Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Booter alltid til hvit skjerm (MB pro late 2011)


mikromidas

Rekommendera Poster

MacBook Pro, 15" late 2011

 

Problem:
Maskinen starter, men fullfører ikke oppstart, slutter alltid på hvit skjerm.

Hardware-endringer:
Den støtter opprinnelig 8 GB ram, men jeg har satt inn 16 GB, noe som har fungert bra i flere år. Jeg har prøvd å bytte tilbake til opprinnelige ram-brikker, men det hjalp ikke.

Jeg har prøvd å bytte til en eldre harddisk med MacOS, uten hell. Jeg har prøvd å boote fra ekstern disk og USB, uten hell.

Maskinen fikk i sin tid byttet hovedkort (?) under et reparasjonsprogram Apple kjørte for disse maskinene. Det var noe med skjermkomponenten, mener jeg. Jeg mistenker at det er noe liknende som skjer nå, for før den streiket, var det liknende symptomer: horisontale striper på skjermen, og skjermbildet ble forskjøvet mot høyre (slik at høyre del kom inn på venstre side av skjermen).

Software-endringer:
Noe av det siste jeg gjorde før problemene oppsto, var å installere security update januar 2019, uten at det trenger å ha noe med saken å gjøre.

Løsninger forsøkt:
Jeg har fått kjørt AHT (Apple Hardware test) den melder ikke om noen problemer.

Jeg får tilgang til disken via target mode og har kjørt førstehjelp i disk utility, men det hjelper ikke.

Jeg har prøvd det meste, f.eks. safe mode, men oppstarten kommer bare et stykke på vei, før den ender på hvit skjerm.

Jeg kommer inn i single user mode og verbose mode, har prøvd diverse kommandoer der, men til slutt blir det bare hvit skjerm. Jeg får gjort litt i recovery mode og internet recovery mode, men: hvit skjerm til slutt.

Noe tåpelig jeg gjorde i desperasjon (etter tips på nettet), var å legge et håndkle over maskinen for å overopphete den. Det skulle visstnok switche maskinen over til en annen grafikkrets. Haha, det hjalp ikke.

Hva kan det være?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De låter dessverre som at skjermen er ødelagd, ellers noe med grafikk-krets. Prøv slik Alix sier med annen skjerm og hvis det blir noen forskjellelse. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Grafik-krets som strular för dig. Typisk symptom att AMD-kortet har gett upp.

Du har hårdvaruproblem.

 

Finns videor hur man "bakar" kortet i ugnen.

Inget som kommer hålla - risken är stor att det förstörs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har faktisk ikke prøvd med ekstern skjerm ...  skal gjøre det. Og baking ? Vel, verdt et forsøk. Takk for alle tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, mikromidas säger:

Jeg har faktisk ikke prøvd med ekstern skjerm ...  skal gjøre det. Og baking ? Vel, verdt et forsøk. Takk for alle tips!

Bare hyggelig, håper det fikser seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, mikromidas säger:

Jeg har faktisk ikke prøvd med ekstern skjerm ...  skal gjøre det. Og baking ? Vel, verdt et forsøk. Takk for alle tips!

Kolla också detta:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå fikk jeg faktisk bootet til safe mode, men jeg trenger litt mer hjelp.

 

(Ekstern skjerm funket dessverre ikke, like hvitt.)

 

Tipsene om defekt AMD GPU har gitt litt fremgang:

Demontering, baking og lodding/lödning blir for avansert for meg, men på denne siden hos macrumors.com fant jeg følgende tekst som jeg skrev inn etter å ha bootet til Single user mode (jeg aner ikke hva det betyr, men er man desperat ...):

Code:
nvram fa4ce28d-b62f-4c99-9cc3-6815686e30f9:gpu-power-prefs=%01%00%00%00

nvram boot-args="-v"

reboot

Da får jeg faktisk bootet til Safe mode, og i "Om denne maskinen" står det "Grafikk: Intel HD Graphics 3000 512 MB". Men om jeg forsøker en normal omstart, får jeg bare Apple-logoen og en tom progress bar. Så jeg er stuck i safe mode.

 

Finnes det noen terminal-kommandoer jeg kan kjøre mens jeg er i Safe mode? Eller noe annet smart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det løste seg!

 

Via ifixit.com kom jeg til en løsning på apple.stackexchange.com. I korte trekk handler det om å flytte en kext-fil (AMDRadeonX3000.kext), slik at systemet ikke klarer å aktivere AMD-chip-en og derfor bruker den integrerte GPU-en i stedet.

 

Et problem underveis (som også løste seg) var at jeg ikke fikk bootet til single user recovery mode. Hensikten var å kunne deaktivere SIP (System Integrity Protection). Løsningen på det var å gå via terminal i GUI recovery mode (forklart her). 

 

Jeg er ikke helt ferdig ennå. I løsningen fra stackexchange for å deaktivere AMD-chip-en står det:

You should now have an iGPU accelerated display, but the system doesn't know how to power-management the failed AMD-chip. (In this state the GPU is always idling with relatively high power, consuming quite a bit of battery when unplugged and leading to GPU temperatures from 60°C upwards [on average 60-85°C], despite not being used for anything by system.)

 

Så nå skal jeg gi meg i kast med del 2 av bruksanvisningen: "improve thermal and power management".

 

Takk til alle som satte meg på riktig spor her. Jeg hadde egentlig gitt opp hele maskinen, men nå er alt bare fryd og glede :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...