Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra program för enkel ljudredigering


Dompan1

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på att digitalisera mina gamla kassettband och rullband. Jag får in signalen i min iMac, men hittar inget användbart program att spela in, där jag samtidigt enkelt kan redigera och ev konvertera till ett format som fungerar även utanför Apple världen.

Efter googling verkar Audacity vara bra. Men det funkar inte med High Sierra, verkar vara 64-bitars problemet. Eller vet någon därute ett sätt att ändå använda Audacity?

Quick time, spelar ju in lätt, men jag vet inte om "Apple MPEG-4" funkar utanför applevärlden. Dessutom ser man inte någon numrerad tidsaxel när man vill klippa, så Q-time verkar vara lite för enkel.

Garageband verkar för krångligt för det enkla jag behöver.

Kan någon tipsa om program som funkar till High Sierra och vilket format som funkar i de flesta situationer? Skall bara spela in, putsa, dela och sätta ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Dompan1 säger:

... Efter googling verkar Audacity vara bra. Men det funkar inte med High Sierra, verkar vara 64-bitars problemet. Eller vet någon därute ett sätt att ändå använda Audacity? ...

Funkar bra med både High Sierra och Mojave. Det är 32 bitar och därför varnar operativsystemen om att det inte är optimerat. Men det kan man högaktningsfullt strunta i. Direktlänk till Audacity här.

 

dump.jpg.29daee2cf179c34f9b1cca0c60020a5c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag använder Audio Hijack – ett program man kan spela in allt ljud som man kan höra i högtalarna – det som kommer via internet eller från något program i datorn eller micken.

 

Har du en ny eller gammal dator? På min nya dator kan jag inte spela in i stereo via mick-ingången, efter vad jag har kommit fram till. På min gamla dator gick det bra. Är det någon som kan bekräfta detta, om det är rätt eller fel?

 

Carlbo

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tänkte bara komplettera lite av det inlägg jag gjorde angående nya Mac-datorer.

Till hörljuds-uttaget på nya mac-datorer, så kan man ansluta Apples iPhone-hörlurar med mikrofon. – eventuellt andra märken också?

 

Jag testade med att köpa ett billigt externs ljudkort från Kjell & co, med ljud in och ljud ut.

När man skickar in stereoljud där, så blir det i mono i datorn.

 

Jag sökte lite på internet angående ljudkort, men hade svårt att hitta ljudkort som man kunde skicka in stereoljud i. Man får räkna med priser på c:a 1000 kr  och uppåt.

 

Carlbo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog en sådan lösning du nämner. Kjells billiga ljudkort in i iMacs hörlursutgång. Funkar för mig. Skall kolla in även Audio Hijack. Det funkade festen med Audacity, bara att ignorera varningen.

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dompan1 säger:

Jag har nog en sådan lösning du nämner. Kjells billiga ljudkort in i iMacs hörlursutgång. Funkar för mig. Skall kolla in även Audio Hijack. Det funkade festen med Audacity, bara att ignorera varningen.

TACK!

 

Hej!

 

Om du använder det billiga ljudkortet från kjells, så får du bara inspelningar i monoljud,

inte i stereo!

 

Carlbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...