Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa antivirus för din Mac – vi testar fem bra alternativ


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

17 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det hade inte krävts, men det hade hjälpt Imarc.

 

Ja, givetvis är det så. Man loggar inte in hur som helst var som helst.

Det finns många sidor som ger bort/säljer spel som man sedan aktiverar på Steam. Tex HRK och GTA. Men denna sida var oturligen en phising sida och Bitdefender stoppade, dessvärre gav Bitdefender ingen varning så jag trodde det var någon inställning i Chrome som var orsaken. Därför provade jag på min Mac och då gick det som det gick. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar
1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Jag förstår fullständigt att det hade inte spelat någon roll vilket system du hade suttit vid så hade ditt konto blivit kapat.

Skriver man in uppgifterna godtyckligt så får man faktiskt skylla sig själv.

 

Detta stämmer verkligen

 

Nä för Bitdefender på PC’n stoppade det. Har du så svårt att fatta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Nä för Bitdefender på PC’n stoppade det. Har du så svårt att fatta??

 

Nej då jag förstå fullständigt att det hade inte spelat någon roll på vilket system du sitter vid med ditt beteende var det bara en tidsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Ja det gjorde jag och det hade inte krävts ett antivirus för att inte får sitt konto kapat.

Enklast och bästa sättet är att inte sprida sina inloggningsuppgifter till obehöriga sidor.

Bara för att någon lovat mig 100:- i utbyte av mina inloggningsuppgifter till banken så ger jag dom inte. ?

 

Om jag lovar dig 200:- då? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, iMarc säger:

Det finns många sidor som ger bort/säljer spel som man sedan aktiverar på Steam. Tex HRK och GTA. Men denna sida var oturligen en phising sida och Bitdefender stoppade, dessvärre gav Bitdefender ingen varning så jag trodde det var någon inställning i Chrome som var orsaken. Därför provade jag på min Mac och då gick det som det gick. 

Ja, jag känner sympati för vad du råkade ut för. Men man måste skilja mellan om man behöver antivirusprogram för att skydda datorn mot skadlig programkod eller om man behöver antivirusprogram för att skydda datorn mot användaren. Det förra är inte nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, jag känner sympati för vad du råkade ut för. Men man måste skilja mellan om man behöver antivirusprogram för att skydda datorn mot skadlig programkod eller om man behöver antivirusprogram för att skydda datorn mot användaren. Det förra är inte nödvändigt.

Ja i mitt fall är det att skydda datorn mot skadlig programkod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix är klok idag. Lyssna på honom. :ThumbsUp:
Om man bär sig dumt åt så är det rimligtvis ens eget fel. Hårt men sant. :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Alix är klok idag. Lyssna på honom. :ThumbsUp:
Om man bär sig dumt åt så är det rimligtvis ens eget fel. Hårt men sant. :storkram:

Kan hända även den bäste :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Kan hända även den bäste :innocent:

 

En olyckshändelse kan hända vem som helst. Att skriva in sina inloggningsuppgifter från Steam på en annan sida än Steam är inte en olyckshändelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

En olyckshändelse kan hända vem som helst. Att skriva in sina inloggningsuppgifter från Steam på en annan sida än Steam är inte en olyckshändelse.

Det gör de flesta på Steam eftersom spelen kan vara mycket billigare på andra sajter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Det gör de flesta på Steam eftersom spelen kan vara mycket billigare på andra sajter. 

 

Nej det tror jag inte. Att man måste uppge sin inloggning på Steam på andra siter är korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej det tror jag inte. Att man måste uppge sin inloggning på Steam på andra siter är korkat.

Jo så är det. Man länkar sitt Steamkonto och skapar en profil på sajten och i de flesta fall har även de tvåstegsverifiering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Jo så är det. Man länkar sitt Steamkonto och skapar en profil på sajten och i de flesta fall har även de tvåstegsverifiering. 

 

Nej jag tror inte att dom flesta som har ett Steam konto köper på andra siter. Har kollat och sidor som har som krav att logga in med ditt Steam konto är inte seriösa. Sidor där man bara köper en kod är säkrare och seriösare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde frågan på ett annat forum om man kan lita på sidor som kräver att man loggar in med sitt Steam konto.

