Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopiera filer vid låst hårddisk?


Anicka
 Share

Rekommendera Poster

Min dator, iMac vill inte starta på rätt sätt. Jag fick då instruktioner om att lägga in operativsystemet på nytt. Jag startar upp genom c+alt+r, en jordglob snurrar och jag kommer till sidan där jag kan installera. Men jag kommer inte längre då hårddisken är låst.

Går då in i skivverktyg för att formatera hårddisken men vill först kopiera över filerna. Jag köpte en extern hårddisk men den kräver mjukvara som jag ju inte kan installera. Vad har jag för alternativ? Förutom denna iMac har jag även en Macbook och en stationär Mac. Kan man använda dem som backup istället? 

Jag har lagt in några bilder som visar problemen.

 

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja ge mig lite vägledning skulle jag vara oerhört tacksam!

IMG_7139.jpg

IMG_7137.jpg

IMG_7138.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja.. Det var ju inte helt enkelt då det är en djungel av olika kablar... Har försökt få svar från butiker som säljer kablar, men de ger inga tillförlitliga svar. 

Så jag gör ett försök igen i denna eminenta grupp:

Såhär ser uttagen ut, den dator jag vill kopiera till är en Mac Pro tidig 2009, den trasiga är iMac, ca 2014

2.2.jpeg

2.3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver dessa:

 

Från din Imac:

 

https://www.apple.com/se/shop/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt-till-firewire-adapter

 

Till Mac pro:

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/firewire/firewire-800-kabel-9-pin-till-9-pin-1-m-p68210

 

Den förstnämnda adaptern finns också på Kjell.com men är något dyrare där.

 

Kanske hittar du billigare via Prisjakt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu ger jag snart upp! Jag har nu fixat rätt kablar, har startat den Mac (pro) som ska kunna hämta iMacens hårddisk i hårdiskläge. Men jag får inte upp iMacens hårddisk. Räcker det om den är igång?

 

mvh Annika 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Anicka säger:

Nej nu ger jag snart upp! Jag har nu fixat rätt kablar, har startat den Mac (pro) som ska kunna hämta iMacens hårddisk i hårdiskläge. Men jag får inte upp iMacens hårddisk. Räcker det om den är igång?

 

mvh Annika 

Ser du hårddisklägessymbolen på Imacen? Testa olika portar om du ser symbolen. Testa också att ta ur och i kabeln i adaptern.

 

DSC_4180.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. FireWire symbolen syntes på Mac Pro. Men i vilket läge ska den synas på iMacen? (jag kan nu tyvärr inte  vara alltför flexibel med den då jag måste starta upp den i ett onormalt läge) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Anicka säger:

Ok. FireWire symbolen syntes på Mac Pro. Men i vilket läge ska den synas på iMacen? (jag kan nu tyvärr inte  vara alltför flexibel med den då jag måste starta upp den i ett onormalt läge) 

iMac ska startas i TargetDiskMode med T-tangenten nedtryckt vid start.

Mac Pro startar du som vanligt och loggar in din användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Anicka säger:

Ok. FireWire symbolen syntes på Mac Pro. Men i vilket läge ska den synas på iMacen? (jag kan nu tyvärr inte  vara alltför flexibel med den då jag måste starta upp den i ett onormalt läge) 

Se nedan:

 

6 minuter sedan, SirKnasen säger:

iMac ska startas i TargetDiskMode med T-tangenten nedtryckt vid start.

Mac Pro startar du som vanligt och loggar in din användare.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade det också, men eftersom det enda sättet att komma in i den är om man trycker commando+alt+sh+r, annars är det bara en svart ruta med en massa text som säger antagligen tråkiga men för mig obegripliga ord... Grundfelet m iMacen är ju problem med hårddisken som jag måste formatera om, men vill inte tappa filerna... SUCK. Funderar på att lämna in den, men då garanteras inte att man kan rädda filerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad händer med iMac:en då om du startar den med T-tangenten nedtryckt? Vad ser du på skärmen?

Se till att din FireWirekabel med ev. adapter är ansluten mellan iMac:en och din Mac Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bild nedan. Den är uppe några sekunder, slocknar, tänds igen med äpplet...

IMG_7150.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anicka säger:

Se bild nedan. Den är uppe några sekunder, slocknar, tänds igen med äpplet...

IMG_7150.jpg

Använder du trådat tangentbord? Gör det. Tryck ned T (och enbart T) på tangentbordet innan du startar Imacen.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta datorn till Service Provider eller Genius Bar hos Apple för hjälp är inget alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Anicka säger:

Ja det gör jag. Har dessutom provat med ett annat, men samma problem.

Provat olika USB-portar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

Ta datorn till Service Provider eller Genius Bar hos Apple för hjälp är inget alternativ?

 

Problemet är att de inte tar ansvar för filerna. Därför känner jag att jag vill testa så långt det går. Men om inte heller de lyckas kopiera är det bara att formatera hårddisken och det kan jag ju göra själv.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Anicka säger:

Problemet är att de inte tar ansvar för filerna. Därför känner jag att jag vill testa så långt det går. Men om inte heller de lyckas kopiera är det bara att formatera hårddisken och det kan jag ju göra själv.   

Det är väl ganska självklart att de inte kan göra det. Appleverkstan kan ju brinna ner ihop med din inlämnade dator. De lär väl ersätta dig för hårdvaran men den förlorade datan går det inte göra något åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Anicka säger:

Problemet är att de inte tar ansvar för filerna. Därför känner jag att jag vill testa så långt det går. Men om inte heller de lyckas kopiera är det bara att formatera hårddisken och det kan jag ju göra själv.   

 

20 minuter sedan, Anicka säger:

Japp...

Man kan förstås ta ur hårddisken ur Imacen och sätta den i ett kabinett och sedan ansluta den till din Mac Pro. Guide. Kolla närmare där eftersom jag inte vet din modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar iMacen på några uppstartskammandon över huvud taget?

Exempelvis alt-tangenten för att välja bootskiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, SirKnasen säger:

Svarar iMacen på några uppstartskammandon över huvud taget?

Exempelvis alt-tangenten för att välja bootskiva

Jag kommer in så att jag kan välja "startskiva",men vet inte vad jag ska göra därifrån... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

 

Man kan förstås ta ur hårddisken ur Imacen och sätta den i ett kabinett och sedan ansluta den till din Mac Pro. Guide. Kolla närmare där eftersom jag inte vet din modell.

Nu blev det svettigt... Tack för support men hoppar nog det steget;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...