Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oerhört seg Mac Book Pro (mitten 2012)


BZA49
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, BZA49 säger:

Okej, ska tänka på det!

 

Möjligen en otroligt dum fråga, men hur får jag över säkerhetskopian sen på den nya SSD-disken? Jag sökte runt lite och på vissa ställen står det att man behöver klona innehållet på den gamla hårddisken och sedan föra över till SSD-disken med hjälp av ett hårddiskchassi. Stämmer det? Eller hur bör jag göra, på smidigast möjliga sätt? Jag köpte nämligen inte ett sådant chassi... ?

Enklast är att du köper en extern hårddisk och använder denna med hjälp av Time Machine eller kloningsprogram. Från denna hårddisk kan du sedan fylla din nya SSD. Du bör ändå ha en extern disk för att göra backup och den gamla hårddisken skulle jag ändå inte lita på, den är gammal. Men visst kan du köpa ett chassi till denna i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Enklast är att du köper en extern hårddisk och använder denna med hjälp av Time Machine eller kloningsprogram. Från denna hårddisk kan du sedan fylla din nya SSD. Du bör ändå ha en extern disk för att göra backup och den gamla hårddisken skulle jag ändå inte lita på, den är gammal. Men visst kan du köpa ett chassi till denna i stället.

Har gjort en säkerhetskopia till en extern hårddisk via Time Machine, så då verkar det funka utan chassi! :) Håll tummarna för mig... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, BZA49 säger:

Okej, ska tänka på det!

 

Möjligen en otroligt dum fråga, men hur får jag över säkerhetskopian sen på den nya SSD-disken? Jag sökte runt lite och på vissa ställen står det att man behöver klona innehållet på den gamla hårddisken och sedan föra över till SSD-disken med hjälp av ett hårddiskchassi. Stämmer det? Eller hur bör jag göra, på smidigast möjliga sätt? Jag köpte nämligen inte ett sådant chassi... ?

Enklast är nog att installera macOS på nytt på den nya SSD disken via internet recovery.

Starta datorn med alt+cmd+r nedtryckta

Formatera den nya SDD-disken i skivverktyget

Stäng skivverktyget och starta installationen av macOS

När installationen är klar startar uppstartskonfigurationsverktyget automatiskt och en av de första frågorna du får är om du vill återläsa en backup... och det vill du ju.

Anslut din TimeMachine-backupdisk och välj att du vill återläsa din tidigare användare från denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, SirKnasen säger:

Enklast är nog att installera macOS på nytt på den nya SSD disken via internet recovery.

Starta datorn med alt+cmd+r nedtryckta

Formatera den nya SDD-disken i skivverktyget

Stäng skivverktyget och starta installationen av macOS

När installationen är klar startar uppstartskonfigurationsverktyget automatiskt och en av de första frågorna du får är om du vill återläsa en backup... och det vill du ju.

Anslut din TimeMachine-backupdisk och välj att du vill återläsa din tidigare användare från denna.

Okej, ska se om jag fixar det! Öppnade precis upp datorn och den är rääätt så dammig, vilket ju förklarar varför fläkten har levt sitt eget liv på senaste tiden. Bör jag försöka rengöra den? Ser att folk använder tryckluft, men har inte det hemma. Finns det någon annan metod? Vill inte sabba något ju. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, BZA49 säger:

Bör jag försöka rengöra den?

Ja. MEN:

Använd INTE munnen, då får du kletiga salivfläckar i hela innanmätet.

Använd INTE en vanlig dammsugare, den kan alstra statisk elektricitet som sabbar hela datorn.

 

Det finns särskilda elektronikdammsugare, som är jordade.

Och så finns det tryckluft, som du är inne på. Själv använder jag tryckluft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Enklast är nog att installera macOS på nytt på den nya SSD disken via internet recovery.

Starta datorn med alt+cmd+r nedtryckta

Formatera den nya SDD-disken i skivverktyget

Stäng skivverktyget och starta installationen av macOS

När installationen är klar startar uppstartskonfigurationsverktyget automatiskt och en av de första frågorna du får är om du vill återläsa en backup... och det vill du ju.

Anslut din TimeMachine-backupdisk och välj att du vill återläsa din tidigare användare från denna.

