Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så försvarar Apple-höjdaren företagets höga priser


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

"...Apple jobbar för fullt med att sänka priserna i utvecklingsländerna."

...

OM marginalerna är små, finns det ingen marknad där man kan sänka priserna. Kan man sänka priserna på en marknad kan man göra det på fler, alltså finns det marginal. Det tråkiga är alla människor som har iPhone nu som säger att de inte kommer att fortsätta med iPhone just för priset. Apple går inte i takt med marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Apple lägger ned massor på utveckling så har de i alla fall höga marginaler. Det är en fråga om skala. Ju rikare företag desto mer kan man lägga ned på utveckling med samma marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Där valde nämligen Apple att bygga upp ett helt laboratorium från grunden med 40 licensierade sjuksköterskor och 10 000 deltagare för att studera hur många kalorier som förbränns under olika övningar.

Låter lite som Vitamininstitutet i Schweiz…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag är en av dem som har iPhone och har använt Apple länge, kommer nog heller inte fortsätta med dem. Har iPhone X och känner knappt ett minsta intresse av en xs, mest pga priset. De har ju helt tappat känslan för vad gemene man är beredd att betala för en telefon. 

 

Har köpt ny iPhone varje år, inte för att jag egentligen behövt men tycker det är trevligt med det senaste. Men den känslan har försvunnit med deras nya priser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, iMarc säger:

Sinnesjukt dyrt

BAFF899D-8BCB-48F0-B732-E75C71167E54.png

 

Inte för den som använder den i sitt arbete.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Inte för den som använder den i sitt arbete.

 

Ja det är nog mest avsett för geologer, biologer, arkeologer, forskare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Ja det är nog mest avsett för geologer, biologer, arkeologer, forskare. 

 

Den är avsedd för den som kräver en kraftfull surfplatta med mycket lagring.

Inte för någon som tittar på Netflix eller surfar på forum 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Den är avsedd för den som kräver en kraftfull surfplatta med mycket lagring.

Inte för någon som tittar på Netflix eller surfar på forum 

 

Då finns det andra surfplattor med lika mycket minne och SD-kortplats för under 10000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-25 på 13:30, Axelman säger:

"...Apple jobbar för fullt med att sänka priserna i utvecklingsländerna."

...

OM marginalerna är små, finns det ingen marknad där man kan sänka priserna. Kan man sänka priserna på en marknad kan man göra det på fler, alltså finns det marginal. Det tråkiga är alla människor som har iPhone nu som säger att de inte kommer att fortsätta med iPhone just för priset. Apple går inte i takt med marknaden.

 

Visst är det så och visst är deras marginaler ganska rejält tilltagna, bara fånigt att påstå något annat.

En sänkning med 5-10 % på framförallt iPhone men även mac-produkterna skulle imo sätta fart på försäljningen. Nu när marknaden är mättad så kanske det är dags för Apple att även testa volymförsäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror dock inte att det räcker med en sänkning på 5-10%. Folk i allmänhet har börjat inse att du får en riktigt bra flaggskeppsmobil för ca hälften av pengarna. Förutsatt att man är beredd att lämna sitt ekosystem. 

 

Hade inte apple haft en så bra mjukvara som fungerar ypperligt bra hade de haft det ännu tuffare. 

 

Känner ingen i min närhet som köpt xs serierna. De flests har behållit äldre iPhones. Jag själv skulle minst köpa 256gb varianten och de kostar 13-15 tusen vilket är helt sjukt. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Magnus76 säger:

Tror dock inte att det räcker med en sänkning på 5-10%. Folk i allmänhet har börjat inse att du får en riktigt bra flaggskeppsmobil för ca hälften av pengarna. Förutsatt att man är beredd att lämna sitt ekosystem. 

 

Hade inte apple haft en så bra mjukvara som fungerar ypperligt bra hade de haft det ännu tuffare. 

 

Känner ingen i min närhet som köpt xs serierna. De flests har behållit äldre iPhones. Jag själv skulle minst köpa 256gb varianten och de kostar 13-15 tusen vilket är helt sjukt. 

 

 

 

Det stämmer nog, Xiaomi och Oneplus tex har riktigt fina premiumtelefoner för nästan en tredjedel av vad motsvarigheten skulle kosta hos Apple vad gäller lagringsutrymme mm.

Mitt förslag på prissänkning är vad jag tror att Apple skulle kunna tolerera för att bibehålla en bra vinstmarginal. Det är svårt att veta hur de tänker i nuläget med sjunkande marknadsandel och en prisnivå som sticker de flesta i ögonen utom om man är en välbetald chef i Apples ledningsgrupp då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ändå inte förstå att de inte vill behålla sina andelar? Folk blir ju liksom nästan likgiltiga för en iPhone såsom priserna är. Som jag skrev, jag känner nog ingen alls faktiskt som har en xs. Jag menar förr, hade de allra flesta den senaste iPhonen. 

 

Till råga på allt har de dessutom exkluderat 3.5 dongeln samt fortsätt med 5w laddare. De har verkligen försökt tjäna in på allt. Sånt har jag lackat ur på. 

