bildström synkar inte bildbiblioteken, det är bara en mellanlagring. Bilderna i Bildström måste plockas upp från Bildström och in i ens bildprogram. Och de lagras där bara tillfälligt, Bildström har en begränsning i tid och antal. Så det är inte samma tjänst som iCloud Bildbibliotek. Om alla dina enheter klarar av iCloud Bildbibliotek så kan du stänga av Bildström, den är onödig för dig. Det är bara om man har äldre enheter som Bildström gör nytta, eller om man inte vill använda Bildbiblioteket utan vill ha separata bibliotek istället. 
 

 

 

 

Tack för svar!

 

1. Nu delar familjen på mitt 200 GB icloud konto. Vi har 3 separata Apple ID's för detta. Om min far tar bilder och har icloud bildbibliotek påslaget och plåtar med sin telefon, visst är det inget jag kan se på min datorn/telefon eller icloud.com? Jag vill inte att någon annan som delar mitt icloud konto kan se mina bilder heller. Visst måste man slå på Delade Album då?

 

2. Om jag tar en bild kl. 00:00, hur snabbt synkas den upp mot iCloud? Vissa bilder man tar kanske man inte heller vill ska synkas mot iCloud, vad gör man då? :D

 

3. Är ens bilder med när man gör en iCloud-säkerhetskopia? Jag har förstått att inställningar, konton, dokument etc åker med, men inte bilder?

 

Tack för alla svar!

Redigerad av vote
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, vote säger:

...

3. Är ens bilder med när man gör en iCloud-säkerhetskopia? Jag har förstått att inställningar, konton, dokument etc åker med, men inte bilder?

Bilderna är inte med i iCloud säkerhetskopia från telefonen. https://support.apple.com/sv-se/HT207428

Du bör ha ett system för säkerhetskopiering av bilder.

Time Machine från datorn till en extern hårddisk är ett smidigt sätt. https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht6d60348f/mac 

där nämns att foton kanske inte alltid finns i full storlek på TM utan bara i optimal storlek om du valt det lagringsalternativet. Jag har ingen erfarenhet av det så jag vet inte hur ofta det händer.

En klonad kopia av hårddisken eller åtminstone bilderna på en separat hårddisk ökar din sinnesfrid. (SuperDuper eller Carbon Copy Cloner t ex)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har aldrig begripit mig på iCloud och kommer heller aldrig att göra. 

Hur hjälper detta inlägg TS?

 

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, sefr säger:

Hur hjälper detta inlägg TS?

 

Sven

Inte alls. Men iCloud borde vara en backup-tjänst som inte raderar filer från alla enheter när man tar bort något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

... iCloud borde vara en backup-tjänst...

Varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, vote säger:

 

... Då har jag tre följdfrågor:

 

1. Det är ju mer sannolikt att ens telefon går sönder eller man blir rånad och någon nollställer ens telefon än att man "tappar bort sin mac". Vad händer om telefonen går sönder eller man blåser ut hela telefonens hårddisk/fabriksåterställer? Försvinner alla bilder på alla enheter då?

 

2. Eftersom man (1) hellre betraktar bilderna i större bild på en iMac än på en iPhone, (2) är mer sannolik att ha tillgång till internet hemma med macen och (3) hellre redigerar bilderna på datorn, är det inte rimligare att man har originalen sparade till datorn än tvärtom, telefonen?

 

3. Finns det något sätt att sätta in en spärr (t.ex på macen) så att det inte går att radera bilder? T.ex admin-lösenord eller liknande? För övrigt har vi nu slängt upp 3-5000 bilder på iCloud då jag blev lite orolig att vår gamla mac kunde dö när som helst. Om hårddisken går sönder på denna, försvinner alla bilder från iCloud då?

