Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trotjänaren från 2008 går i pension, vad skall jag ersätta den med?


Elmamafo

Rekommendera Poster

På min profilsida hittade jag mina äldsta inlägg i detta forum, bland annat skrev jag som nybliven Mac-ägare "Jag måste säga att jag ångrar inte en sekund att jag (äntligen efter två års "ställtid") köpte en Macbook Pro. Jag älskar den." Nu har jag älskat den i över tio år men inser att det kanske börjar bli dags att hitta en ersättare... Det är en tidig 2008, MacBook Pro 15". För några år sedan lade jag i mer RAM, nu 4 GB. Ett par år senare bytte jag hårddisk till en 250 GB SSD. Detta gjorde susen och jag kunde åter igen arbeta i Photoshop utan badboll. Nu har jag inte använt Photoshop på ett tag men badbollen syns allt oftare i andra sammanhang. Jag kan inte heller uppdatera OS. Har El Capitan och vill inte ens prova på uppdatera till något nyare. (Vilka konsekvenser kan detta få? Att inte kunna uppdatera alltså?)

En ny MacBook Pro känns avlägsen på grund av det höga priset. Min man påpekar att jag lika mycket prestanda i en WIndowsdator för halva priset och det ligger kanske något i det. Men jag vill inte ha en Windowsdator. Det räcker med att jag måste stå ut med dem på jobbet.

I dag har använder jag min dator på två sätt:

  1. på mitt skrivbord kopplad till en extern skärm, lite vanligt surfande men framför allt bildhantering och bildredigering. 
  2. i knät någon annanstans i huset, eller på resande fot,  och då främst surfing, filmer, mail, lite skrivarbete osv. 

Min senaste idé är att köpa en Mac mini (ny?) och sätta på skrivbordet, använda till bildredigering, videoredigering m m + att jag köper en begagnad MacBook, MacBook Pro eller MacBook Air och har till surfande, filmtittande osv. En liten skärm duger gott, kanske t o m att föredra för att den skall bli lätthanterlig.  Misstänker att jag prismässigt hamnar bortemot en ny MacBook Pro, men kanske inte riktigt samt att jag faktiskt får två prylar som är mer anpassade efter det som de skall användas för. Låter detta som en bra idé eller var det något jag inte tänkte på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väl rimligt.

Om du ska köpa en mini, köp en ny – det är ganska stor skillnad på den senaste och tidigare modeller.

Beroende på vad ”osv” innebär i ditt mobila användande så kanske en iPad också hade kunnat vara ett alternativ?

Mot detta står att lägga allt krut på en ny MacBook Pro, det har antagligen både sina för- och nackdelar.

 

En tanke: Hur kan du, som varit här sedan 2008, vara ”Nykomling”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

 

 

En tanke: Hur kan du, som varit här sedan 2008, vara ”Nykomling”?

Det funderade jag också på... det var visserligen ett par år sedan jag tillbringade tid på forumet men enligt min profilbild så har jag inga inlägg sedan 2008... Läser iofs mest men känns ändå lite konstigt, så jag funderar på om jag kan ha något mer konto här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Elmamafo säger:

Min senaste idé är att köpa en Mac mini (ny?) och sätta på skrivbordet, använda till bildredigering, videoredigering m m + att jag köper en begagnad MacBook, MacBook Pro eller MacBook Air och har till surfande, filmtittande osv. En liten skärm duger gott, kanske t o m att föredra för att den skall bli lätthanterlig.  

Mitt förslag är att leta efter en iMac av 2013-14 års modell. De är dubbelt så kraftfulla som MacMini av samma år, du får en bra skärm "på köpet" samt priserna är relativt låga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IPad känns ju som ett alternativ för dig för film, slösurfande osv. Och det finns tangentbord till iPad så man kan jobba mer seriöst på den. Även Office paketet finns till iPad! Och Adobe är på gång med Photoshop till iPad. Redan idag finns flera program för enklare bildredigering. 

 

Så en stationär Mac plus en iPad när du vill vara mer mobil, det tycker jag kan vara en plan! 

Genom iCloud kan du ha tillgång till samma dokument och bilder på båda enheterna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med en begagnad iMac låter ju lockande. Verkar inte vara så höga priser. Jag tittade på mresell, är det ett pålitligt ställe att köpa ifrån?

