Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Mojave på Macbook Pro mid 2012?


babsantroja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro mid 2012 13' som jag titt som tätt specar för att skjuta fram det oundvikliga att köpa en ny dator...

Som ny hade den 4GB ram, 250gb hårddisk men jag har bytt ut hårddisken mot 500GB SSD och precis skaffat mer RAM så nu 8GB totalt. Frågan är om jag vågar uppdatera till Mojave?

Huvudsakliga anledningen är att jag vill kunna uppdatera till de senaste versionerna av Adobe-programmen, vilket inte går nu pga av att jag har El Capitan.

 

Någon som har erfarenhet eller tips på om det är en bra idé?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt systemkraven ska det funka. Men jag hade nog börjat med att köra exempelvis High Sierra – som jag antar räcker för att uppdatera Adobe-programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sol10 säger:

Det går mycket bra. Jag har 2012/13 med 8 GB minne och mojave.

Och de ”Mojave-specifika” funktionerna funkar som de ska? (Det är en uppriktig undran, inte ett påstående med ett frågetecken efter.)

Ibland är det ju så att de datorer som utgör nedre gräns för systemkraven, inte kan utnyttja alla nya finesser – även om opertivsystemt går att köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, KMN säger:

Enligt systemkraven ska det funka. Men jag hade nog börjat med att köra exempelvis High Sierra – som jag antar räcker för att uppdatera Adobe-programmen.

Tack! Anledningen att jag frågar är att jag fått för mig att Mojave ska fungera allmänt bättre även på äldre datorer jämfört med uppdateringarna däremellan (Sierra och High Sierra), men källan på detta har jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, KMN säger:

Och de ”Mojave-specifika” funktionerna funkar som de ska? (Det är en uppriktig undran, inte ett påstående med ett frågetecken efter.)

Ibland är det ju så att de datorer som utgör nedre gräns för systemkraven, inte kan utnyttja alla nya finesser – även om opertivsystemt går att köra.

Också intresserad av att veta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade min Macbook Pro mitten 2012 från El Capitan till Mojave för en tid sedan. Hårddisken är på 500 GB och RAM är sedan tidigare uppdaterat till 16 GB. Fick strul med Adobe Elements 2015, det fungerade inte alls. Tog bort 2015 och  uppdaterade till 2019 vilket sades skulle fungera bra. Det gör det också för det mesta men ibland hänger det upp sig, badbollen slutar inte att snurra. Det går inte att tvångsavsluta utan jag måste starta om datorn och så fungerar det igen. Tycker också att datorn ibland jobbar långsammare är tidigare, med snurrande badboll. 

Har kört säker start flera gånger men det ser inte ut att göra någon nytta. Ångrar mig ibland att jag inte behöll El Capitan. Hade mindre problem då. Har 136 GB ledigt på hårddisken och 10-12 på RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan ju vara ett tecken på att hårddisken eller hårddisk-kabeln håller på att tacka för sig.

 

Finns flera trådar som slutar med att kabeln har vart den felande länken vid badboll, sega uppstarter mm.

 

 

Men så skall ju symptomen finnas oberoende vad som görs på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...