Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej föra över bilder från Mac till extern hårddisk


Elinav

Rekommendera Poster

Hej, 

jag är delvis nybörjare på Mac. Jag har dock alltid kunnat föra över bilder från IPhoto till min externa hårddisk. Nu uppdaterade jag min Mac till sierra, då iPhoto försvann och ersattes med bilder. Men nu kan jag inte dra över bilder till min hårddisk som jag kunnat innan? Varför? Vad gör jag för fel eller vad behöver jag göra för att det skall fungera? 

 

Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma externa hårddisk?

 

Kollat på "Exportera" i Arkiv-menyn i Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är samma hårddisk och har ju alla bilder sen tidigare på den, då jag överfört från iPhoto. Så den ska ju funka med Mac (vilket den alltid gjort). Men sen började datorn krångla och jag uppdaterade den och i samband med det uppdaterades iPhoto till Appen bilder. Så nu kan jag inte få över några bilder alls till hårddisken. 

 

Jag har även testat att exportera ja, men det fungerar tyvärr inte heller.... ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Elinav säger:

 

 

Jag har även testat att exportera ja, men det fungerar tyvärr inte heller.... ? 

Varför inte? Vad händer? Vad händer inte? Vad står det i felmeddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför inte? Vad händer? Vad händer inte? Vad står det i felmeddelandet?

Jag klickar på exportera, sedan väljer jag hårddisken i raden till vänster i vanlig ordning. Då får jag upp” exporten är klar med fel” ” kunde inte skriva fil till målplats” 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Finder tar en annan fil, vilken som helst, och kopierar till samma disk, funkar det? (Detta för att utesluta att det är något fel i "Bilder".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att något har hänt med din externa hårddisk. Jag skulle köra en Skivkontroll på den. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du i Finder tar en annan fil, vilken som helst, och kopierar till samma disk, funkar det? (Detta för att utesluta att det är något fel i "Bilder".)

Det fungerar inte heller tyvärr ? testade med vanliga dokument. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

Det verkar som att något har hänt med din externa hårddisk. Jag skulle köra en Skivkontroll på den. 
 

Hm, okej... vad/hur gör man det? Jag har ju massvis med mappar av bilder på hårddisken jag helst inte vill skall försvinna.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Skivkontroll ligger i mappen Verktyg som ligger i mappen Program. 
Om du inte kan kopiera några filer alls till din externa hårddisk, så innebär det att det är fel på den. Jag hoppas att du har en säkerhetskopia av din externa hårddisk. Kan du öppna din externa hårddisk och föra över allt från den till din interna hårddisk? Isåfall skulle jag göra det och sedan formatera om/radera den externa och så börja om på nytt med den. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Elinav säger:

Det fungerar inte heller tyvärr ? testade med vanliga dokument. 

Vad säger felmeddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nu när jag kollade infon om den, står det Ntfs, vilket innebär att Mac inte kan läsa det formatet väl? Men frågan är hur jag tidigare kunnat föra över bilder då? Eller tänker jag fel? 

 

Jag kan föra över bilder från hårddisken till datorn iaf ja ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad säger felmeddelandet?

Det blir liksom en rund cirkel med ett streck i som att det inte är tillåtet att lägga över den där ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

Programmet Skivkontroll ligger i mappen Verktyg som ligger i mappen Program. 
Om du inte kan kopiera några filer alls till din externa hårddisk, så innebär det att det är fel på den. Jag hoppas att du har en säkerhetskopia av din externa hårddisk. Kan du öppna din externa hårddisk och föra över allt från den till din interna hårddisk? Isåfall skulle jag göra det och sedan formatera om/radera den externa och så börja om på nytt med den. 
 

 

 Nu när jag kollade infon om den, står det Ntfs, vilket innebär att Mac inte kan läsa det formatet väl? Men frågan är hur jag tidigare kunnat föra över bilder då? Eller tänker jag fel? Kan man göra något åt det? 

 

Jag kan föra över bilder från hårddisken till datorn iaf ja:) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Elinav säger:

 Nu när jag kollade infon om den, står det Ntfs, vilket innebär att Mac inte kan läsa det formatet väl? Men frågan är hur jag tidigare kunnat föra över bilder då? Eller tänker jag fel? 

 

Jag kan föra över bilder från hårddisken till datorn iaf ja ? 