Jag har redan en iPad. Och en iPhone. Båda funkar tekniskt superbra, men de går inte att använda eftersom de inte längre går att uppdatera och det stör mig jättemycket. Datorn kan jag ju faktiskt använda än så länge i alla fall, men på iPhone/iPad börjar ju snart apparna att strejka om man inte uppdaterar operativsystemet. 

iMac låter som en god idé. Jag antar att det finns en del ingångar på den som inte finns på nya maskiner, så jag slipper skaffa adaptrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Imac ger ju rejält mer kraft än burken du har. Vi har typ en likadan som du, early 2008, den blev markant bättre av 6GB minne istället för 4GB. 6GB verkar vara max för modellen. Men det kostar rätt mycket (£55 just nu på Amazon.co.uk om jag ser rätt) att skaffa en 4GB-DDR2 SODIMM så det är nog inte värt att uppgradera om man inte är väldigt kär i burken. Många menar ju att tangentborden på early 2008 är skönare än på senare unibody-macar. Men att öka från 4 till 6GB gjorde väldigt stor skillnad. SSD gjorde ännu mer skillnad, men det har du ju redan. Angående El Capitan så är det nog inte värt att uppgradera till nyare, med stor sannolikhet tappar man Wifi, om man inte skaffar annat nätverkskort/USB-adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, 2008 är stenålder och hör hemma på soptippen.

...

Glömde påpeka att det finns också snikvarianter av iMac 21" där det i princip är samma innehåll som i Minin. Det skiljer knappt nåt i pengar som begagnat, men surt om man köper en iMac och tror att den är dubbelt så bra som den är. Det är inget FEL på dem, men den andra är mycket bättre. Skillnaden består i att de i listan nedan har bara en tvåkärnig processor, medan den "riktiga" har fyra kärnor. Rapar upp de man ska undvika eller pruta stenhårt på:

Late 2011 3,1 GHz

Early 2013 3,3 GHz

Mid 2014 1,4 GHz

Late 2015 1,6 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-19 på 09:43, Axelman säger:

. Rapar upp de man ska undvika eller pruta stenhårt på:

Late 2011 3,1 GHz

Early 2013 3,3 GHz

Mid 2014 1,4 GHz

Late 2015 1,6 GHz

Intressant prissättning - tittar på ett antal begagnade som ligger på 5 000 - 7 000 kr och kommer från 2012-2013 och sedan kommer en från mitten av 2017 för ca 9 500 kr...känns inte som så mycket dyrare trots att det är en betydligt nyare dator. 2,3 GHz intel Core i5 8GB 2133 MHz DDR4, Intel Iris Plus Graphics 640 1536 MB - låter väl ok, påstått gott skick. Finns det modeller från senare tid som man bör passa sig från också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Elmamafo säger:

Intressant prissättning - tittar på ett antal begagnade som ligger på 5 000 - 7 000 kr och kommer från 2012-2013 och sedan kommer en från mitten av 2017 för ca 9 500 kr...känns inte som så mycket dyrare trots att det är en betydligt nyare dator. 2,3 GHz intel Core i5 8GB 2133 MHz DDR4, Intel Iris Plus Graphics 640 1536 MB - låter väl ok, påstått gott skick. Finns det modeller från senare tid som man bör passa sig från också?

 

Den är också tvåkärnig och inte lika kraftfull som de vanliga 21" 2017. Men har ganska bra sprutt ändå. Så om man kan få den till bra pris är det ok. Den säljs fortfarande och diverse företag tar ca 11,500:- för den i nypris. Så då är 9,500:- för en 2017 lite på gränsen. Pruta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är gammal, ipaden går inte uppdatera OS på (inte min heller v4) telefonen går inte uppdatera !!!

 

För mig känns det definitivt som det är dags för dig att öppna plånboken ?

 

Så då måste du se till hela bilden - vad är viktigast etc.... 

 

Kanske ny dator inte är det viktigaste - skulle snarare tro ny telefon, sen dator - iPad kan nog vänta - säkert rätt länge ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ska du byta dator - lyssna på Axelman - det han inte vet om Macar är inte värt att veta :-))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog en iMac - har ju egentligen alltid velat ha en sådan. Nu är frågan om det blir en ny, dvs inte senaste från Apple utan en tidigare version eller om jag vågar mig på en begagnad. Sedan blir det nog en begagnad MacBook Air till surfandet i soffan. Ipad och iPhone blir det nog aldrig igen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, bjorma säger:

Och ska du byta dator - lyssna på Axelman - det han inte vet om Macar är inte värt att veta :-))

 

Hoppla. Bevisligen vet jag lite mer än dig. Vilket inte är det samma som att veta allt.......

