Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slö Macbook Pro 15" mid 2010


Helmer61

Rekommendera Poster

Hej. Har en en gammal trotjänare, Macbook Pro 15' mitten 2010 som nu är så slö att den knappt går att använda. Tänkte lyssna med er om det finns något hopp och vad jag då behöver göra. Här är förutsättningarna:

  • RAM 2x4GB 1067 MHz  DDR3 (max vad jag förstår?!)
  • Hårddisk 500 GB varav 134,52 GB ledigt
  • Processor 2,66 GHz Intel Core i7
  • macOS 10.13.6 

 

Ska jag köpa ett rensningsverktyg typ CleanMyMac 3? Ominstallera macOS? Köpa ny hårddisk? Eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer RAM-minne,byta till SSD.

 

Sök i forumet så finns det en dagsaktuell tråd om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Såg precis det. Men kan inte ha mer än 2x4GB verkar det som, max enligt Apple?! Är det bara att byta ut hårddisken mot exv SSD Samsung Evo 860? Passar den i min gamla maskin? Kontakter etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Helmer61 säger:

Tack! Såg precis det. Men kan inte ha mer än 2x4GB verkar det som, max enligt Apple?! Är det bara att byta ut hårddisken mot exv SSD Samsung Evo 860? Passar den i min gamla maskin? Kontakter etc?

8 GB är max, ja. Men en SSD gör susen! Den du nämner är utmärkt, jag har den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Helmer61 säger:

Och en Samsung Evo 860 passar rakt av i en Macbook Pro 15' mitten 2010?

Ja, 2,5-tumsvarianten gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Slö Macbook Pro 15" mid 2010

En SSD i din dator borde fixa problemen. Som kuriosa tänkte jag berätta att 2011 så genomförde Apple ett stort teknikskifte där alla Macar blev grovt sett 100% kraftfullare över natten. ( Se bild ) Så om du trots en SSD känner att din Mac inte hänger med så räcker det med att byta en årsmodell! Du kan ta med hårddisken till nästa MacBook Pro, men du måste ominstallera OS X. Det går inte att bara slänga i den och köra. 

Skärmavbild 2019-02-17 kl. 10.22.11.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Helmer61 säger:

Men kan inte ha mer än 2x4GB verkar det som, max enligt Apple?! 

Jo så är det. Men: när RAM-minnet tar slut börjar OS X skriva tillfälliga filer till hårddisken. Har man en mekanisk disk går det saakta. Med en SSD blixtsnabbt så en SSD inte behöver varvas upp. Det gör att datorn uppför sig som om man hade mer RAM än man har. Så en SSD hjälper till även här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Helmer61 säger:

Tack Axelman för infon. Var alltså ett år för tidig:-)

 

Haha! Nej. Hur skulle man veta? Upp till 2010 är det ganska små skillnader mellan åren. Efter 2011 är det ganska små skillnader mellan åren. Men just där mellan 2010 och 2011 är det otroligt stor skillnad. Du har ju i alla fall en av de kraftfullaste Macarna från 2010 som duger fint som vardagsdator länge än om du uppgraderar den med en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu beställt en Samsung Evo 860 SSD. Hur gör jag när jag bytt ut den? Kommer förstås säkerhetskopiera på Time-machine innan jag byter hårddisk men i vilken ordning gör jag det därefter? Och finns alla program med i Time-machinen exv Word/Excel for Mac 2011som jag fortfarande använder. Och alla andra program varav en del jag gärna vill ha kvar. Finns allt med i säkerhetskopian?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag:

Köp ett hårddiskkabinett.

Montera den nya hårddisken i den och anslut den.

Radera och förbered den med Skivverktyget.

Hämta ett kloningsprogram och klona hela din hårddisk till den nya hårddisken.

Montera den nya hårddisken i datorn.

Voilá... klart!

...

Naturligtvis har du kört TimeMachine innan så OM det går på knas så har du alla data säkrade. Går allt bra har du den gamla hårddisken som extra säkerhet. Lita dock ALDRIG på gamla hårddiskar. Eller hårddiskar överhuvudtaget. Det finns bara två sorters hårddiskar. De som gått sönder eller de som är på väg att gå sönder. Tänker du så, förbereder du dig och klarar dig om det värsta skulle hända.

Skärmavbild 2019-02-18 kl. 09.13.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå har datorn öppen, blås ren den från damm med tryckluft på burk avsedd för elektronik.  Se till att du hela tiden har jordat dig så du inte har statisk elektricitet och kvaddar något. Mycket lätt gjort om man inte tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att byta filsystem till APFS. Annars ”sliter” du ut din SSD onödigt fort. 

Jag har oxå en mod 2010 och satte i en Crusial MX300 på 525 GB. Badbollen är som bortblåst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte exakt hur jag gjorde. Hittade hjälp på nätet, där finns många sätt. Du behöver inte köpa nåt verktyg. APFS är default för High Sierra och avsett för SSD.

 

Jag hade ingen extern disk utan rullade in min färska backup av hårddisken. Inga problem.

Först fick jag in det gamla filsystemet på den nya tomma SSD men sedan gjorde jag om och då fick jag det nya APFS. Det är så jag minns det, men det kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jäklar vilken skillnad det blev i speed. Toppen! Nu slapp jag köpa en ny maskin för 15 lakan. Räckte med en ssd för knappt en 1000-ing. Kanoners!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Helmer61 säger:

Tack för hjälpen. Jäklar vilken skillnad det blev i speed. Toppen! Nu slapp jag köpa en ny maskin för 15 lakan. Räckte med en ssd för knappt en 1000-ing. Kanoners!

Kul!

 

Glöm inte att aktivera TRIM för att förlänga livslängden på din nya SSD:

 

1. Öppna Terminal som du hittar i mappen verktygsprogram. 

2. Ange följande kommando: 

sudo trimforce enable

3. Tryck enter, ange lösenord och följ anvisningarna på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Helmer61 säger:

Tack Alix. Bra tips!

En del påstår att det inte behövs. Då kan man ju fråga sig varför Apple aktiverar TRIM på de SSD de levererar med sina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

En del påstår att det inte behövs. Då kan man ju fråga sig varför Apple aktiverar TRIM på de SSD de levererar med sina datorer.

 

Koncensus på detta forum har väl varit att det behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...