Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alltid på vibrationssignal, fast med ett undantag?


Orfeus

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har en iPhone 7 och är inte alls någon telefonmänniska - i bemärkelsen att jag inte gillar att prata så mycket i telefon. Jag brukar alltid ha min telefon på ljudlöst (rött på sidoknappen). Dels så gillar jag inte så mycket att prata i telefon, men också vill jag inte att alla runt mig ska veta att det ringer. Sen undervisar jag en hel del och då vill jag inte att det ska hålla på att ringa.

 

MEN nu är min flickvän höggravid och naturligtvis måste det vara tydligt om just hon ringer. Hur gör jag för att ha kvar telefonen på samma inställning, men att det ringer med ljudsignal när just hon ringer?
Alternativt (och kanske bättre) att hon ringer två gånger om något händer och då går det igenom med signal, annars som vanligt med vibrationssignal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter på Stör Ej och lägger till din flickvän som Favorit kommer hennes signal gå fram.

Sätter du på ljudlöst kommer hennes signal inte gå fram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man tar Stör ej, kommer då att telefonen vibrera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Stör Ej på så kommer den både att ringa och vibrera.

Har du Stör Ej på och ljudlöst på så kommer den bara att vibrera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kommer den att vibrera på Stör ej (ej ljudlöst) om andra än min flickvän ringer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Orfeus säger:

Men kommer den att vibrera på Stör ej (ej ljudlöst) om andra än min flickvän ringer?

 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det vill jag att den gör. Vibration är min standardsignal ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Inställningar -> Ljud och haptik" styr sidoknappen. Där finns alternativet "Vibrera om ljud är av".

Under "Inställningar -> Stör ej" finns bland annat möjlighet att undanta samtal från Favoriter eller någon grupp* med kontakter.

"Stör ej" kan även schemaläggas eller aktiveras tillfälligt tills du lämnar nuvarande plats. En ganska användbar funktion

 

https://support.apple.com/kb/PH2667?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

"Inställningar -> Ljud och haptik" styr sidoknappen. Där finns alternativet "Vibrera om ljud är av".

Under "Inställningar -> Stör ej" finns bland annat möjlighet att undanta samtal från Favoriter eller någon grupp* med kontakter.

"Stör ej" kan även schemaläggas eller aktiveras tillfälligt tills du lämnar nuvarande plats. En ganska användbar funktion

 

https://support.apple.com/kb/PH2667?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

 

Ja men det löser inte det han är ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Ja men det löser inte det han är ute efter.

 

Jag nöjde mig med att peka på de inställningar han behöver pilla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på den kontakten som du vill och gå sedan in på ”Ringsignal” och/eller SMS-signal” och välj ”Förbigång i nödsituation”. Då spelar det ingen roll ifall du har ljudlöst eller ”stör ej” igång. Samtalet eller SMSet kommer alltid att gå igenom och ljudet stängs inte av för den personen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en "tom" ringsignal om du vill ha? Koppla bara in din iPhone till iTunes och välj "Signaler" under "På Min Enhet" i vänsterkolumnen och dra filen till biblioteket. Och sedan "Synkronisera".

Sedan Väljer du den som standardringsignal och tilldelar din flickvän en annan. Då behöver du inte använda den fysiska "ljudlös-knappen".

 

edit: Eftersom filtypen .m4r inte är tillåten här, var jag tvungen att lägga den i en mapp och komprimera den.

ringsignal.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! ?

 

Jag körde på Zeths råd och det gick vägen! Jag tog "Förbigå i nödsituation" och så fortsätter jag bara att köra på ljudlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-17 på 12:09, Zeth säger:

Gå in på den kontakten som du vill och gå sedan in på ”Ringsignal” och/eller SMS-signal” och välj ”Förbigång i nödsituation”. Då spelar det ingen roll ifall du har ljudlöst eller ”stör ej” igång. Samtalet eller SMSet kommer alltid att gå igenom och ljudet stängs inte av för den personen. 

Det där var en fruktansvärt korkad funktion så som den är utformad just nu. Har man otur så lyckas man av misstag aktivera den för någon kontakt som i värsta fall ringer väldigt olämpligt. Hade det gått att stänga av funktionen helt i de olika inställningarna (Stör ej respektive exempelvis Ljud och haptik) alternativt gått att se en lista liknande Blockerade kontakter med drabbade nummer så hade det varit ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det där var en fruktansvärt korkad funktion så som den är utformad just nu. Har man otur så lyckas man av misstag aktivera den för någon kontakt som i värsta fall ringer väldigt olämpligt. Hade det gått att stänga av funktionen helt i de olika inställningarna (Stör ej respektive exempelvis Ljud och haptik) alternativt gått att se en lista liknande Blockerade kontakter med drabbade nummer så hade det varit ganska bra.

Hur kan det vara en korkad funktion? Det är ju inte något man ”råkar” aktivera. Man måste göra det aktivt på just den användaren. Det är enligt mig rätt bra ifall hemlarmet eller ens gravida flickvän ringer igenom om man har stör ej aktiverat, eller om man stängt av ljudet. Vill man inte använda det så behöver man inte. Fritt val. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Zeth säger:

Hur kan det vara en korkad funktion? Det är ju inte något man ”råkar” aktivera. Man måste göra det aktivt på just den användaren. Det är enligt mig rätt bra ifall hemlarmet eller ens gravida flickvän ringer igenom om man har stör ej aktiverat, eller om man stängt av ljudet. Vill man inte använda det så behöver man inte. Fritt val. 

Tja, jag vet folk som råkat blockera vissa användare av misstag, så det bör inte vara så svårt att göra även med den funktionen. Sedan använder jag stör ej när jag inte vill bli störd, exempelvis på begravningar eller biobesök.

Nu är den funktionen inte lika pålitlig längre. Den hade varit mycket mer användbar med de ändringar jag beskrev i mitt förra inlägg. Det är helt enkelt inte så lätt att manuellt kontrollera om någon av kanske 1000 kontakter råkar ha en viss inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...