Är nu inne i Skivverktyg. Hur formaterar jag SDD-disken? Ser den, men har ingen koll på hur jag "formaterar" den, haha... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Allt gick som det skulle. Tycker ni att detta ser bättre ut i Aktivitetskontrollen? Jag upplever i alla fall ENORM skillnad och är glad som ett barn på julafton. TACK för all hjälp! Ovärderligt! :) 

Skärmavbild 2019-02-16 kl. 22.21.33.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste vara historiskt sett på forumet den snabbaste uppgraderingen av en dator sedan tråden startades.

Bara jobbat ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, BZA49 säger:

Sådär! Allt gick som det skulle. Tycker ni att detta ser bättre ut i Aktivitetskontrollen? Jag upplever i alla fall ENORM skillnad och är glad som ett barn på julafton. TACK för all hjälp! Ovärderligt! :) 

Skärmavbild 2019-02-16 kl. 22.21.33.png

Om OS X skriver tillfälliga filer till hårddisken, vilket kan hända om RAM-minnet tar slut, så går den "operationen" blixtsnabbt jämfört med tidigare mekanisk hårddisk. Detta gör att man upplever det som om man har mer RAM än vad man faktiskt har. Så en snabb hårddisk hjälper till även där.

...

Den mekaniska hårddisken har alltid en viss fördröjning innan den läser. En SSD har inte det och läser/skriver ca fem gånger snabbare. Så man upplever allt som involverar en hårddisk som räsersnabbt efter ett byte. Så med duktigt med RAM och en ny SSD så är flaskhalsarna borta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är verkligen på gång! :hihihi:

 

 

Skärmavbild 2019-02-17 kl. 11.38.44.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, BZA49 säger:

Sådär! Allt gick som det skulle. Tycker ni att detta ser bättre ut i Aktivitetskontrollen? Jag upplever i alla fall ENORM skillnad och är glad som ett barn på julafton. TACK för all hjälp! Ovärderligt! :) 

Skärmavbild 2019-02-16 kl. 22.21.33.png

Och vad gick det loss på totalt? Säkert andra i din situation som vill veta.

Det verkar i alla fall ha varit värt det.

 

redigerat

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snabb Googling ger en femhundring för 8 GB och runt 900:- för Samsung Evo 860 500 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, KMN säger:

Och vad gick det loss på totalt? Säkert andra i din situation som vill veta.

Det verkar i alla fall ha varit värt det.

RAM-minnet på 8GB gick på 649 kr. SSD-disken gick på 1049 kr.  Köpte bägge dessa på NetOnNet: 

 

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3sodimm/crucial-so-dimm-ddr3l-1600mhz-apple-8gb/1007180.8998/?gclid=CjwKCAiAqaTjBRAdEiwAOdx9xnQfxnM8UzunGlSTd7sASRawIbH_-MMDvX1ZjNz4FAqE_QdHwjHdFRoCl18QAvD_BwE 

 

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata-25-tum/samsung-860-evo-series-500gb/1002679.8993/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse&dclid=CjgKEAiAhp_jBRC45t3fsKnE6n4SJABH-K8RlT61gojzYSyAYqycRLz2C-s2M1CfWnpPp08hMq3xnPD_BwE 

 

Sedan en T6 Torx-mejsel från Biltema för 30 kr ungefär. Hade förmodligen kunnat bli lite billigare om jag hade haft tålamod att beställa online och vänta på leverans. Men för ungefär 1730 kr totalt så var det helt klart värt det för min del. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerat lite. Nu håller vi oss till ämnet. 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Eller så är det SATA-kabeln som behöver bytas. Jag har en MBP från mid 2012. i5 med 8gb ram. Den har jag använt flitigt till att köra Logic i min hemstudio. För några månader sedan blev den seg som sirap över natten och jag trodde först att HD lagt av. Jag köpte så klart en ny SSD på 500mb. Ingen framgång. Testade sedan med att byta RAM, ingen framgång här heller. Segt som sirap, och då menar jag ca 45 sek för att öppna Chrome. Skulle jag skriva in något i sökfältet så kom badbollen upp innan jag nått till andra bokstaven, för att snurra i 10 sek. Det var lönlöst och jag var nära att köpa en ny dator. För en vecka sedan talade jag med en tekniker på Apple som tipsade om att byta SATA-kabel. Sagt och gjort, värt ett försök. Kontaktade Stereotypen här på forumet som skickade en kabel snabbt och lätt. Bytte kabeln igår och allt fungerade perfekt. Monterade även den SSD jag provade med från början och datorn är 10 gånger snabbare än den var när jag köpte den. Det tar 10 sekunder för den att starta upp! High Sierra, Logic och UAD 9.10.2 är installerade och allt verkar funka klockrent! Hur kul som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...