Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min PowerMac G5 vägrar att läsa in sig vid installation


teknikern

Rekommendera Poster

Jag har 2 G5, en ska jag sätta igång. Minnen fanns, knepigt att parvis, en i varje grupp med början från mitten. 6 st har jag satt dit. Hårddiskar har jag och testat med CD. Prambatteriet var tomt så det har jag bytt.

Det satt en HD i den sen den förre ägaren och han hade lösenord på den så jag formaterade den. Sen hade jag en till och satte i. Vet inte om de nya behöver stiftas Master och Slave men testat bådadera. I början kom det upp ett hänglås med en ruta och till höger en pil. Det har jag aldrig sett förut. Sen efter en stund blev det mapp med ?.

Försökte att få till en installationsskiva men hade ingen den tog, gjorde ett USB med start som det är beskrivet men funkade inte. Nu läser den inte in alls, testade den andre lika dant där. Vad kan va felet? Tog bort en HD så det inte var konflikt men det hjälpte inte.  

Har stor Mac erfarenhet, senast meccandet var G3-G4. Annars är det MacBook som gäller. 

Hjälp   !!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har någon skiva Tiger och Leopard men den läser inte in och klagar på fel skiva. Inte "spottar" ut den heller som de brukar.  G5  Juni 04 6 minnesplatser den andre okt 04, verkar va olika grafikkort i dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”I början kom det upp ett hänglås med en ruta och till höger en pil.”

 

Det indikerar att ett firmwarelösenord är satt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, teknikern säger:

Okej, har någon skiva Tiger och Leopard men den läser inte in och klagar på fel skiva. Inte "spottar" ut den heller som de brukar.  G5  Juni 04 6 minnesplatser den andre okt 04, verkar va olika grafikkort i dom.

Skivorna får inte vara modellspecifika (om de inte är för den modellen) utan måste vara retail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha hur får jag bort det? Jag har ju två som beter sig lika illa nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att det inte gått att Zappa pramminnet senaste starterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, teknikern säger:

Jaha hur får jag bort det? Jag har ju två som beter sig lika illa nu.

1. Ändra mängden RAM.

2. Vid första start, nollställ PRAM tre gånger i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

1. Ändra mängden RAM.

2. Vid första start, nollställ PRAM tre gånger i rad.

Ändrat antal minne till och från, satte fel då jag inte begrep varför man skulle montera i båda sidorna inifrån, nollställa PRAM reagerar inte, så där är något konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det orignalminnen, dvs Apples eller vad? 

Mac har alltid varit kräsen när det gäller RAM-minne. 

 

Är det 184-pins eller 240-pins? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, teknikern säger:

Ändrat antal minne till och från, satte fel då jag inte begrep varför man skulle montera i båda sidorna inifrån, nollställa PRAM reagerar inte, så där är något konstigt.

Du ska göra exakt så som jag skriver. Att du har gjort det på annat sätt tidigare är irrelevant. Om det inte fungerar så som jag skriver kan du återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Min PowerMac G5 vägrar att läsa in sig vid installation

Redigerade rubriken. Skriv ALLTID ut vad det är för dator det är frågan om när du vill ha hjälp! Samt så mycket fakta det går om årsmodell, vilket OS mm. 

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga lösningar varför den inte tuffar igång? Jag fattar inte trots 30 års macägande och skruvande varför denna modell jävlas. 

Det är tre sorters minnen i par som satt i så vilka som är original vet jag inte. Provat i par med 2, 4 och 6 men inget hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bidde ingen hjälp som jag behövde, usch vad ska man hitta på.

En fråga? Ska de nya diskarna termineras, master- slave, det satt vita kopplingar på de gamla hårddiskarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Verkar lönlöst att kunna få tips nu? Har mac kompetensen försvunnit de senaste åren. 

En fråga, om det är fel på grafikkortet startar inte datorn då? DVS läser in HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...