Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyg och Apple-id


grotta

Rekommendera Poster

Ja, det är två problem som jag vill ha hjälp med. Jag har köpt en ny mini mac, min första på tio år och mycket har hänt de senaste uppdateringarna som jag inte har kunnat uppdatera till på min förra mac eftersom den var för gammal. Jag har köpt program, men under ett annat apple-id och kan därför inte uppdatera de programmen. Hur ändrar jag apple-idet som jag har uppgivit på min nya dator så att id-et stämmer överens med det id-som jag hade när jag köpte programmet. 

Förut när jag startade om datorn med shift tangenten nedtryckt kom jag till ett ställe där jag kunde köra skivverktyg liksom utanför min mac. Hur gör jag det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga ut från ditt Apple ID och sen logga in med det du köpte program med. Det är i App Store du loggar ut/in, det programmet har hand om köp och uppdateringar. Nu är det fullt möjligt att ha två Apple ID: ett för iCloud och iClouds tjänster, och ett för App Store och iTunes. Så har jag! 

 

Cmd-R vid uppstart får igång återskapningsprogrammet där Skivkontroll finns. Shift nertryckt vid start startar datorn i säkert läge, rensar cachefiler etc, och så har det alltid varit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Nu är det fullt möjligt att ha två Apple ID: ett för iCloud och iClouds tjänster, och ett för App Store och iTunes. Så har jag!

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Varför?


Jag skaffade konto på iTunes Store när jag hade en Windows/PC, detta var alltså innan 2006 då jag gick över till Mac. 
Sen när jag skaffade Mac så skaffade jag mig ett Mobile Me konto, och det kunde man göra utan att det kopplades till en extern mejladress. Och det är detta konto som hänger kvar. Och därför har jag två Apple ID, en för App Store/iTunes och ett för iCloud. Det går inte att föra ihop dem. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Raphael säger:


Jag skaffade konto på iTunes Store när jag hade en Windows/PC, detta var alltså innan 2006 då jag gick över till Mac. 
Sen när jag skaffade Mac så skaffade jag mig ett Mobile Me konto, och det kunde man göra utan att det kopplades till en extern mejladress. Och det är detta konto som hänger kvar. Och därför har jag två Apple ID, en för App Store/iTunes och ett för iCloud. Det går inte att föra ihop dem. 
 

Aha, du är alltså nödd och tvungen. Jag trodde att det fanns en speciell poäng i arrangemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Aha, du är alltså nödd och tvungen. Jag trodde att det fanns en speciell poäng i arrangemanget.

 En poäng är ökad säkerhet, att ha olika Apple ID för olika syften. Man kan ju ha ett för gratistjänster på iCloud, mail och sånt, och ett annat kopplat på iTunes/App Store som är kopplad till ett kreditkort. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...