Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur installerar jag en gammal version av mac os på en ännu äldre version?


KajsaÅP2

Rekommendera Poster

Jag har mac os x 10.7.5 (lion) på min dator och eftersom den är uråldring och inte fungerar när jag behöver ladda ner nya program längre så skulle jag behöva installera en senare version av os. Dock funkar inte mojave, min dator är för gammal, tror inte heller high sierra skulle funka så jag siktar på sierra (10.12).  Problemet är att de sidor jag hittat där jag kan ladda ner sierra så står det att datorn behöver ha high sierra för att nedladningen ska fungera. Är det någon som vet hur jag kan komma runt det här? Ska tillägga att jag har en mac air så har ingen möjlighet att installera något via skiva. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, KajsaÅP2 säger:

Jag har mac os x 10.7.5 (lion) på min dator och eftersom den är uråldring och inte fungerar när jag behöver ladda ner nya program längre så skulle jag behöva installera en senare version av os. Dock funkar inte mojave, min dator är för gammal, tror inte heller high sierra skulle funka så jag siktar på sierra (10.12).  Problemet är att de sidor jag hittat där jag kan ladda ner sierra så står det att datorn behöver ha high sierra för att nedladningen ska fungera. Är det någon som vet hur jag kan komma runt det här? Ska tillägga att jag har en mac air så har ingen möjlighet att installera något via skiva. 

Testa denna länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jämförde de två länkarna.

På sidan jag länkade till:

https://itunes.apple.com/se/app/macos-sierra/id1127487414?ls=1&mt=12

Din länk:

https://itunes.apple.com/us/app/macos-sierra/id1127487414?mt=12&ign-mpt=uo%3D8

 

Är det bara den första som har krav på High Sierra? Eller har den det över huvud taget? Det står så, men det verkar konstigt och ologiskt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar ingen av länkarna fungera på min dator. Det verkar som att jag behöver High Sierra för att kunna ladda ner från app store, jag får upp sidan på app store men när jag tycker på "hämta" händer ingenting. Någon som vet om man kan göra på annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KajsaÅP2 säger:

Tyvärr verkar ingen av länkarna fungera på min dator. Det verkar som att jag behöver High Sierra för att kunna ladda ner från app store, jag får upp sidan på app store men när jag tycker på "hämta" händer ingenting. Någon som vet om man kan göra på annat sätt?

Gör en säker start (håll nere skifttangenten vid start, logga in, starta om) och pröva igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din MacBook Air är från 2010 eller nyare så kan du köra High Sierra på den. Om den å andra sidan är äldre än så (2009) så klarar den inte heller Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min macbook air är från 2012 men det verkar inte fungera ändå. Provade att göra en säker start med då fungerade ingen av mina webbläsare (chrome och safari) gissar att dom är för gamla också.. Det kanske är kanske är omöjligt att komma runt det här och enda lösningen att köpa en ny dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, KajsaÅP2 säger:

Min macbook air är från 2012 men det verkar inte fungera ändå. Provade att göra en säker start med då fungerade ingen av mina webbläsare (chrome och safari) gissar att dom är för gamla också.. Det kanske är kanske är omöjligt att komma runt det här och enda lösningen att köpa en ny dator?

Då kan du ju köra Mojave.

Om du söker i App Store, får du inga träffar på Mojave eller andra Mac OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KajsaÅP2 säger:

Jag har mac os x 10.7.5 (lion) på min dator och eftersom den är uråldring och inte fungerar när jag behöver ladda ner nya program längre så skulle jag behöva installera en senare version av os. ...

Vad står det på tillverkarnas hemsida?

om de uppdaterade programmen kräver nyare OS än din Mac klarar av

så är det bättre att ha de gamla programmen kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KajsaÅP2 säger:

Min macbook air är från 2012 men det verkar inte fungera ändå. Provade att göra en säker start med då fungerade ingen av mina webbläsare (chrome och safari) gissar att dom är för gamla också.. Det kanske är kanske är omöjligt att komma runt det här och enda lösningen att köpa en ny dator?

Då gjorde du fel. Du ska inte agera i det säkra läget, utan bara logga in och starta sedan om normalt igen. Försök igen i normalt startläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Då gjorde du fel. Du ska inte agera i det säkra läget, utan bara logga in och starta sedan om normalt igen. Försök igen i normalt startläge.

Tack så mycket för hjälpen! Nu funkar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...