Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa antivirus för din Mac – vi testar fem bra alternativ


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
3887455909.jpg
Antivirusprogram på Mac är en bättre idé än du kanske tror. Hot på nätet drabbar i dag även Mac-användare. MacWorld testar fem antiviruspaket som ger dig ett tryggare datoranvändande.Pp6TB9EHUJg

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Inte så mycket resonemang kring eller analys av ett eventuellt behov i artikeln.

Citat

Antivirus på en Mac, det behövs väl inte? Eller? Nja, är det korta svaret. Det längre svaret är att i takt med att Mac blir en allt mer populär plattform blir det också en allt mer tacksam måltavla för bedragare.

De flesta hoten mot en mac handlar i första hand om det egna beteendet hos användaren. Att lägga relativt stora pengar på ett antivirusprogram som enligt min erfarenhet mest stör upplevelsen och äter prestanda, det känns ganska avlägset. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, KMN säger:

Inte så mycket resonemang kring eller analys av ett eventuellt behov i artikeln.

De flesta hoten mot en mac handlar i första hand om det egna beteendet hos användaren. Att lägga relativt stora pengar på ett antivirusprogram som enligt min erfarenhet mest stör upplevelsen och äter prestanda, det känns ganska avlägset. 

Ja men det är lätt hänt att drabbas ändå. Jag spelar tex på spelplattformen Steam, för det mesta på min PC, där skickade en vän en länk till en sida där man kunde få ett gratis spel som man sedan aktiverar med en CD-Nyckel i Steam. 

Väl inne på sidan fick jag ett halvbra spel, så för att få CD-nyckeln var man tvungen att länka Steam till denna sida genom att logga in med Steam användarnamn och lösenord. Vilket jag gjorde, men fick då bara upp en tom vit ruta i Google Chrome. 

Då startade jag istället min Mac och öppnade Steam applikationen där, klickade på min väns länk och gjorde samma sak som på PC’n, men då hände något, plötsligt loggades jag ut ifrån Steam applikationen, samtidigt kom en notis i mobilen att mitt telefonnr för Steam guard protection var borttaget i appen Steam på mobilen. Försökte sedan logga in på Steam på datorn igen, men gick inte, min e-postadess var inte registrerad stod det och det fanns inga sätt alls att komma in på mitt konto där jag har spel för runt 10000kr.....

Så jag fick kontakta Steam Support och lyckades få tillbaka mitt konto igen och byta lösenord, aktivera Steam Guard igen. Supporten hade kollat upp det hela och mitt konto var alltså kapat. 

Då tog jag en titt i min PC, öppnade Bitdefender antivirus, där stod det att det hade gjorts en Phising Attempt och att Bitdefender stoppat detta. 

Så Safari + uBlock Origin och att jag har Malwarebytes installerat på Macen hjälpte inte, mitt Steam konto blev alltså kapat på min Mac. 

Så jag skulle nog rekommendera att installera ett bra antivirusprogram på Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Trams. Utter nonsense. Macar behöver inga antivirusprogram. Mindre SBS, snarare.

SBS? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts plattform är den sämsta skit som någonsin byggts för datorer. Den som inte förstår att dessa brister som snarare är gigantiska hål är riktigt riktigt DÅLIGT och dessutom unikt för Microsoft kan gott skylla sig själv och krångla med AV-mjukvara som antagligen bara gör datorn slöare och mindre rolig att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Microsofts plattform är den sämsta skit som någonsin byggts för datorer. Den som inte förstår att dessa brister som snarare är gigantiska hål är riktigt riktigt DÅLIGT och dessutom unikt för Microsoft kan gott skylla sig själv och krångla med AV-mjukvara som antagligen bara gör datorn slöare och mindre rolig att använda.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SBS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Jag gissar att Alix tänkte på "Skit Bakom Spakarna", besläktat med PEBKAC, "Problem Exists Between Keyboard And Chair". :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

SBS? :fundersam:

På engelska motsvaras det av PEBKAC, POBCAK och PICNIC. ID10T är ytterligare en variant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag gissar att Alix tänkte på "Skit Bakom Spakarna", besläktat med PEBKAC, "Problem Exists Between Keyboard And Chair". :hihihi:

Ja, jag svarade, men hann inte innan du svarade på din egen fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man skulle scanna igenom alla trådar i detta forum skulle man hitta en handfull trådar angående "virus" där hälften är inbillade och resten till 99% handlade om MacKeeper plus någon reklamkapning. Äkta trådar om virus av alla slag i den bredaste definition man kan tänka sig är otroligt ovanligt här. Baserat på detta så är jag full av förvåning inför en artikel som denna som tydligt pekar ut virus och faror som om de låg på hög. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

OM man skulle scanna igenom alla trådar i detta forum skulle man hitta en handfull trådar angående "virus" där hälften är inbillade och resten till 99% handlade om MacKeeper plus någon reklamkapning. Äkta trådar om virus av alla slag i den bredaste definition man kan tänka sig är otroligt ovanligt här. Baserat på detta så är jag full av förvåning inför en artikel som denna som tydligt pekar ut virus och faror som om de låg på hög. 