:whistling::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Elmamafo säger:

Det blir nog en iMac - har ju egentligen alltid velat ha en sådan. Nu är frågan om det blir en ny, dvs inte senaste från Apple utan en tidigare version eller om jag vågar mig på en begagnad. Sedan blir det nog en begagnad MacBook Air till surfandet i soffan. Ipad och iPhone blir det nog aldrig igen.  

Begagnad är alltid en risk. När man köper något begagnat är det oftast viktigare att undersöka säljaren än objektet..........;) Men mina tre sista Macar är/var bättre begagnade och har alla fungerat utan problem. Det jag betalat för alla dem är mindre än för en enda ny iMac. Så det finns lärpengar över i fall nåt går fel.

...

Min nyaste/minst gamla iMac är en 21" 2,9 GHz late 2013 ( INTE latte.... ). Den gav jag 5,000:- för två år sedan.Varför jag valde den är för att den har en kraftig processor som står sig väl mot nya Macar. Tillräckligt gammal för att vara billig. Sen kostade jag på en ny Samsung SSD och monterade in i den. ( Vilket var HEMSKT och rekommenderas inte att göra själv om man inte är van att pula med datorer. ) Så den känns som om den vore ny! Skärmen är inte retina. Men den är mycket bra! Skarp och har bra färger.

...

Det enda som är kasst är grafikkortet. De billigaste Macarna har grafikkort som var mediokra redan när de var nya. Men jag gör inget som behöver ett bättre grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Axelman säger:

Begagnad är alltid en risk. När man köper något begagnat är det oftast viktigare att undersöka säljaren än objektet..........;) 

Jag vågar mig nog inte på att köpa på privatannons utan det får nog bli via mresell eller om det finns andra liknande säljare. ? Budgeten ligger nog upp till ca 10 000 kr, det borde väl ändå räcka ganska långt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Axelman säger:

Begagnad är alltid en risk. När man köper något begagnat är det oftast viktigare att undersöka säljaren än objektet..........;) Men mina tre sista Macar är/var bättre begagnade och har alla fungerat utan problem. Det jag betalat för alla dem är mindre än för en enda ny iMac. Så det finns lärpengar över i fall nåt går fel.

...

Min nyaste/minst gamla iMac är en 21" 2,9 GHz late 2013 ( INTE latte.... ). Den gav jag 5,000:- för två år sedan.Varför jag valde den är för att den har en kraftig processor som står sig väl mot nya Macar. Tillräckligt gammal för att vara billig. Sen kostade jag på en ny Samsung SSD och monterade in i den. ( Vilket var HEMSKT och rekommenderas inte att göra själv om man inte är van att pula med datorer. ) Så den känns som om den vore ny! Skärmen är inte retina. Men den är mycket bra! Skarp och har bra färger.

...

Det enda som är kasst är grafikkortet. De billigaste Macarna har grafikkort som var mediokra redan när de var nya. Men jag gör inget som behöver ett bättre grafikkort.

Hur undersöker man säljaren utan att bli för närgången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Hur undersöker man säljaren utan att bli för närgången?

Det överlåter jag till dig att lista ut. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Elmamafo säger:

Jag vågar mig nog inte på att köpa på privatannons utan det får nog bli via mresell eller om det finns andra liknande säljare. ? Budgeten ligger nog upp till ca 10 000 kr, det borde väl ändå räcka ganska långt?

 

När jag talar om att köpa privat så menar jag att åka dit och kolla in. Skulle aldrig falla mig in att ringa/sms/maila och sen få en tegelsten i en låda på posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Axelman säger:

När jag talar om att köpa privat så menar jag att åka dit och kolla in. Skulle aldrig falla mig in att ringa/sms/maila och sen få en tegelsten i en låda på posten.

