Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oerhört seg Mac Book Pro (mitten 2012)


BZA49
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag håller på att slita av mig håret eftersom min dator (Mac Book Pro, mitten 2012 med Mojave installerat) har blivit så otroligt seg på sistone. Det räcker med att jag har två program igång (t.ex. Förhandsvisning och Google Chrome) - den blir seg direkt. Hoppas därför att ni kan hjälpa en väldigt okunnig människa med vad som kan vara fel och vad jag skulle kunna göra för att slippa denna frustration.

 

Jag har kollat under Aktivitetskontroll och jag misstänker att jag saknar internminne baserat på det lilla jag eventuellt förstår och har läst mig till i tidigare trådar. Stämmer det? I så fall, vad beror det på? Jag har gott om lagringsutrymme och jag kör inga tyngre program regelbundet. Är det åldern på datorn? Vad kan man göra? Ja, ni hör ju, jag har väldigt dålig koll och skulle uppskatta absolut all hjälp jag kan få! :) 

Skärmavbild 2019-02-15 kl. 23.00.52.png

Redigerad av BZA49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snålt med RAM-minne, men jag kan också tänka mig att din hårddisk håller på att ge upp om det är en mekanisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer RAM och en ny SSD blir den som en ny dator. Medans du ändå har den öppnad passa på att byta batteri också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Mer RAM och en ny SSD blir den som en ny dator. Medans du ändå har den öppnad passa på att byta batteri också.

Finns väl ingen anledning att byta ett batteri om det inte är defekt? Varför byta för bytandes skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, BZA49 säger:

 Det räcker med att jag har två program igång (t.ex. Förhandsvisning och Google Chrome) - den blir seg direkt.

Skärmavbild 2019-02-15 kl. 23.00.52.png

Typexempel på RAM-minnesbrist, vilket också Aktivitetskontrollen visar. Då byter du ut EN av minnesstickorna på 2 GB till en 8 GB vilket ger dig 10 GB. Det blir billigast och tillräcklig mängd RAM. Tills du ska redigera film eller mixa i Garageband. Då byter du den andra stickan mot 8 GB. Annars har du en bra dator!

...

Som alla föregående rekommenderas att byta stenåldershårddisken mot en modern SSD. Då har du en dator du kan använda i flera år till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, SirKnasen säger:

Finns väl ingen anledning att byta ett batteri om det inte är defekt? Varför byta för bytandes skull?

 

Skrev inte att det är defekt men kapaciteten är garanterat mycket mycket sämre efter 6-7år

Att inte byta och sen efter något år öppna upp den igen och byta är bara dumt.

Risken att det sväller och klämmer sönder något eliminerar man också.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Typexempel på RAM-minnesbrist, vilket också Aktivitetskontrollen visar. Då byter du ut EN av minnesstickorna på 2 GB till en 8 GB vilket ger dig 10 GB. Det blir billigast och tillräcklig mängd RAM. Tills du ska redigera film eller mixa i Garageband. Då byter du den andra stickan mot 8 GB. Annars har du en bra dator!

...

Som alla föregående rekommenderas att byta stenåldershårddisken mot en modern SSD. Då har du en dator du kan använda i flera år till.

 

Tack snälla för tips! Vart är bästa stället att införskaffa en minnessticka på 8GB och en SSD? Några särskilda märken som är bättre än andra? Och finns det några bra tutorials för hur jag gör detta byte utan att klanta till det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, BZA49 säger:

Tack snälla för tips! Vart är bästa stället att införskaffa en minnessticka på 8GB och en SSD? Några särskilda märken som är bättre än andra? Och finns det några bra tutorials för hur jag gör detta byte utan att klanta till det? :)

 

Nej inte en minnessticka utan RAM-minne ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, BZA49 säger:

Tack snälla för tips! Vart är bästa stället att införskaffa en minnessticka på 8GB och en SSD? Några särskilda märken som är bättre än andra? Och finns det några bra tutorials för hur jag gör detta byte utan att klanta till det? :)

RAM-minne ex Crucial, Kingston eller det som finns på lager. Observera att rätt hastighet är ett måste!

Hårddisk finns egentligen bara ett märke och det är Samsung Evo 860 helst minst 500 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, BZA49 säger:

Tack snälla för tips! Vart är bästa stället att införskaffa en minnessticka på 8GB och en SSD? Några särskilda märken som är bättre än andra? Och finns det några bra tutorials för hur jag gör detta byte utan att klanta till det? :)

Minne (RAM): https://eu.crucial.com/eur/en/macbook-pro-(13-inch-and-15-inch%2C-mid-2012)/CT3373653

 

SSD: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655194

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

RAM-minne ex Crucial, Kingston eller det som finns på lager. Observera att rätt hastighet är ett måste!

Hårddisk finns egentligen bara ett märke och det är Samsung Evo 860 helst minst 500 GB.

Grymt! Tack för tips! Antar att jag bör göra en säkerhetskopiering till en extern hårddisk innan jag sätter igång? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, BZA49 säger:

Tack! Ska genast kolla. Är RAM-minnet "rätt hastighet" som Axelman sa? :)

Här är den fullständiga beteckningen i röd ram. 

Skärmavbild 2019-02-16 kl. 11.40.07.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, BZA49 säger:

Grymt! Tack för tips! Antar att jag bör göra en säkerhetskopiering till en extern hårddisk innan jag sätter igång? :)

Backup ska man ALLTID ha. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt både det rekommenderade RAM-minnet, SSD-disk (Samsung Evo 860, 500 GB) och den lilla mejsel jag behöver för att göra bytena. Jag gjorde en säkerhetskopia via Time Machine till en extern hårddisk tidigare idag. Är det någonting annat jag bör tänka på innan jag sätter igång? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, BZA49 säger:

Nu har jag köpt både det rekommenderade RAM-minnet, SSD-disk (Samsung Evo 860, 500 GB) och den lilla mejsel jag behöver för att göra bytena. Jag gjorde en säkerhetskopia via Time Machine till en extern hårddisk tidigare idag. Är det någonting annat jag bör tänka på innan jag sätter igång? :)

Ja, var ytterst försiktig med SATA-kabeln. En sladdrig sak som lätt går sönder. Det kan vara klokt att ha en i beredskap. Medlemmen @Stereotypen lär ha sådana till salu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Ja, var ytterst försiktig med SATA-kabeln. En sladdrig sak som lätt går sönder. Det kan vara klokt att ha en i beredskap. Medlemmen @Stereotypen lär ha sådana till salu.

Okej, ska tänka på det!

 

Möjligen en otroligt dum fråga, men hur får jag över säkerhetskopian sen på den nya SSD-disken? Jag sökte runt lite och på vissa ställen står det att man behöver klona innehållet på den gamla hårddisken och sedan föra över till SSD-disken med hjälp av ett hårddiskchassi. Stämmer det? Eller hur bör jag göra, på smidigast möjliga sätt? Jag köpte nämligen inte ett sådant chassi... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...