Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X laggar? Problem med SSD/RAM/OS X?


martin991
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Osäker på hur jag skall beskriva felet så rubriken kanske är lite svävande. 

Har en iMac 27" Late 2012 i standardversion men med 24GB RAM, som jag körde High Sierra på tidigare. 

Den blev allt jämnt segare och segare att starta och väcka men fungerade ändå utmärkt.

För några månader sedan så gav "hinge" upp och skärmen började hänga, givetvis hade garantin precis gått ut, den förlängda också...

Valde då att byta ut den gamla 1TB HDD mot en Samsung 1TB 860 EVO SSD samtidigt som jag reparerade "hinge" så att skärmen blev fjäderbelastad igen.. 

Installerade Mojave. Förutom den otroliga skillnaden med ny SSD så märkte min dotter att hennes favoritspel hackade väldigt mycket, något det inte gjort tidigare och på våra andra flyter det på fint så det har inte med internet att göra. 

Jag har inte märkt av några andra prestandaproblem annat än någon enstaka gång när jag surfat och skrollat på en hemsida med mycket bilder, annonser osv. 

Har testat att logga ut alla andra, stänga alla program, installera om spelet, m.m. Inget fixar lagget i spelet. 

Jämfört med min iMac Retina 5k, late 2015 med intern SSD så var den bara lite slöare att vakna, logga in, växla användare osv. Knappt märkbart. Vid surfning så hackar min i princip aldrig vid skrollning. 

Min slutsats var att spelet hade problem med Mojave. Så idag installerade jag om allt och la in, som tidigare, High Sierra. 

Tyvärr fungerar det fortfarande inte.

 

Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall testa. Vill ju inte tro att det har med min nya SSD att göra. Skivkontroll och hastighetstester visar på god prestanda. Kan det ändå vara något?

Har jag lyckats förstöra något när jag reparerade "hinge" eller installerade den nya disken... Vad kan jag ha pajat som får dessa symptom? 

Har minnena blivit skadade av statisk elektricitet när jag lyfte i och ur moderkortet?

 

Vad är det som händer???

 

Man kan tycka att det är en banal sak att just ett spel inte fungerar men det är ju sjukt störande att det är just på barnen och fruns dator. Det är ju det den är till för...

Sen har faktiskt min fru också sagt att hon upplevt datorn som seg stundtals. Jag har inte använt den lika mycket som henne så jag kan inte avgöra om den är seg i allmänhet eller det bara har varit någon temporär hicka när jag suttit vid den. Men spelet är ospelbart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Körde ett Hardware test. Något verkar vara strul med minnena. Finns en chans att jag slipper riva datorn igen... :D IMG_0043.thumb.JPG.2076a7b1d0b8780138fb901ab9163cdf.JPG

Redigerad av martin991
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Tog ut minnena, byte plats på modulerna och in igen. Inga fel indikeras i AHT längre men har samma problem fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har du olika hastigheter på minnena?

 

Inte för att det skall göra nått men man vet ju aldrig.

 

Har du 4+4+8+8?

 

Testa att kör med 2x4 ett tag och sedan 2x8 ett tag o se om du har någon skillnad.

 

Inte så att spelet "överbelastar" grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Har du olika hastigheter på minnena?

 

Inte för att det skall göra nått men man vet ju aldrig.

 

Har du 4+4+8+8?

 

Testa att kör med 2x4 ett tag och sedan 2x8 ett tag o se om du har någon skillnad.

 

Inte så att spelet "överbelastar" grafikkortet?

Samma hastighet på minnena och, precis som du skriver 4+4+8+8.

Ska testa det du skriver och se om det kan hjälpa. Om det är en felaktig minnesmodul så kanske man kan heta vilken på det sättet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-07 på 17:40, martin991 säger:

Körde ett Hardware test. Något verkar vara strul med minnena. Finns en chans att jag slipper riva datorn igen... :D 

Spoiler

IMG_0043.thumb.JPG.2076a7b1d0b8780138fb901ab9163cdf.JPG

 

14 timmar sedan, martin991 säger:

Hmm.

Tog ut minnena, byte plats på modulerna och in igen. Inga fel indikeras i AHT längre men har samma problem fortfarande.

Du har fel på något minne enligt AHT. Finns ingen anledning att ifrågasätta det.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Stoppa i originalminnena och prova. Stoppa i ett till och prova och sen det sista och prova. På så sätt felsöker du.

...

Det kan vara så enkelt att det är glappt i en minnesplats. Så kör AHT efter varje ändring och även vanlig användning för att se hur det fungerar. Ett kasst minne/minnesplats sänke lätt en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2019-03-10 på 11:27, Axelman säger:

Exakt. Stoppa i originalminnena och prova. Stoppa i ett till och prova och sen det sista och prova. På så sätt felsöker du.

...

Det kan vara så enkelt att det är glappt i en minnesplats. Så kör AHT efter varje ändring och även vanlig användning för att se hur det fungerar. Ett kasst minne/minnesplats sänke lätt en Mac.

Nu har jag testat många olika kombinationer av de minnen jag har. Inget hjälper. AHT hittar inga fel längre, även om jag sätter tillbaka till den första konfigurationen. 

Jag kan även se problemen i andra program. Tydligt när det är grafiktunga processer. T.ex spel eller när jag växlar användare och fönstren skall "rotera" vid användarbytet. Då hackar det rätt mycket. Även ibland vid surf på hemsidor med mycket grafiskt innehåll. 

Inte helt omöjligt att jag pajade något när jag lagade upphängningen till skärmen. Eller kanske någon kabel som inte kom på plats rätt? Något skit är det. 

Datorn fungerar dock väldigt bra som surfdator så frågan är bara om det är värt att riva den igen för att hitta felet, om det ens går att hitta visuellt. Kan man byta grafikkretsen separat? Kanske den som fått en kyss av statisk elektricitet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-10 på 07:19, mikaellq säger:

Det första jag skulle kolla är vilka appar som kräver mycket i Aktivitetshanteraren.

Sedan kan (med tur) nollställa PRAM hjälpa,
https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

och SMC.
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Detta har jag inte testat. Testar det och återkommer! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
martin991

Nu har jag testat återställa PRAM och SMC, alla olika kombinationer av minnen. 

Även testat att köra memtest86-usb. Det visade först ett fel under test 8, men sen när jag använde en annan kortplats så blir det inga felindikeringar, men det "laggar" ändå...

 

Så nu är jag tillbaka på ruta ett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...