Blev hånad och dumförklarad ? Kollar man på Prisjakt finns det en uppsjö med pålitliga siter som säljer Steam spel som man inte behöver uppge Steam uppgifterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Nej jag tror inte att dom flesta som har ett Steam konto köper på andra siter. Har kollat och sidor som har som krav att logga in med ditt Steam konto är inte seriösa. Sidor där man bara köper en kod är säkrare och seriösare.

Det är för det mesta just de sidorna som är seriösa eftersom de är godkända av Steam. 

56 minuter sedan, lappen71 säger:

Ställde frågan på ett annat forum om man kan lita på sidor som kräver att man loggar in med sitt Steam konto.

Blev hånad och dumförklarad ? Kollar man på Prisjakt finns det en uppsjö med pålitliga siter som säljer Steam spel som man inte behöver uppge Steam uppgifterna

Ja jag kan förstå att du blev det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Det är för det mesta just de sidorna som är seriösa eftersom de är godkända av Steam. 

 

 

Tittar man på Prisjakt på dom populäraste sidorna som säljer spel på Steam så har INGEN som krav att man loggar in med sitt Steam konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

 

Ja jag kan förstå att du blev det. 

 

Jag kopierade ditt första inlägg och ställde den som en fråga så det var i praktiken dig dom skrattade åt.

 

 

Har förstått att du inte inser det korkade att skriva in dina inloggningsuppgifter på fel ställe.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Jag kopierade ditt första inlägg och ställde den som en fråga så det var i praktiken dig dom skrattade åt.

 

 

Har förstått att du inte inser det korkade att skriva in dina inloggningsuppgifter på fel ställe.

 

 

För att det är en säkerhet att logga in med Steam som har tvåstegsverifiering. 

Vem ger dig rätten att posta mitt material på andra sajter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

För att det är en säkerhet att logga in med Steam som har tvåstegsverifiering. 

Vem ger dig rätten att posta mitt material på andra sajter?

 

Jag ger mig den rätten.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi såg ju vilken säkerhet det var ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja vi såg ju vilken säkerhet det var ?

Det var en phising sida. Kunde hänt vem som helst. Inget att göra sig lustig över. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, iMarc säger:

Ja i mitt fall är det att skydda datorn mot skadlig programkod

Det exempel du har gett handlar om att du behöver antivirusprogram för att skydda datorn mot dig själv (ditt eget handlande), inte skadlig programkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Det exempel du har gett handlar om att du behöver antivirusprogram för att skydda datorn mot dig själv (ditt eget handlande), inte skadlig programkod.

Möjligt. Dock är det över 20 år sedan sist jag blev drabbad förrän nu. Bitdefender på min PC stoppade som sagt det som skedde häromdagen, men att Malwarebytes och diverse tillägg i Safari på min Mac släppte igenom det hela är tråkigt. Hade Bitdefender varit installerat på Macen hade jag varit skyddad. Kontentan är att Malwarebytes gratisversion är sämre än Bitdefenders gratisversion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Möjligt. Dock är det över 20 år sedan sist jag blev drabbad förrän nu. Bitdefender på min PC stoppade som sagt det som skedde häromdagen, men att Malwarebytes och diverse tillägg i Safari på min Mac släppte igenom det hela är tråkigt. Hade Bitdefender varit installerat på Macen hade jag varit skyddad. Kontentan är att Malwarebytes gratisversion är sämre än Bitdefenders gratisversion. 

Du nämnde tidigare Ublock origin. Detta tillägg uppdateras inte längre till Safari och har därmed en massa säkerhetshål. För övrigt har Safari lämnat de gamla typerna av tillägg bakom sig, och tyvärr kan man inte längre anpassa filterlistor i ersättningsprogrammen utan det avgör programmakarna själva vilka som ska ingå. Vill du således skydda dig via Ublock origin som tillägg och ha kontroll över detta ska du surfa med något annat än Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Du nämnde tidigare Ublock origin. Detta tillägg uppdateras inte längre till Safari och har därmed en massa säkerhetshål. För övrigt har Safari lämnat de gamla typerna av tillägg bakom sig, och tyvärr kan man inte längre anpassa filterlistor i ersättningsprogrammen utan det avgör programmakarna själva vilka som ska ingå. Vill du således skydda dig via Ublock origin som tillägg och ha kontroll över detta ska du surfa med något annat än Safari.

Då är det frågan om Chrome är bättre än Safari vad gäller säkerheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...