Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Korta kodsamtal" och lite andra frågor om Wifi-samtal


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Min lur:

iPhone 8

iOS 12.1.3

operatör Tele235.0

https://support.apple.com/sv-se/HT203032

https://www.tele2.se/tackning-nat/wifi-samtal

 

Upptäckte nyss att jag kan använda Wifi-samtal. Enkelt uttryckt handlade om att min lur då skickas samtalen mellan mig och operatören via Wifi och vanliga internet istället för via mobilnätet. Där funktionen aktiveras kan man även läsa att platsrelaterad data, som IP, kan skickas till operatören för bland annat faktuering. Bakgrunden verkar vara att jag inte bara ringer som vanligt utan också betalar som vanligt även om inte samtalet körs via operatörens nät. Ringer jag wifi-samtal från Marocko till Sverige så betalar jag alltså som för ett vanligt samtal  från Marocko till Sverige. Lite surt när jag fixar billigare uppkoppling åt operatören, men ganska OK med tanke på att jag kan få mycket bättre täckning.

Man kan även läsa

Citat

 

För att din operatör ska kunna utföra korta kodsamtal (samtal till korta telefonnummer som ger tillgång till offentliga tjänster) via Wi-Fi eller mobildata måste Apple skicka information om staden som samtalet ringdes från till operatören för samtalsdirigering.


 

Vad är ett kort kodsamtal?

Under Integritetsskydd -> Platsjänster kan man stänga av tillgången till Platstjänster för funktionen Wifi-samtal.Hur påverkar Platstjänster funktionen? Kan telefonen, för att underlätta korrekt prissättning skicka min position till operatören?

Vad händer om man använder VPN, skickas även Wifi-samtal via VPN? Påverkar det kostnaden?

Om man ringer vanliga samtal från flygplan eller färjor så riskerar man att kopplas via satellit, vilket kan bli väldigt dyrt. Men hur funkar det om jag sätter telefonen i Flygläge och sedan ansluter till flygplanets Wifi, som väl också går via satellit, och sedan ringer Wifi-samtal? Ska jag betala vanlig samtalskostnad om det är ett inrikesflyg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen Halebop ihop med avbetalningen av min iPhone men det går genom Telias maskiner med vilka WiFi-samtal funkar. Som jag har förstått det så är det absolut noll skillnad på WiFi-samtal och de vanliga. WiFi används enbart när det vanliga nätverket har för svag signal.

Med VPN vet jag inte om det fungerar, den VPN AdGuard använder är ingen riktig VPN.
Det på flygplatsen vet jag heller inget om men gissar att kostnaden inte påverkas där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ringer jag wifi-samtal från Marocko till Sverige så betalar jag alltså som för ett vanligt samtal  från Marocko till Sverige.

Låter ju lite orimligt. Borde inte spela någon roll var man befinner sig.

 

Kollade på Tele2's hemsida om utlandssamtal och såg (under Vanliga Frågor):

302080201_Skrmavbild2019-02-05kl_21_26_28.png.5578ae05ff8c8dc8d26fb6c906fa8937.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har egentligen Halebop ihop med avbetalningen av min iPhone men det går genom Telias maskiner med vilka WiFi-samtal funkar. Som jag har förstått det så är det absolut noll skillnad på WiFi-samtal och de vanliga. WiFi används enbart när det vanliga nätverket har för svag signal.

Med VPN vet jag inte om det fungerar, den VPN AdGuard använder är ingen riktig VPN.
Det på flygplatsen vet jag heller inget om men gissar att kostnaden inte påverkas där heller.

Flygplan, inte flygplats.

36 minuter sedan, KMN säger:

Låter ju lite orimligt. Borde inte spela någon roll var man befinner sig.

 

Kollade på Tele2's hemsida om utlandssamtal och såg (under Vanliga Frågor):

302080201_Skrmavbild2019-02-05kl_21_26_28.png.5578ae05ff8c8dc8d26fb6c906fa8937.png

Det hade jag missat, läste något för länge sedan om att operatörerna ska kunna ta betalt som vanligt. Nu verkar ingen svensk operatör tillåta Wifi-samtal i utlandet.

 

Undrar om också SMS skickas via Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att skicka ett SMS (alltså ett riktigt SMS) till min iPhone när den var i flygläge men uppkopplad mot wifi. Meddelandet levererades först ungefär en minut efter att jag stängt av flygläget, det gjorde jag ungefär en timme efter att meddelandet skickats.

 

Min slutsats är att SMS inte är kompatibelt med wifi-samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...