1: vet inte

2: Jo, sett ur redigerarens perspektiv. Men: telefonen = kameran =ursprunget för bilderna. Den höga originalupplösningen på apparaten som är ursprunget till bilden. Nu råkar telefonen inte ha så jättestort minne så därför finns möjligheten till optimerad lagring (förminskad upplösning).  Jämför musik: artisten spelar live, skivbolaget spelar in, den höga upplösningen bevaras, en lägre upplösning sprids på Youtube/Spotify/Tidal och du lyssnar på den även om du har en musikanläggning i miljonklassen. Originalet, högsta upplösningen, finns närmast ursprunget.

3: Ingen fummel-spärr jag känner till. Men Bilder i macOS har papperskorgen Senast raderat. Där ligger foton i 30 dagar efter du raderat dem, inom den tiden går det att återskapa dem. Men förstås, det gäller att veta att man raderat något som skulle varit kvar. Eller titta där någon gång i veckan eller så.

Du kan alltid be TimeMachine göra en säkerhetskopia när du vill, brukar jag göra när jag redigerat några viktiga foton i Bilder på datorn.

Går hårddisken sönder försvinner inte bilderna från iCloud, byt hårddisk (eller dator) logga in och bilderna synkroniseras ner från iCloud bildbibliotek. Du har ju inte utfört kommandot "Radera" och därför finns bilderna kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sefr säger:

1: vet inte

2: Jo, sett ur redigerarens perspektiv. Men: telefonen = kameran =ursprunget för bilderna. Den höga originalupplösningen på apparaten som är ursprunget till bilden. Nu råkar telefonen inte ha så jättestort minne så därför finns möjligheten till optimerad lagring (förminskad upplösning).  Jämför musik: artisten spelar live, skivbolaget spelar in, den höga upplösningen bevaras, en lägre upplösning sprids på Youtube/Spotify/Tidal och du lyssnar på den även om du har en musikanläggning i miljonklassen. Originalet, högsta upplösningen, finns närmast ursprunget.

3: Ingen fummel-spärr jag känner till. Men Bilder i macOS har papperskorgen Senast raderat. Där ligger foton i 30 dagar efter du raderat dem, inom den tiden går det att återskapa dem. Men förstås, det gäller att veta att man raderat något som skulle varit kvar. Eller titta där någon gång i veckan eller så.

Du kan alltid be TimeMachine göra en säkerhetskopia när du vill, brukar jag göra när jag redigerat några viktiga foton i Bilder på datorn.

Går hårddisken sönder försvinner inte bilderna från iCloud, byt hårddisk (eller dator) logga in och bilderna synkroniseras ner från iCloud bildbibliotek. Du har ju inte utfört kommandot "Radera" och därför finns bilderna kvar.

Google Drive-Google Foto är bättre, har dessutom en bildredigerare och annat smått å gott. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, iMarc säger:

Lite trist med iCloud också när man inte kan se Vad det är för bilder. 

20FD05B1-8188-4129-9F1D-86A914AA321F.png

Lägger du bilderna i iCloud drive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Google Drive-Google Foto är bättre, har dessutom en bildredigerare och annat smått å gott. 

 

Amvänder man iCloud på rätt sätt dvs med iCloudbildbibliotek så kan man redigera bilderna och se dom. 

Du gör fel. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Amvänder man iCloud på rätt sätt dvs med iCloudbildbibliotek så kan man redigera bilderna och se dom. 

Du gör fel. 

 

Hur gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Hur gör jag fel?

 

Skärmavbild 2019-03-16 kl. 18.30.48.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många frågor... Ok, jag ska göra ett försök. :)

---

1. Det är ju mer sannolikt att ens telefon går sönder eller man blir rånad och någon nollställer ens telefon än att man "tappar bort sin mac". Vad händer om telefonen går sönder eller man blåser ut hela telefonens hårddisk/fabriksåterställer? Försvinner alla bilder på alla enheter då?
---
Svar: För att kunna radera bilder på iCloud måste man vara inne på ditt konto i telefonen. Telefonen måste alltså vara igång och upplåst för att radera bilder. Om telefonen går sönder så påverkar inte det iCloud bildbiblioteket för telefonen är ju då inte uppkopplad så iCloud bilder har ingen aning om vad som görs i telefonen. Telefonen kan alltså bara göra något på iCloud när man har täckning, signal och man är inne på kontot. 

