Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internetuppkoppling Macbook Pro


jockeekberg

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har problem med min internetuppkoppling på min Macbook Pro (2014)

Problemet visar sig så ibland när jag surfar på nätet så stannar allt helt plötsligt, den tappar alltså internetuppkopplingen.

När jag stänger av wifi och slår på det igen så fungerar det igen, kan också fungera om jag väntar en stund. Det konstiga är att när det lägger av så kan jag via fjärrskrivbord koppla upp mig på en stationär dator(trådansluten) och via den datorns webbläsare kunna surfa precis som vanligt... då fungerar med andra ord både wifi, eftersom jag kommer åt datorn, och internetuppkopplingen.

Har Comhem som jag kopplat in en Unifi-switch på och i switchen kopplat in en AP (Unifi AP AC Lite). Den stationära datorn är inkopplad i samma switch.

Övriga datorer (4st Macbook Air av olika årgång 2013-2018) samt alla telefoner och övrig utrustning tappar inte internetuppkopplingen, bara min Macbook Pro... Min sambos Macbook Pro har även den samma problem, dock inte lika ofta.

Nån som har nåt tips eller förklaring?

Har även gjort ett helt eget nätverk i Unifi där bara min dator är uppkopplad till men det blir likadant ändå.

Tacksam för all hjälp jag kan få

 

Mvh Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter helt klart som att ditt nätverk är felkonfigurerat. Du verkar som att du har fler trådlösa nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Det låter helt klart som att ditt nätverk är felkonfigurerat. Du verkar som att du har fler trådlösa nätverk.

 

På vilket sätt skulle det vara felkonfigurerat? Jag har själv valt att göra ett trådlöst nätverk till så jag skulle utesluta att det inte finns nåt i samma trådlösa nätverk som stör. Borde inte felet beröra andra enheter i nätverket om det var felkonfigurerat? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att manuellt ställa in en annan DNS i datorn eller router för att se om det gör någon skillnad. Nätet tycks ju fungera internt men tappar DNS-uppslag eller signal helt ut mot internet

Exempelvis Googles DNS. 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att testa med en annan DNS skulle jag felsöka genom att köra trådat. Är det kopplat till att det inträffar när du kör trådlöst? Händer samma sak med kabel?

Om det bara händer via wifi, testa att ta bort alla trådlösa nät  i mbp och anslut igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

Förutom att testa med en annan DNS skulle jag felsöka genom att köra trådat. Är det kopplat till att det inträffar när du kör trådlöst? Händer samma sak med kabel?

Om det bara händer via wifi, testa att ta bort alla trådlösa nät  i mbp och anslut igen.

Bara problem med trådlöst på endast en dator.. Kommer åt en trådansluten dator via fjärrskrivbord så wifi fungerar liksom internet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, SirKnasen säger:

Prova att manuellt ställa in en annan DNS i datorn eller router för att se om det gör någon skillnad. Nätet tycks ju fungera internt men tappar DNS-uppslag eller signal helt ut mot internet

Exempelvis Googles DNS. 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Funkade inte direkt iallafall.. Har startat om datorn nu.. får se om det hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...