Jodå, Macen kan LÄSA, men inte skriva.

I ditt gamla system så hade du meckat så att Macen kunde skriva också. Det finns olika sätt att göra det, som är olika bra. Inget sätt är perfekt, därför att Microsoft inte har några officiella specifikationer över hur NTFS fungerar. Alla lösningar bygger på mer eller mindre välgrundade gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå, Macen kan LÄSA, men inte skriva.

I ditt gamla system så hade du meckat så att Macen kunde skriva också. Det finns olika sätt att göra det, som är olika bra. Inget sätt är perfekt, därför att Microsoft inte har några officiella specifikationer över hur NTFS fungerar. Alla lösningar bygger på mer eller mindre välgrundade gissningar.

Ok, då är det där ” felet ” ligger. Tack! Men hur får jag då min Mac att skriva med min hårddisk, så att jag kan föra över bilder igen ? :) är det något jag skall ändra på min dator då? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Elinav säger:

Men hur får jag då min Mac att skriva med min hårddisk, så att jag kan föra över bilder igen ?

Det allra bästa är att ta en backup på din hårddisk, formatera om den och lägga tillbaka backupen.

 

Ska disken användas på en Windowsdator någonsin?

Om "Nej", formatera som Mac OS Extended (journalförd).

Om "Ja", formatera som exFAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Microsoft inte har några officiella specifikationer över hur NTFS fungerar. Alla lösningar bygger på mer eller mindre välgrundade gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min analys är att det är så här, du har ju en Seagate hårddisk. Det finns Seagate-hårddiskar som är förformaterade för Microsoft NTFS, och när de kopplas till en Mac så installeras ett program som låter dig skriva till den externa hårddisken. 
När du uppgraderade till nytt OS X så upphörde detta program att fungera, kanske att det blev inkompatibelt eller att koppling till det försvann i installationen. 

Du kan hämta det här från Seagate: 
https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/item/ntfs-driver-for-mac-os-master-dl/

Men, det bästa är istället att flytta över allt material från din externa hårddisk till din Mac, formatera/radera hårddisken till Mac format HFS+ och sen flytta tillbaks materialet. Då slipper du köra ett specialprogram för att skriva till hårddisken. Nackdelen är att då kan du inte läsa hårddisken från en PC/Windows-dator. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå, Macen kan LÄSA, men inte skriva.

I ditt gamla system så hade du meckat så att Macen kunde skriva också. Det finns olika sätt att göra det, som är olika bra. Inget sätt är perfekt, därför att Microsoft inte har några officiella specifikationer över hur NTFS fungerar. Alla lösningar bygger på mer eller mindre välgrundade gissningar.

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Microsoft inte har några officiella specifikationer över hur NTFS fungerar. Alla lösningar bygger på mer eller mindre välgrundade gissningar.

Favorit i repris? :D 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Favorit i repris? :D 

 

Nej, Kopiera och Klistra in ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Min analys är att det är så här, du har ju en Seagate hårddisk. Det finns Seagate-hårddiskar som är förformaterade för Microsoft NTFS, och när de kopplas till en Mac så installeras ett program som låter dig skriva till den externa hårddisken. 
När du uppgraderade till nytt OS X så upphörde detta program att fungera, kanske att det blev inkompatibelt eller att koppling till det försvann i installationen. 

Du kan hämta det här från Seagate: 
https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/item/ntfs-driver-for-mac-os-master-dl/

Men, det bästa är istället att flytta över allt material från din externa hårddisk till din Mac, formatera/radera hårddisken till Mac format HFS+ och sen flytta tillbaks materialet. Då slipper du köra ett specialprogram för att skriva till hårddisken. Nackdelen är att då kan du inte läsa hårddisken från en PC/Windows-dator. 
 

Ok, tack så mkt för förklaringen. Då är det helt enkelt bara att flytta över allt då... en sista kanske löjlig fråga, spelar de någon roll om jag flyttar över alla bilderna till skrivbordet i olika mappar, eller ska jag lägga in dem i appen bilder? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det allra bästa är att ta en backup på din hårddisk, formatera om den och lägga tillbaka backupen.

 

Ska disken användas på en Windowsdator någonsin?

Om "Nej", formatera som Mac OS Extended (journalförd).

Om "Ja", formatera som exFAT.

Toppen, tack för all hjälp. De är väl bara att sätta fart! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...