Om telefonen blir stulen så kan tjuven bara göra något på ditt konto om tjuven lyckas komma in på ditt konto och koppla upp sig mot iCloud. Om tjuven inte har ditt lösenord så är det knappast troligt att det kommer att hända, men om du tar påslaget "Hitta min iPhone" så kan du fjärrstyra din iPhone från ditt iCloud konto på webben och låsa din telefon, du kan radera din egen telefon på distans så att ingen kan kolla den. Detta gör du på icloud.com genom en valfri dator. 

Om du fabriksåterställer telefonen så händer ingenting med iCloud eftersom den inte är uppkopplad då. Den stänger av iCloud och då ligger iCloud intakt på iCloud.com. När du har återställt och är igång igen så måste du logga in på iCloud.com i telefonen, välja att koppla upp dig, ansluta dig, då får du ner alla dina biler som ligger på iCloud. Du får den automatiskt ner.  

----

2. Eftersom man (1) hellre betraktar bilderna i större bild på en iMac än på en iPhone, (2) är mer sannolik att ha tillgång till internet hemma med macen och (3) hellre redigerar bilderna på datorn, är det inte rimligare att man har originalen sparade till datorn än tvärtom, telefonen?
--- 
Svar: Originalen sparas på iCloud, du väljer själv om du vill tanka ner originalen till din iPhone eller till din Mac. Vill du ha originalen på din Mac så hämtar du ner dem dit. 


---

3. Finns det något sätt att sätta in en spärr (t.ex på macen) så att det inte går att radera bilder? T.ex admin-lösenord eller liknande? För övrigt har vi nu slängt upp 3-5000 bilder på iCloud då jag blev lite orolig att vår gamla mac kunde dö när som helst. Om hårddisken går sönder på denna, försvinner alla bilder från iCloud då?
---

Svar: Nej, men om du råkar radera bilder av misstag så kan du hämta tillbaks dem igen. De ligger sparade i 30 dagar i en papperskorg. Det är bara att hämta upp dem igen om du inom 30 dagar kommer på att du har raderat bilder av misstag. 

Om hårddisken dör och du har bilderna på iCloud, så finns bilderna kvar på iCloud. Du kan även ha en säkerhetskopia på en hårddisk genom TimeMachine. 

Jag säger igen: Bilder på iCloud kan du bara radera genom ett aktivt kommando *inuti Bilder* från din dator/iPhone medan den är uppkopplad mot iCloud. Det är i Bilder du kontrollerar iCloud Bildbibliotek. Om du rensar en dator eller telefon så vet ju inte programmet Bilder om det. Det är inte i Bilder du tömmer hårddisken. Det är bara programmet Bilder som kan tala om för iCloud Bildbibliotek "nu har användaren begärt att radera en bild". 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts:
1. Nu delar familjen på mitt 200 GB icloud konto. Vi har 3 separata Apple ID's för detta. Om min far tar bilder och har icloud bildbibliotek påslaget och plåtar med sin telefon, visst är det inget jag kan se på min datorn/telefon eller icloud.com? Jag vill inte att någon annan som delar mitt icloud konto kan se mina bilder heller. Visst måste man slå på Delade Album då?
----
Svar: Om ni har separata Apple ID och iCloud konton så ser ni inte varandras bilder, det är bara det som ni aktivt väljer att dela ut till varandra som ni ser.

