Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två sim-kort samma nr


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Något jag skulle vilja ha är samma nr på två telefoner, vilket inte är möjligt i allafall inte med halebop som operatör. 

Men vad händer om man gör så här:

Jag beställer ett nytt sim-kort med mitt nuvarande nr, sätter det i min andra telefon, vad jag förstår så avaktiveras då mitt gamla sim-kort. Men om jag istället då använder telefonen med det gamla sim-kortet i, aktiveras det igen och mitt nya sim-kort avaktiveras? Och om jag använder det nya sim-kortet i den andra telefonen aktiveras det då på nytt? Det skulle isåfall vara en lösning om det nu fungerar vill säga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det fungerar inte.

7 minuter sedan, iMarc säger:

Jag beställer ett nytt sim-kort med mitt nuvarande nr, sätter det i min andra telefon, vad jag förstår så avaktiveras då mitt gamla sim-kort.

Det är precis det som händer. Det gamla kortet kan sedan inte återaktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, det fungerar inte.

Det är precis det som händer. Det gamla kortet kan sedan inte återaktiveras.

Som jag misstänkte. Vet du om det finns någon ”workaround” , eller är det bara att samtal/facetime som är kopplat till samma Apple-ID som funkar, så att man kan ta emot inkommande samtal på båda telefonerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad är det du vill göra? Vill du att det ska ringa i båda telefonerna simultant?

För annars skulle du väl kunna vidarekoppla det ena numret till det andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det snabbaste är nog flightmode. Vad gäller vidarekoppling så är det en del som lägger på luren när meddelande om vidarekoppling sker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, iMarc säger:

Det snabbaste är nog flightmode. Vad gäller vidarekoppling så är det en del som lägger på luren när meddelande om vidarekoppling sker. 

Vad då meddelande? Jag vidarekopplar rätt ofta och när jag kontrollringer så kopplar det direkt utan något meddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag vet förr när jag hade vidarekoppling så gick det först fram 7-8 signaler innan det blev vidarekopplat, hade android då. Men enklast och snabbast är väl flightmode på den mobil jag lämnar hemma (båda telefonerna på samma apple-id, samtal/facetime) då förstås. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Ok, jag vet förr när jag hade vidarekoppling så gick det först fram 7-8 signaler innan det blev vidarekopplat, hade android då. Men enklast och snabbast är väl flightmode på den mobil jag lämnar hemma (båda telefonerna på samma apple-id, samtal/facetime) då förstås. 

Det kallas "vidarekoppling vid ej svar" eller liknande. Det är något annat än "vanlig" vidarekoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det kallas "vidarekoppling vid ej svar" eller liknande. Det är något annat än "vanlig" vidarekoppling.

Aha Ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ca 90-talet fanns det abonnemang med dubbla kort. En lösning var att man kunde ringa ut från båda och vald, med SMS tror jag, vilken som skulle ta inkommande samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Öland 4ever

Vilken intressant tråd. Hittade den via en googling.

 

Detta är exakt vad jag önskar mig. Två SIM-kort med samma telefonnummer. Det ena SIM-kortet ska sitta i min mobil som är med mig hela dagarna när jag är hemifrån. Det andra SIM-kortet ska sitta i min "nya" fasta stationära SIM-kortstelefon.

 

Jag ska alltså kunna ringa och ta emot samtal i både mobilen och den fasta telefonen med samma telefonnummer. Utan att behöva flytta över SIM-kortet flera gånger per dag mellan de båda telefonerna.

 

Här är en bild på "underverket" som är så nära en gammal "fast" Telia-telefon man kan komma idag år 2020.

 

Det är Comviq kontantkort jag själv använder för den som undrar. 

 

Länk till telefonen

motorola-fw200l.jpg

 

 

Redigerad av Öland 4ever
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...