Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Watch räddade norsk Macworld-reporter


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Hur tusan kan klockan veta att man har fyllt 65 år? :tappahakan:

Om han fyllt i Medicinskt ID i Hälsa appen så vet klockan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant språkbruk, det här med vad klockan vet och inte vet

Är det den vanliga och närmast slentrianmässiga antropomorfismen, eller är det ett språkligt accepterande av utvecklingen inom AI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

Intressant språkbruk, det här med vad klockan vet och inte vet

Är det den vanliga och närmast slentrianmässiga antropomorfismen, eller är det ett språkligt accepterande av utvecklingen inom AI?

Antar att klockan vet det då åldern troligtvis finns representerad på något sett i dess kretsar. Huruvida klocka är medveten om åldern är en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Antar att klockan vet det då åldern troligtvis finns representerad på något sett i dess kretsar. Huruvida klocka är medveten om åldern är en annan fråga.

Säger man verkligen så, att klockan vet? Om den i sina kretsar har åldern representerad…

Om jag har en adress till en gammal flickvän från Sveg i min dator, i programmet Kontakter, är det då rimligt att uttrycka det så att min dator vet var damen i fråga bor?

Kunskap, att man vet något, handlar väl om sann, välgrundad tro? Tror klockan/datorn något alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, KMN säger:

Säger man verkligen så, att klockan vet? Om den i sina kretsar har åldern representerad…

Om jag har en adress till en gammal flickvän från Sveg i min dator, i programmet Kontakter, är det då rimligt att uttrycka det så att min dator vet var damen i fråga bor?

Kunskap, att man vet något, handlar väl om sann, välgrundad tro? Tror klockan/datorn något alls?

Med tanke på datorernas binära natur så tycker jag nog att man kan anse att datorers vetande är lite annorlunda än människors vetande. Det är relativt lätt att för en utomstående observera innehållet i valfritt datorminne, motsvarande observation av människominne torde vara svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...