 

----

2. Om jag tar en bild kl. 00:00, hur snabbt synkas den upp mot iCloud? Vissa bilder man tar kanske man inte heller vill ska synkas mot iCloud, vad gör man då? :D
----
Svar: Det beror på din uppkoppling och storlek på bilden. Det kan ta några minuter, det kan ta längre tid. Det beror också på annat du gör i telefonen. Iphone synkar upp mot iCloud medan den kan och har prestanda att göra det, den gör det i bakgrunden medan du gör annat. Den ger mer prioritet till det du gör med telefonen.
 

---

3. Är ens bilder med när man gör en iCloud-säkerhetskopia? Jag har förstått att inställningar, konton, dokument etc åker med, men inte bilder?
---
Svar: Nej, för bilderna ligger ju redan på iCloud i Bilder. Om din telefon dör, går sönder, du formaterar om den/återställer den, så har du alla bilder kvar på iCloud Bilder. Det är bara att hämta ner dem igen. Men för säkerhets skull kan du ha en säkerhetskopia genom Macen och TimeMachine. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Hur gör jag fel?


Det verkar som att du lägger upp dina bilder på iCloud Drive istället för i iCloud Bildbibliotek. Det stämmer att du på iCloud Drive inte får en förhandsvisning av bilder och inte kan redigera bilder, men du har allt detta i iCloud Bildbibliotek, du använder då programmet Bilder i Mac och din iPhone som är uppkopplade mot iCloud bildbibliotek. Det som finns i programmet Bilder finns på iCloud och synkas med iCloud. Du kan redigera och göra vad du vill. Och tar du bort något så kan du återställa det du tar bort inom 30 dagar, för de har en papperskorg. Du kan också tömma papperskorgen aktivt innan 30 dagar har gått, då försvinner det som ligger där. Men den töms av sig själv först efter 30 dagar. 

Visst kan du ha bilder på iCloud Drive som du har nu, men du får inte tillgång till Bilder-funktionerna. 
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar inte alls längre på inställningar eller hur det funkar, vet bara ATT det funkar och att allt sker automagiskt i bakgrunden medan jag använder appar som Bilder, Pages eller till och med Textredigeraren, med mera. Fundera inte, använd apparna och producera något så fixar iOS eller Mac OS det tekniska och komplicerade.

Jag prenumererar jag också på 200GB. Kan verka onödigt mycket men jag slipper tänka på det också. Kostar en spottstyver som Apple drar på mitt konto, också det utan att jag behöver tänka på det. :) 

 

icloud.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska förtydliga att papperskorgen i Bilder är ett album som heter "Senast raderade". I Mac ligger den i listan till vänster i programmet Bilder, på iPhone ligger den under "Andra album", man kan behöva rulla ner en del innan man hittar dit. Strukturen i iPhone är:

- Mina album
- Personer och Platser
- Medietyper
- Andra album. 

Så "Andra album" ligger längst ner på skärmen.

Och där finns:
- Importer
- Gömda
- Senast raderade. 

De ligger under varandra. så man får rulla ner i skärmen. I "Senast raderade" hittar du det som är raderat i Bilder. Här kan du hämta upp raderade bilder och återställa dem, eller så kan du tömma papperskorgen om du vill. Raderade bilder tas bort automatiskt efter 30 dagar.
 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för alla svar! Känns tryggt att ha en säkerhetskopia och iCloud bilder i molnet nu.

 

Från det ena till det andra så har jag förstått att iCloud bildbibliotek inte innebär pick and choose, utan alla bilder i kamerarullen (oavsett karaktär på bild) åker upp i molnet. Vissa bilder vill man ju inte åker upp i molnet, vad göra då?

Jag har kollat på t.ex appen Camera+ (eller nya appen Camera 2+), och de har ju en egen "kamerarulle" som heter Lightbox, som inte sparar ner bilder i kamerarullen (om man inte själv väljer det). Är inte det ett smart sett att behålla alla privata bilder för sig själv och sin telefon, och lämna iCloud lyckligt ovetandes utanför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...