Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Simeon

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag säger som i TV-programmet Fråga Lund; Det finns inga dumma frågor …

… men någon ska väl vara först!

 

Jag tycker att man behöver ladda muspekaren (eller pekdonet, som jag tror att musen egentligen heter) lite väl ofta.

Jag stänger mycket sällan av datorn, utan föredrar viloläget.

Om jag stänger av musen, så borde den inte dra någon ström alls från batteriet?

 

En följdfråga: Medan jag laddar musens batteri, så använder jag den gamla sladd-musen och när jag sedan återgår till den batteridrivna, så står den och "tuggar" ett litet tag innan systemet "hittar (?)den ordinarie musen. Blir det samma sak om man har stängt av musen med knappen på undersidan och sedan sätter på den?

Varför känner datorn inte igen den (likadana) muspekare som min min fru har? (Inga skämt om min frus m-s, tack!).

 

Bör man stänga av muspekaren med knappen på dess undersida under tid som datorn står i vila?

Hur gör du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Simeon säger:

Jag tycker att man behöver ladda muspekaren (eller pekdonet, som jag tror att musen egentligen heter)

Muspekaren är det som syns på bildskärmen som styrs av musen eller styrplattan.

 

Vad har du för (trådlös) mus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Simeon säger:

Det är en Apple Magic Mouse.

Hade en sådan på jobbet förr. Den drog, som du säger, mycket ström. Det har jag ingen lösning på, tyvärr.

 

Min kollega hade en vanlig Logitech-mus, där batteriet räckte i rätt många månader (ej laddningsbart då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Simeon säger:

En följdfråga: Medan jag laddar musens batteri, så använder jag den gamla sladd-musen

 

2 minuter sedan, Raphael säger:

Den andra musen måste väl parkopplas med datorn?

Man parkopplar den i USB-porten. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

 

Man parkopplar den i USB-porten. ;) 


Sladdmusen ja, men jag menade den andra trådlösa som hans fru hade. Den behöver parkopplas till datorn också, den fungerar ju inte per automatik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar ni att man parkopplar reservmusen i Systeminställningar, så att datorn ska "hitta" den:

Min egna trådmus ansluter jag till datorn och går in i Systeminställningar > Mus och sedan då … ?

Och hur gör man med min frus Magic Mouse? Kan min ordinarie mus ligga inom räckhåll för Bluetooth utan att det "förvirrar"för datorn? Och vad gör man sedan?

 

Så vill jag påminna om min andra fråga: Lönar det sig att stänga av muspekaren när jag inte använder den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska parkoppla fruns mus i inställningar.

se till bara att den inte är parkopplad till en annan dator samtidigt, musen kan bara vara kopplad till en enhet åt gången.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Boevil!

Betyder det att om jag lånar min frus pekdon, så måste man först avregistrera den i hennes dator innan jag kan parkoppla den med min dator?

Får jag passa på attt fråga dig (och alla er andra): Brukar du stänga av muspekaren när datorn står i vila för att spara på batteritid? För jag antar att musen drar ström även dådatorn står i vila?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, boevil säger:

Du ska parkoppla fruns mus i inställningar.

se till bara att den inte är parkopplad till en annan dator samtidigt, musen kan bara vara kopplad till en enhet åt gången.

 

Låter som digitalt vänsterprassel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Simeon säger:

Hej Boevil!

Betyder det att om jag lånar min frus pekdon, så måste man först avregistrera den i hennes dator innan jag kan parkoppla den med min dator?

Får jag passa på attt fråga dig (och alla er andra): Brukar du stänga av muspekaren när datorn står i vila för att spara på batteritid? För jag antar att musen drar ström även dådatorn står i vila?

 

Jag vet inte, prova.

jag vet att jag emellanåt haft problem när jag lånat datorns tangentbord till min iPad. Om datorn är på kan jag inte para med paddan. När jag sedan byter tillbaka blir det problem åt andra hållet. 

 

Jag har musen med inbyggt batteri, jag stänger aldrig av den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...