Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utvidga trådlöst nätverk


Johanlindus
 Share

Rekommendera Poster

Johanlindus

Hej,

 

första inlägget här, hoppas det bli fler framöver :) 

 

Jag sitter idag på en Airport Time capsule och vill utvidga denna trådlösa nätverksanslutning till min övervåning. Det finns ethernet draget dit och jag tänkte kolla om ni har några tips om vad jag kan sätta för burk på ovanvåningen. Jag vill ha ett och samma SSID för både neder- och ovanvåningen. Jag har 100/10Mb hastighet idag.

 

Tack på förhand.

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att utöka ett trådlöst nät med en Applerouter är det enklast att använd en Airport Express eller Extreme, en annan Applerouter mao. Fast de är väl numera inte är 'top of the line'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johanlindus

Tack för svar! Det verkar inte som Apple säljer Airport Express eller Extreme längre..

 

@Pocahontas, som jag förstår det genererar den burken ett eget SSID? Är det kanske bara om jag kopplar ihop den med min router med ethernet? Och om jag använder den som repeater så blir det samma SSID? Men då tappar jag ganska mycket hastighet efter vad jag läst..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

På din andra våning sätter du en acesspunkt, skulle vilja slå ett slag för Ubiquiti ex en AC-Pro.

Du har helt rätt i att du tappar "hälften" när du kör repeater, mkt bättre att du använder ethernet som backhaul till din nya acesspunkt.

 

Du kan välja vilket SSID som helst i Ubiquiti, har du ett nät hemma sen som bara har prylar från Ubiquiti så kan du ställa in vid roaming när den ska ansluta till den nya acesspunkten. Lite överkurs kanske men det kan vara önskvärt när du är på övervåningen att du är ansluten till den nya AP för att få bäst fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...