Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snälla, hjälp mig med min Macbook


FannyJ

Rekommendera Poster

Jag vågar inte råda riktigt nästa steg, det är en del diskar/partitioner och jag är osäker på hur du ska välja här. Jag tror definitivt någon annan här på forumet kan hjälpa dig vad gäller det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, FannyJ säger:

Går ej att radera någon disk tyvärr... men ett stort tack för ditt försök iallafall! Det uppskattas!

15507881961033742122793478893932.jpg

15507882124166092512763093053144.jpg

Jag funderar på om det är fel disk eftersom det inte går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, FannyJ säger:

Näe jag förstår det. Hoppas någon vet hur jag ska gå tillväga... 

 

Tack för din tid!

 

Bara roligt att kunna vara till hjälp ?. Det där kommer att lösa sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, FannyJ säger:

Jadu... mycket möjligt... försöker googla mig fram men kommer ingen vart 

Antar att du redan provat dessa alternativ4F366AD3-ED05-4B6C-9B69-11A016ADC8AD.thumb.png.06562cb2dea169fff2a5201b47e2b5ce.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, FannyJ säger:

Japp, använde mig av alt + cmd + R när jag skulle ominstallera datorn. 

Okej. Som sagt så vågar jag inte råda mer så något går galet (har själv raderat fel en gång så Apple support fick hjälpa mig att partitionera om disken osv). Tror någon kan hjälpa dig med detta snart så ha lite tålamod ?. Lycka till! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, FannyJ säger:

Går ej att radera någon disk tyvärr... men ett stort tack för ditt försök iallafall! Det uppskattas!

15507881961033742122793478893932.jpg

15507882124166092512763093053144.jpg

 

4E15C0F4-0C51-4C68-A580-297FAFAE6A9F.jpeg

 

Har ingen vidare kunskap men googla fram detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

Skivverktyg ska inte uppföra sig så i recoveryläget. Svaret på varför det ändå gör det har jag inte. Att hårddisken kan vara skadad är det väl det enklaste/troligaste alternativet. Du kan pröva att ansluta en extern hårddisk och försöka installera Mac OS X på denna.

Det jag skrev tidigare gäller fortfarande. Det är inte alls osannolikt att det är något fel på den interna hårddisken även om man inte har något tydligt bevis på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt bild ser det ut som att disken måste partitioneras och därefter göra en recovery via internet med alt+command+r

 

Edit: Jag hade samma problem förutom detta med klockinställningen, då hjälpte Apple Support mig via skärmdelning att partitionera hårddisken och som sagt göra en recovery via internet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet inte är löst tog jag bort markeringen "Löst"

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt att ”Recovery HD” är låst, det ska den vara. Det är där återställningsprogrammet ligger som du kör Skivverktyg etc ifrån. Och den ska du inte radera. 

 

Det finns alltså eller ska finnas två delar av hårddisken. En mindre del - Recovery HD, och en annan större del. Det är den andra du ska jobba mot, inte Recovery HD. 

 

Problemet verkar vara att den du ska jobba mot är borta och att Recovery HD är den enda som syns. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Raphael säger:

Det är helt normalt att ”Recovery HD” är låst, det ska den vara. Det är där återställningsprogrammet ligger som du kör Skivverktyg etc ifrån. Och den ska du inte radera. 

 

Det finns alltså eller ska finnas två delar av hårddisken. En mindre del - Recovery HD, och en annan större del. Det är den andra du ska jobba mot, inte Recovery HD. 

 

Problemet verkar vara att den du ska jobba mot är borta och att Recovery HD är den enda som syns. 

Men borde det inte vara två partitioner på Hitachi-disken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...