MW får väl betalt av programmakarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Men jag är fortfarande djupt förundrad över att det saknas allt detta fortfarande som alla korpar har kraxat om ända sen OS X lanserades 2001. Det är 17 år sedan! Det vanligaste problemen verkar vara cola i tangentbordet och de som inte har backup och hårddisken krachar. Dessa formligen väller in på forumet i obeskrivliga mängder jämfört med den som undrar om han eller hon fått virus. Så det borde skrivas många varningsartiklar om tangentbord och hårddiskar!!

rofl.gif.d5918d5bc34e7e7f63094fbeade84755.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Ja men det är lätt hänt att drabbas ändå. Jag spelar tex på spelplattformen Steam, för det mesta på min PC, där skickade en vän en länk till en sida där man kunde få ett gratis spel som man sedan aktiverar med en CD-Nyckel i Steam. 

Väl inne på sidan fick jag ett halvbra spel, så för att få CD-nyckeln var man tvungen att länka Steam till denna sida genom att logga in med Steam användarnamn och lösenord. Vilket jag gjorde, men fick då bara upp en tom vit ruta i Google Chrome. 

Då startade jag istället min Mac och öppnade Steam applikationen där, klickade på min väns länk och gjorde samma sak som på PC’n, men då hände något, plötsligt loggades jag ut ifrån Steam applikationen, samtidigt kom en notis i mobilen att mitt telefonnr för Steam guard protection var borttaget i appen Steam på mobilen. Försökte sedan logga in på Steam på datorn igen, men gick inte, min e-postadess var inte registrerad stod det och det fanns inga sätt alls att komma in på mitt konto där jag har spel för runt 10000kr.....

Så jag fick kontakta Steam Support och lyckades få tillbaka mitt konto igen och byta lösenord, aktivera Steam Guard igen. Supporten hade kollat upp det hela och mitt konto var alltså kapat. 

Då tog jag en titt i min PC, öppnade Bitdefender antivirus, där stod det att det hade gjorts en Phising Attempt och att Bitdefender stoppat detta. 

Så Safari + uBlock Origin och att jag har Malwarebytes installerat på Macen hjälpte inte, mitt Steam konto blev alltså kapat på min Mac. 

Så jag skulle nog rekommendera att installera ett bra antivirusprogram på Mac. 

 

Nej ditt konto blev inte kapat på din Mac utan för att du var dum och loggade in med Steamm uppgifterna på en helt okänd sida.

Hade inte hjälpt med något antivirus i världen mot dumhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Nej ditt konto blev inte kapat på din Mac utan för att du var dum och loggade in med Steamm uppgifterna på en helt okänd sida.

Hade inte hjälpt med något antivirus i världen mot dumhet.

 

Jo bitdefender på PC’n blockerade detta!

Men via min Mac så blev det inte blockerat, därav blev mitt konto kapat! 

Det är obestridliga fakta du inte ens behöver kommentera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Ja men det är lätt hänt att drabbas ändå. Jag spelar tex på spelplattformen Steam, för det mesta på min PC, där skickade en vän en länk till en sida där man kunde få ett gratis spel som man sedan aktiverar med en CD-Nyckel i Steam. 

Försökte sedan logga in på Steam på datorn igen, men gick inte, min e-postadess var inte registrerad stod det och det fanns inga sätt alls att komma in på mitt konto där jag har spel för runt 10000kr.....

 

 

Väldigt motsägelsefullt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Jo bitdefender på PC’n blockerade detta!

Men via min Mac så blev det inte blockerat, därav blev mitt konto kapat! 

Det är obestridliga fakta du inte ens behöver kommentera!

 

Forfarande ditt konto blev inte kapat pga av att du använde en Mac. Det blev kapat för att du var dum och lättlurad att uppge dina Steam uppgifter på en sida du inte skulle ha skrivit in dom- Inser man inte det så ska man inte ha den dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, iMarc säger:

Jo bitdefender på PC’n blockerade detta!

Men via min Mac så blev det inte blockerat, därav blev mitt konto kapat! 

