Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" felanalys


Filburt

Rekommendera Poster

Har en 8 år gammal iMac som helt plötsligt lägger av. Jag drar ur nätsladden och försöker starta om direkt men det går inte. Jag måste vänta minst 30 min. Har varit i Genius Bar och de hittade inget fel. Nu senast har den använts till och från under en vecka och i ganska långa sessioner. Helt plötsligt lade den av igen. Efter 1 timmes väntan startade jag om och då gick den endast 10 min. När den fungerar så fyller den helt mina behov. Är det någon som har en lösning förutom att köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt kabel men det blev ingen skillnad. Jag hör ett svagt surrande ljud när skärmen svartnat vilket direkt upphör när jag drar ur nätsladden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att nätaggregatet är kasst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fläkten som den ska?  Har datorn öppnats?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med att spela musik när jag fick igång datorn igen igen. Efter 3 minuter svartnade skärmen men musiken spelade på så det är uppenbarligen något med skärmen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte bedöma om fläkten fungerar som den skall och jag är inte heller mannen att öppna datorn. Eftersom den nu bara går några minuter så kanske den blir för het. Skall kolla i morgon om den går längre då efter start

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När iMacen varit avstängd under natten med nätkbeln utdragen så gick den ca 20 min efter start innan skärmen svartnade. Ljuden var dock kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en extern skärm (eller kan låna en) så kan du se om det är skärmen eller grafikkortet som lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to iMac 27" felanalys
13 timmar sedan, Filburt säger:

Har varit i Genius Bar och de hittade inget fel.

Hur betedde den sig då du var där? Kördes någon analys av datorn?

Konstigt i så fall att de inte kunde hitta något. De har ju långt större möjlighet att ringa in problemet än vad en sådan här ”fjärranalys” har – även om den samlade kunskapsmängden här på forumet ibland är imponerande…

Är det en 2011, eller är den äldre? Just iMac från 2011 har haft problem med grafikkortet och Apple har tidigare haft ett utbytesprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda iMac 27" jag hittar med 2,93 GHz är Mid 2010. Det är då värstingvarianten med i7 och borde ha Radeon HD 5750 som grafikkort. Fö den enda 2010 som fortfarande har anstständiga prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det felande grafikkortet är ett annat och det ger andra felsymptom.

"Apple has determined that some AMD Radeon HD 6970M video cards used in 27-inch iMac computers with 3.1GHz quad-core Intel Core i5 or 3.4GHz quad-core Intel Core i7 processors may fail, causing the computer's display to appear distorted, white or blue with vertical lines, or to turn black."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det felande grafikkortet är ett annat och det ger andra felsymptom.

"[...]or to turn black."

Låter i och för sig inte helt olikt TS’ beskrivning – även om det är ett annat grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...