Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd, är det här något att ha?


Riflemanse

Rekommendera Poster

Riflemanse

Hej,

Jag ska till och köpa en bärbar dator och är sugen på en Mac den här gången efter att ha haft PC i snart 25 år.

Har inga direkta pengar att lägga för tillfället så jag letar billig begagnad och har en kompis som ska sälja sin Mac book pro 13" late 2011.

Eftersom jag är ny på Mac skulle jag behöva lite vägledning. Som PC användare är jag van vid att Ram är något som är superviktigt, denna Mac har dock bara 4mb vilket låter galet lite.

 

Användningsområdet blir surf, epost, räkningar men då och då gör jag enklare saker i Photoshop och ibland enklare video redigering från min GoPro eller telefonen. Telefonens video klipp redigerar jag idag på telefonen och använde tidigare en iPad mini som jag körde iMovie på vilket funkade ok, det är alltså inga jätte tunga jobb.

 

Batteriet har jag ingen information om skick på.

 

Är det här något att ha?

Vad ligger de i för pris begagnade?

 

Med vänliga hälsningar, Johan

 

 

received_410821879652286.jpeg

received_1961190970676919.jpeg

received_634280566996445.jpeg

received_577011189445849.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Datorn kan inte uppgradera till nyare Mac OS X.

2. Det är för lite RAM.

3. Vanlig snurrhårddisk duger inte (jag utgår från att den har det).

 

Om det är värt det beror på om du kan stå ut med att inte kunna uppgradera Mac OS X och lägga ut pengar på mer RAM och en SSD. Plus vad du då måste ge för datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2013 är en lämplig lägsta nivå om man vill ha en begagnad Mac. Tillräckligt gammal för att vara billig men ändå hyfsade prestanda. Som räcker länge än med max RAM och SSD. Apple är snåla på RAM men Macarna har mycket bra processhantering då samma företag tillverkar både hårdvara och mjukvara. Min allmänna suddiga uppfattning är att Win/PC behöver lite mer RAM.

...

Men en SSD hjälper RAM-brist. Är RAM-minnet slut skrivs tillfälliga filer, chachefiler, till hårddisken. Har man en mekanisk disk kanske den måste snurra igång först innan läsning kan ske. Det är alltid latency med en mekanisk disk. SSD läser/skriver utan fördröjning och ungefär fem gånger snabbare. Det gör att upplevelsen blir som att ha mer RAM. SSD ersätter inte RAM men hjälper till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...