Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Försöker rensa och återinstallera min iMac.

1. Raderar nuvarande hdd.
    1. Ska man välja APFS eller som den tidigare MAC OS Extended?
    2. Ska man göra på något speciellt sätt för att tömma den totalt och börja om från noll?
  2. Behöver man ska en partition om man bara vill ha "en hdd"? (eller görs det bara om man vill dela upp hdd?)
  3. Klickar på "Installerar om macOS.
    1. Får upp "macOS High Sierra"
    2. Klickar på "Fortsätt"
    3. Får upp felmeddelande "Kunde inte kontakta återhämtningsserver"
    4. Stänger
  4. Går till nätverksverktyg
    1. Datorn har tidigare varit ansluten till Wifi, aldrig Ethernet.
    2. Får dock ingen kontakt via Wifi nu, hur aktiverar jag det.
    3. Antar att detta är problemet med att datorn inte kan kontakta återhämtningsservern.

Googlade lite då jag fick felmeddelande enligt 3.3 och vissa påstod att man skulle ändra datumet i Terminal eller skriva "ntpdate -u time.apple.com". Datumet gick att ändra men ntpdate-kommandot fungerade inte, fick något meddelande om att det inte gick att slutföra. Detta var dock innan jag insåg att datorn inte hade någon kontakt med internet.😊

Antar att detta är ett lätt åtgärdat problem...bara man vet hur!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen WiFi-symbol uppe i höger hörn när du startar från datorns inbyggda återställningspartion-

Alternativt blir uppmanad att ansluta till WiFi när du försöker starta via internet recovery genom att hålla inne alt+cmd+r vid start av datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 minuter sedan, SirKnasen säger:

Har du ingen WiFi-symbol uppe i höger hörn när du startar från datorns inbyggda återställningspartion-

Alternativt blir uppmanad att ansluta till WiFi när du försöker starta via internet recovery genom att hålla inne alt+cmd+r vid start av datorn?

Nej har ingen wifi-symbol, endast "språkflaggan". Får inte heller någon fråga när jag startar upp datorn med alt+cmd+r.

Försökte nu att tömma disken ytterligare en gång men nu blickar endast ett frågetecken när jag startar datorn.

Redigerad av Mied

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget händer som sagt när jag startar/startar om datorn med alt+cmd+r, har nollställt vram (alt+cmd+p+r) vilket inte var något problem, fortfarande ingen respons på R-kombinationen ...fortfarande "blinkande frågetecken i mapp".

Har en installationsskiva som följde med iMac:en, (Mac OS X Install DVD, version 10.6.1), men den spottar ut den efter att den har "kollat" på den i några sekunder. Har startat om datorn med skivan i och hållit "C" nertryckt som jag har läst mig till att det ska vara något gammalt kommando, dock utan framgång.

Någon som har NÅGOT tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som partitionen med Mac OS installationsfiler är borta av någon anledning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Testa med ethernet är inget alternativ?

Vad är det för Mac det gäller?

Det nämns något om 10.6.1 skivor... är det en gammal 2009 år dator?

Om, saknar den Internet recovery och måste installeras via alternativa metoder. (installationsskiva, usb-minne, netboot eller dylikt)

Redigerad av SirKnasen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ethernet kan absolut vara ett alternativ även om det är lite meck då jag inte äger någon kabel ;) Men just nu känns det som om jag först måste lösa detta med det blinkande frågetecknet!?

Jag installerade om datorn för dryga år sedan, och då tror jag att jag gjorde via internet recovery. 

E613EA1D-F6BF-4556-97BE-7E6AE351EA88.jpeg

Bilden är skärmdump innan jag skulle nollställa/radera datorn. 

Redigerad av Mied

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...