Jag förstår det Axelman men jag bor i en del av landet där det är mycket glest mellan Mac-annonserna, därför är privatannonser inte ett altenativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det är sällsynt här också, men det dök upp en och den köpte jag....:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och nu är jag tillbaka i tankarna om att köpa nytt trots allt. När jag köpte min MacBook Pro en gång i tiden vill jag minnas att iMac var något dyrare och MacBook Pro något "billigare" men jag kan minnas fel... https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4371313 låter ju som ett helt ok alternativ för att redigera foto och video (?). Vad är haken? En MacBook Pro med ungefär samma innehåll blir ju mycket dyrare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Elmamafo säger:

...och nu är jag tillbaka i tankarna om att köpa nytt trots allt. När jag köpte min MacBook Pro en gång i tiden vill jag minnas att iMac var något dyrare och MacBook Pro något "billigare" men jag kan minnas fel... https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4371313 låter ju som ett helt ok alternativ för att redigera foto och video (?). Vad är haken? En MacBook Pro med ungefär samma innehåll blir ju mycket dyrare?

 

Det är för att det är inte riktigt samma innehåll. Den billigaste iMacen har en äldre långsammare processor. Sen har den en gammal uråldrig hårddisk. För att göra en bättre jämförelse ska du utrusta iMacen med en SSD. 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4382960

En SSD i en ny Mac är HYPERSNABB. Vilket betyder att med SSD startar datorn 20 gånger snabbare. Program och filhantering går 20 ggr snabbare. Har man en gång haft SSD ( vilken som helst ) är det som att gå till baka till deg att köpa en med mekanisk hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-26 på 11:37, Axelman säger:

Det är för att det är inte riktigt samma innehåll. Den billigaste iMacen har en äldre långsammare processor. Sen har den en gammal uråldrig hårddisk. För att göra en bättre jämförelse ska du utrusta iMacen med en SSD. 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4382960

En SSD i en ny Mac är HYPERSNABB. Vilket betyder att med SSD startar datorn 20 gånger snabbare. Program och filhantering går 20 ggr snabbare. Har man en gång haft SSD ( vilken som helst ) är det som att gå till baka till deg att köpa en med mekanisk hårddisk.

Jag har ju en SSD i min gamla dator - annars hade jag nog inte kunna använda den i dag. Men hur är det med en fusiondrive? https://www.macoteket.se/produkt/apple-imac-215-4k-34-qc-8gb-1tb-fd-rp560/33064147 

En annan sak som oroar mig är alla anslutningar som jag har till skärmar, videokamra och framför allt hårddiskar. FInns det några anslutningar som inte går att ordna med adaptrar? 

20190225_204909.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Elmamafo säger:

Jag har ju en SSD i min gamla dator - annars hade jag nog inte kunna använda den i dag. Men hur är det med en fusiondrive? https://www.macoteket.se/produkt/apple-imac-215-4k-34-qc-8gb-1tb-fd-rp560/33064147 

En annan sak som oroar mig är alla anslutningar som jag har till skärmar, videokamra och framför allt hårddiskar. FInns det några anslutningar som inte går att ordna med adaptrar? 

 

När det gäller sladdar är det bara att sätta sig och lära sig. Kolla vad du har och vad som passar till den dator du har och titta vilka anslutningar som den tilltänkta datorn har. Här är ju iMacen perfekt då du slipper den krångligaste sladdaren nämligen att hitta en sladd mellan skärm och dator som finns i en himla massa varianter. I stort sett så är allt annat USB i olika former som det är lätt och billigt att fixa.

...

Fusiondrive 1 TB har en liten SSD och resten mekanisk hårddisk. Det är en kompromiss som är så där. Det blir bättre med 2 TB Fusiondrive då SSD-n är betydligt större och gör ett bättre jobb.

...

Men tänk nu på att "SSD" står i vardagstal för ickemekanisk hårddisk och att de finns nuförtiden i ett antal varianter varav de nyaste är idiotsnabba. Därför är de inte billiga att uppgradera men de är ca fem gånger snabbare än de äldre SSD som vi stoppar in i våra äldre Macar.

...

Fusion Drive bygger på att OS X, program och filer som används ofta  ligger på den supersnabba SSD-delen. Resten hamnar på den långsamma mekaniska. OS X sköter fördelningen automatisk så man tänker inte på detta förrän den snabba datorn bli seg pga att OS X växlar över till den sega disken. En kompromiss som är hyfsat snabb, lagrar en hel del och är samtidigt billigare än en riktig SSD. Nödlösning tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...