 

Ta tex nya s10 som strax kommer. De skickar med trådlösa lurar samt snabbladdare. Dessutom betydligt billigare. Blir nog en s10 för mig som det ser ut nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Magnus76 säger:

Kan ändå inte förstå att de inte vill behålla sina andelar? Folk blir ju liksom nästan likgiltiga för en iPhone såsom priserna är. Som jag skrev, jag känner nog ingen alls faktiskt som har en xs. Jag menar förr, hade de allra flesta den senaste iPhonen. 

 

Till råga på allt har de dessutom exkluderat 3.5 dongeln samt fortsätt med 5w laddare. De har verkligen försökt tjäna in på allt. Sånt har jag lackat ur på. 

 

Ta tex nya s10 som strax kommer. De skickar med trådlösa lurar samt snabbladdare. Dessutom betydligt billigare. Blir nog en s10 för mig som det ser ut nu. 

På så vis kan du ju fortsätta tycka att det är trevligt med det senaste. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Magnus76 säger:

Kan ändå inte förstå att de inte vill behålla sina andelar? Folk blir ju liksom nästan likgiltiga för en iPhone såsom priserna är. Som jag skrev, jag känner nog ingen alls faktiskt som har en xs. Jag menar förr, hade de allra flesta den senaste iPhonen. 

 

Till råga på allt har de dessutom exkluderat 3.5 dongeln samt fortsätt med 5w laddare. De har verkligen försökt tjäna in på allt. Sånt har jag lackat ur på. 

 

Ta tex nya s10 som strax kommer. De skickar med trådlösa lurar samt snabbladdare. Dessutom betydligt billigare. Blir nog en s10 för mig som det ser ut nu. 

 

Nej det är operatören som skickar med hörlurar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tycker att SE är en lämplig storlek ser hur de nyaste iTelefonerna inte bara kostar skjortan, man får inte ner dem i byxfickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej det är operatören som skickar med hörlurar 

Det har jag faktiskt ingen aning om. Men vänta lite nu, man reggar ju via samsung member appen så det är nog samsung som bjuder på det. 

 

Dock så kör ju samsung ganska ofta med kampanjer tex minneskort etc. Hur ofta gör Apple det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Magnus76 säger:

Det har jag faktiskt ingen aning om. Men vänta lite nu, man reggar ju via samsung member appen så det är nog samsung som bjuder på det. 

 

Dock så kör ju samsung ganska ofta med kampanjer tex minneskort etc. Hur ofta gör Apple det? 

 

Man registrerar ingenting hos Samsung när man förbokar hos Telia så nog är det operatören som bjuder.

Om inte så tyder det på att Samsung inte tror på sin enhet utan måste locka för att få kunder.

Apple behöver inte konkurrera mot andra tillverkare såsom Samsuck behöver göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Man registrerar ingenting hos Samsung när man förbokar hos Telia så nog är det operatören som bjuder.

Om inte så tyder det på att Samsung inte tror på sin enhet utan måste locka för att få kunder.

Apple behöver inte konkurrera mot andra tillverkare såsom Samsuck behöver göra.

Det är förvisso Apple som säljer betydligt mindre så ngt måste de väl ha missbedömt? Ett företag som tillverkar mer än de säljer brukar väl till slut behöva ändra taktik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat på telia

 

Galaxy Buds på köpet är ett erbjudande från Samsung, du beställer dem enkelt själv i Samsung Members-appen.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Magnus76 säger:

Citat på telia

 

Galaxy Buds på köpet är ett erbjudande från Samsung, du beställer dem enkelt själv i Samsung Members-appen.”

 

Med andra ord så skulle Samsung kunna sänka priset med 1600:-  för dom som inte vill ha lurarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Magnus76 säger:

Det är förvisso Apple som säljer betydligt mindre så ngt måste de väl ha missbedömt? Ett företag som tillverkar mer än de säljer brukar väl till slut behöva ändra taktik?

 

Tillverkar mer än dom säljer? Menar du att Apple har en massa telefoner på lager som ingen köper?

Något rätt gör Apple när dom tjänar mest av alla tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Med andra ord så skulle Samsung kunna sänka priset med 1600:-  för dom som inte vill ha lurarna.

 

Vilket dom kommer göra om ett tag. Till black friday brukar de flesta androider vara väldig prisvärda. Vilket Apple absolut inte har blivit i min bok. Som sagt, hur många känner du med senare IPhonen, jag ingen och jag känner en hel del :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Magnus76 säger:

Vilket dom kommer göra om ett tag. Till black friday brukar de flesta androider vara väldig prisvärda. Vilket Apple absolut inte har blivit i min bok. Som sagt, hur många känner du med senare IPhonen, jag ingen och jag känner en hel del :)

 

 

Då är Apple mer ärliga som har i princip samma pris hela tiden istället för att göra som Samsuck och lura early adopters.

 

Ska jag räkna upp hur många jag känner som har den senaste iPhone? Ok vänta..1..2..3..4..5..6..7..8..9....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...