Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trotjänaren från 2008 går i pension, vad skall jag ersätta den med?


Elmamafo

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Axelman säger:

När det gäller sladdar är det bara att sätta sig och lära sig. Kolla vad du har och vad som passar till den dator du har och titta vilka anslutningar som den tilltänkta datorn har. Här är ju iMacen perfekt då du slipper den krångligaste sladdaren nämligen att hitta en sladd mellan skärm och dator som finns i en himla massa varianter. I stort sett så är allt annat USB i olika former som det är lätt och billigt att fixa.

...

Fusiondrive 1 TB har en liten SSD och resten mekanisk hårddisk. Det är en kompromiss som är så där. Det blir bättre med 2 TB Fusiondrive då SSD-n är betydligt större och gör ett bättre jobb.

...

Men tänk nu på att "SSD" står i vardagstal för ickemekanisk hårddisk och att de finns nuförtiden i ett antal varianter varav de nyaste är idiotsnabba. Därför är de inte billiga att uppgradera men de är ca fem gånger snabbare än de äldre SSD som vi stoppar in i våra äldre Macar.

Tack för all hjälp Axelman och ni andra! Jag har snart bestämt mig...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Uppföljning - så blev det!

Jag vågade mig inte på begagnatmarknaden. Efter era goda råd och en massa funderande (halva nöjet med att skaffa nya prylar) blev det faktiskt en ny Mac mini. 3,2 Ghz Intel Core i7, 8 GB Ram och 500GB SSD. Bra skärm och tangentbord hade jag redan så det enda jag har behövt köpa till hittills är en kabeladapter.  Räknar nu mer att klara mig ett tag. Jag kommer inte att göra mig av med min MacBook Pro, den får bli min surfalitevarstansdator även om det är lite meckigt att alltid ha i elsladden. Tyvärr föll ett av mina huvudargument för att byta dator - att jag skulle kunna använda Photoshop igen. Mitt Photoshop är för gammalt för att flytta med till en ny dator. Grrr.... Skaffa ett abonnemang på Adobe finns inte med på kartan, jag har ju redan köpt ett program som jag trodde skulle gå att använda under överskådlig framtid. För proffs lönar det sig säkert med abonnemang men inte för en hobbyredigerare som jag. Så nu blir det att lära sig Affinity! Nu skall jag bara vänja mig vid tystnaden och snabbheten!☺️

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Black Magic Disk Speed test och posta en bild på lite häftiga siffror. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Axelman säger:

Ladda hem Black Magic Disk Speed test och posta en bild på lite häftiga siffror. 

Hmm... så här ser det ut när jag bara kör det rakt upp och ner. Eller skall man stänga ner sådant som går i bakgrunden?901012150_Skrmavbild2019-03-16kl_17_43_56.thumb.png.496bb21d99f45f094fb89b9297c9c408.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hos mig ser det ut:

 

1402471867_Skarmavbild2019-03-16kl_19_46_10.thumb.png.f38fbfde555191febae89c5159f2b2c0.png

 

Dock även med en hel del i bakgrunden och ej omstartad på 1 månad......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Elmamafo säger:

901012150_Skrmavbild2019-03-16kl_17_43_56.thumb.png.496bb21d99f45f094fb89b9297c9c408.png

2800 MB/s är VANSINNIGT bra!! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut med en Samsung Evo 850 500 GB i min 2013 late iMac.

 

 

Skärmavbild 2019-03-16 kl. 20.13.32.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...