Det är obestridliga fakta du inte ens behöver kommentera!

 

Det du gjorde är verkligen ett klockrent fall av SBS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Nej ditt konto blev inte kapat på din Mac utan för att du ... loggade in med Steamuppgifterna på en helt okänd sida. ...

Det är korrekt.

 

1 timme sedan, lappen71 säger:

... Hade inte hjälpt med något antivirus i världen ...

Jo, det hade det.

 

8 minuter sedan, iMarc säger:

Jo bitdefender på PC’n blockerade detta!

Men via min Mac så blev det inte blockerat, därav blev mitt konto kapat! 

Det är obestridliga fakta du inte ens behöver kommentera!

Det är visserligen fakta men händelsekedjan du beskriver borde ingen ha behövt råka ut för. Varför kollade du inte anledningen till att sidan blev blank på din PC innan du öppnade sidan i din Mac?

 

Slutsatsen man kan dra av allt sådant här är att vissa kanske behöver antivirusprogram. Men det innebär inte att det måste utgöra en generell rekommendation. I stället kan man säga:

 

”Om du spelar spel på PC, och öppnar spelrelaterade sidor på en mac, eftersom de inte funkar som förväntat på en PC, så bör du installera antivirusprogram”.

 

För övrigt skulle jag om jag vore du se över vilka filterlistor du har i Ublock origin, sajten du drabbades av är alldeles säkert med där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

 

 

Jo, det hade det.

 

 

 

Nej har man ett beteende där man inte inser det felaktiga att skriva in inloggningsuppgifter på sidor man inte ska kommer antivirus inte hjälpa i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej har man ett beteende där man inte inser det felaktiga att skriva in inloggningsuppgifter på sidor man inte ska kommer antivirus inte hjälpa i längden.

Det är sant, men du kommenterade det aktuella fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det är sant, men du kommenterade det aktuella fallet.

 

Ja det gjorde jag och det hade inte krävts ett antivirus för att inte får sitt konto kapat.

Enklast och bästa sättet är att inte sprida sina inloggningsuppgifter till obehöriga sidor.

Bara för att någon lovat mig 100:- i utbyte av mina inloggningsuppgifter till banken så ger jag dom inte. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja det gjorde jag och det hade inte krävts ett antivirus för att inte får sitt konto kapat. ...

Nej, det hade inte krävts, men det hade hjälpt Imarc.

 

3 minuter sedan, lappen71 säger:

... Enklast och bästa sättet är att inte sprida sina inloggningsuppgifter till obehöriga sidor.

Bara för att någon lovat mig 100:- i utbyte av mina inloggningsuppgifter till banken så ger jag dom inte. ?

Ja, givetvis är det så. Man loggar inte in hur som helst var som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Forfarande ditt konto blev inte kapat pga av att du använde en Mac. Det blev kapat för att du var dum och lättlurad att uppge dina Steam uppgifter på en sida du inte skulle ha skrivit in dom- Inser man inte det så ska man inte ha den dator.

Jag skrev in mina inloggningsuppgifter på PC’n, klickade OK, då fick jag bara upp en vit ruta. 

Gick över till Macen istället och gjorde samma sak och då gick allt åt h-e och kontot blev kapat!

I Bitdefender läste jag sen i loggen att ”A phising attempt was blocked on site xxx bla bla”

Dessutom fick jag senare se när jag fick tillbaka mitt konto att jag hade spammat mina vänner flera gånger med en länk till den där sidan. 

Är detta svårt för dig att förstå, kan du inte ta in fakta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Jag skrev in mina inloggningsuppgifter på PC’n, klickade OK, då fick jag bara upp en vit ruta. 

Gick över till Macen istället och gjorde samma sak och då gick allt åt h-e och kontot blev kapat!

I Bitdefender läste jag sen i loggen att ”A phising attempt was blocked on site xxx bla bla”

Dessutom fick jag senare se när jag fick tillbaka mitt konto att jag hade spammat mina vänner flera gånger med en länk till den där sidan. 

Är detta svårt för dig att förstå, kan du inte ta in fakta?

 

 

Jag förstår fullständigt att det hade inte spelat någon roll vilket system du hade suttit vid så hade ditt konto blivit kapat.

Skriver man in uppgifterna godtyckligt så får man faktiskt skylla sig själv.

 

Detta stämmer verkligen

Citat

Phishing is a particularly nasty form of hacking because it preys on people who may be vulnerable or whose knowledge of technology isn’t particularly good. It’s usually carried out by email, but text messages, phone calls, and direct messages on social media are also used for phishing.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...