Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Standardkonto och gästkonto, hur är det i Mac?


Pehe

Rekommendera Poster

I Windows har jag i många år kört som standardanvändare. Det är ganska bekvämt och enkelt då det kommer upp en simpel popup där man skriver in det förvalda adminkontots lösenord när något administrativt ska göras, eller högerklickar och använder "kör som" (jag kan dock inte hitta någon motsvarighet till "kör som" på Mac)
Jag har nu förstått att MacOS är av naturen mycket säkrare även i ett adminkonto, men för sinnesfridens skull funderar jag på att köra standardkonto även i min iMac. Särskilt nu när jag ännu är nybörjare på Mac.
Har kollat runt lite för att försöka förstå hur det funkar i MacOS. Är inte helt på det klara med om det är lika enkelt eller inte.
Men kan man säga att att det är likvärdigt? Jag kan köra allt i ett standardkonto så länge jag anger admin-lösenordet? Eller måste jag för någonting logga in på adminkontots skrivbord så att säga?

Sen det här med gästkonto, förstår jag det rätt att man kör i praktiken en sandlåda? allt som sker i det lagras tillfälligt i en mapp som försvinner totalt när man loggar ut från det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser faktiskt ingen fördel med att köra som vanlig användare istället för administratör, när man själv är administratör. Med ett admin-konto på Mac så måste du ange systemlösenordet när du ska göra ändringar i datorn som i Systeminställningar, installera program och så vidare. Det är inte så att du med ett admin-konto bara loggar in en gång och sen kan du göra allt utan att ange lösen, så är det inte. Du måste fortfarande ange lösen varje gång som du ska ändra grejjer i systemet. 

Har man dock flera användare på datorn, användare som man inte vill ska göra allt, ja då kan man ha egna användarkonton Standard för dem. Och där finns det en poäng att deras lösenord inte fungerar för djupare inställningar i systemet. Som standard-användare så kan du inte göra allt i datorn, du måste vara admin-användare för det. 

Så det är inte så att du som standard-användare har ett admin-lösenord du använder när du vill göra admin-grejjer. Vill du göra admin-grejjer på Mac så gör du det i admin-kontot. Om du har två konton så måste du först logga ut från standardkontot och sen in på admin-kontot. Det tycker jag verkar mycket krångligare än att bara ha admin-kontot från början. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Raphael. Då förstår jag bättre. Jag fortsätter som admin helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Pehe säger:

Sen det här med gästkonto, förstår jag det rätt att man kör i praktiken en sandlåda? allt som sker i det lagras tillfälligt i en mapp som försvinner totalt när man loggar ut från det?


Svar ja, Apple säger: "Filer som skapas av en gästanvändare raderas när användaren loggar ut. En tillfällig hemmapp skapas för gästens filer, men mappen och dess innehåll raderas när användaren loggar ut."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Raphael säger:

...
Så det är inte så att du som standard-användare har ett admin-lösenord du använder när du vill göra admin-grejjer. Vill du göra admin-grejjer på Mac så gör du det i admin-kontot. Om du har två konton så måste du först logga ut från standardkontot och sen in på admin-kontot. Det tycker jag verkar mycket krångligare än att bara ha admin-kontot från början. 

 

Det där stämmer inte riktigt.

När man som standaranvändare försöker göra något som kräver adminbehörighet, exempelvis ändra brandväggsinställningar får du upp en likadan ruta som standardanvändare får upp när de exempelvis ska ändra skärmlåsinställningar för sitt konto. Skillnaden är att man i det första läget får uppmaningen "Ange ett administratörsnamn och -lösenord för att tillåta detta". I det andra fallet räcker det att fylla i standardkontots lösen, namnet är redan ifyllt.

 

Vissa terrminalprylar underlättas dock om man är admin, men det går att göra från standardkontot med hjälp av kommandot "login". Om jag minns rätt saknar standardanvändare behörighet till kommandot "sudo".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ändå inte att det finns någon poäng i att ha både ett admin-konto och standardkonto på en dator som man är enda användaren på. Det finns ingen fördel i att ha två konton som ensam användare. Man förlorar absolut inget på att ha bara admin-kontot för sin egen dator. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...