Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Malwarebytes köpa licens efter trail


Peter 99

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en fråga angående virusskydd. Har en ny Mac mini och jag vill naturligtvis att den skall ha ngt slags virusskydd. Har testat trailversionen och tror att den är bra. Vet också att den är omtyckt. Nu till frågan vad kostar den att ha i ett år ? Har letat lite men har inte hittat vad den kostar. 

 

Tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Malwarebytes köpa licens efter trail

Kolla så OS X inbyggda brandvägg är aktiv.

Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Slå också på Dolt läge i Brandväggsalternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peter 99 säger:

Hej,

Jag har en fråga angående virusskydd. Har en ny Mac mini och jag vill naturligtvis att den skall ha ngt slags virusskydd. Har testat trailversionen och tror att den är bra. Vet också att den är omtyckt. Nu till frågan vad kostar den att ha i ett år ? Har letat lite men har inte hittat vad den kostar. 

 

Tacksam för svar!

Varför vill du det? Mac OS X drabbas inte av ”virus”. Den lilla mängd skadlig kod som kan drabba Mac (om man surfar vårdslöst och trycker hej vilt på dialogrutor man inte har en aning om vad de innebär) kan du ta bort med Malwarebytes for Mac som är ett gratisprogram. Jag använder version 1.3.1 som inte tjatar om betalning/uppgradering. Den kan du ladda ned från min Google Drive om du vill (och vågar). Om du tvunget ska ha virusskydd (kanske för att skydda Windowskompisar?) kan du ladda ned Avast som är gratis. Med det begränsade värde man har av antivirusprogram (om ens något) ska man definitivt inte betala för det, anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Effektivare är att mota Olle i grind. Med Ublock origin* kan man ställa in filterlistor** som hindrar en från att öppna webbsidor som innehåller skadlig programvara***:

 

https://github.com/gorhill/uBlock

Länk till tillägg för Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm?hl=sv

Länk till tillägg för Firefox: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/ublock-origin/

Finns i princip inte för Safari (utvecklas inte längre och ersätts gradvis med separata program)

 

**

1705244109_dump1.png.407e579ea171b72f3bab90dd8321d092.png

 

***

dump.png.17080d68ec784574302892704c30986e.png

 

(Ublock utan ”origin” är nämligen numera helt korrupt, men det är en annan historia)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandvägg på och det dolda läget är aktiverat!

 

Jag kommer att köpa Malewarebytes i morgon för att vara på den säkra sidan. Det känns bra att ha ngn slags skydd som det trots allt är. Kan vidare förstå Alix resonemang men det verkar vara för "krångligt" för mig! Vet vidare att det inte finns just virus på Mac och att det är trojaner som är det farliga.

 

Som vanligt tackar jag för hjälpen här inne! Ni är suveräna och det är en fröjd att ha kontakt med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gör det enkelt då blir det gjort

2. Malwarebytes är väl det enda som jag vill rekommendera. Själv kör jag helt utan skydd och har så gjort utom en tid då jag testade ett antivirus.

3. Det avgörande är HUR man handskas med datorn, inte vilka skydd man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör väl det vanliga med datorn, typ surfar ,betala räkningar samt en hel del  foto. Är medlem i en fotoklubb här i stan.

 

Respekt att köra utan skydd!!? 

 

Tack igen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt antivirus sen jag gick över till Apple och förhoppningsvis behöver jag inte det heller.

I dagsläget finns det absolut ingen anledning till det anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peter 99 säger:

Respekt att köra utan skydd!!? 

 

Det är inte så mycket respekt i det eftersom hoten är mer eller mindre obefintliga om man låter bli att klicka på skumma emailbilagor, surfa på lugubra sidor. Jag har varit på forumet  i många år nu och fast det dyker upp varningar och folk som skriker på vargen så är verkligheten sådan att RIKTIGA problem med malware här är i stort sett obefintliga. Det är väl en 50.000 som säger sig vara medlemmar här. Vore detta ett problem av åt minstone den ringaste omfattning borde vi få in rapporter genom trådar som "Hjälp! Virus!" men de är mer sällsynta än tänder på höns. Det var en period som ett antal blev drabbade av en liten sak som ställde om webbläsare. Nog så irriterande men lätt avhjälpt. Några trodde de hade fått virus, men med hjälp av Malware bytes fixades det lätt som en plätt. Men jag tar allvarligt på att det finns folk som vill sabotera. Men Apple lyckas bra med att hålla sitt OS X tätt. Det viktigaste är att hålla sig informerad och varken blunda för verkligheten eller skrika vargen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Du behöver inget aktivt antivirus program, det räcker att du skannar igenom datorn nån gång i veckan med Malwarebytes och Bitdefender gratis versionerna om du känner dig nojjig. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...