Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone-försäljningen pekar nedåt: Höga priser en del av förklaringen


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Har beställt min i 24 karats GULD ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har beställt min i 24 karats GULD ?

Postar du en bild på dig och telefonen när du får den? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

När en iPhone blir dyrare än flera av Apples datorer iPads etc är det något allvarligt fel. 

Mja. Det är inte en helt korrekt slutsats. Att skohorna ner prestanda, i en liten tunn ask som iPhone är, som är fullt i klass med de dyrare Macarna kan inte bli billigt. Däremot har Apple fläskat på en marginal med förhoppning om att skära guld med täljkniv, vilket baktände hos kunderna som fortfarande kan räkna. I alla fall några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Mja. Det är inte en helt korrekt slutsats. Att skohorna ner prestanda, i en liten tunn ask som iPhone är, som är fullt i klass med de dyrare Macarna kan inte bli billigt. Däremot har Apple fläskat på en marginal med förhoppning om att skära guld med täljkniv, vilket baktände hos kunderna som fortfarande kan räkna. I alla fall några.

Visserligen, men jag tycker ändå att när en telefon börjar närma sig 20k kronor är för mycket. Tycker inte det är ett alternativ för vanliga användare utan jag ser det mer som en lyxprodukt. Skulle någon ge mig värstingen av en iPhone XS, skulle jag sålt den direkt och köpt exempelvis en ny Mac mini och en iPhone 7 och dessutom kanske fått en slant över. 

 

Edit. Dessutom tycker jag Apple har alldeles för bråttom med att släppa nya modeller av iPhone. Det är ju tex extremt många användare som än idag använder iPhone 6s, en telefon från 2015 som fortfarande säljs och inte är ”discontinued”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smartmobilmarknaden som helhet faller, även Samsung får stå ut med en vikande försäljning. Utmaningen för en duktig försäljare måste alltid vara att hitta en prissättning där inkomsten kan maximeras.

https://www.mobil.se/nyheter/f-rs-ljning-av-smartphones-minskar-f-r-f-rsta-g-ngen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

6S är fortfarande en extremt kapabel lur. Jag har 128 GB lagring och använder senaste operativsystemet och inser inte varför jag skall byta bara för att det kommit nyare lurar som är mycket dyrare.

Har en likadan fast Plus-modellen och tycker jag klarar mig gott och väl med 64GB. Tycker dessutom min telefon står sig gott och väl jämfört med ex Galaxy S7-S9. Operativsystemet och enkelheten gör mycket och kameran är inte fy skam heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Visserligen, men jag tycker ändå att när en telefon börjar närma sig 20k kronor är för mycket.

Men det är ju inte den enda modellen. Om Apple BARA hade iPhone för 20' vore det korrekt att klaga. Man kan utrusta en iMac så den kostar 150'. Men jag måste ju inte köpa den.

Skärmavbild 2019-01-30 kl. 13.39.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag skiter i iPhonen, den får inget 5G under  2019, man vill ju inte gå omkring med en trött 4G :)

 

Eller denna ..

 

https://www.nyteknik.se/innovation/xiaomis-vikbara-telefon-overraskar-med-sin-design-6945677

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Du menar att man inte behöver köpa den fullutrustade toppmodellen för att vara framtidssäker :chock::blink::tappahakan:

Det sa jag inte. Jag sa att man kan betala hutlösa summor om man vill. Vad man får för pengarna är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög kvalitet kostar, men frågan är om Apple inte har blivit lite för självsäkra på att de kan ta hur mycket betalt som helst för varumärket säljer. Ingen annan mobiltillverkare är i närheten av de marginaler som Apple tar ut på sina produkter. Det är därför de är världens högst värderade företag. Det som också är nackdelen med de höga priserna och marginalerna är att konkurrenterna hakar på och lägger sig något under prismässigt. Och där står vi, användarna och köparna, som bara får slanta upp. Men historien kryllar av företag som ena dagen är hetast och nästa dag är helt ute. Jag har många runt omkring mig med en iPhone som säger att gränsen är nådd och nästa telefon blir en annan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eller som många i min närhet, de kommer inte att välja en Android-lur, utan välja en äldre modell, tex iPhone 7 eller 8 alternativt köpa en begagnad lur på www.swappie.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Jag ska vårda min SE så länge jag lever!:hihihi:

Hade en sådan förut, gillade den skarpt med det behändiga formatet. Dessvärre blev den stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iPhone privat, Android på jobbet och den gamla sanningen att Android skulle vara svårare att använda än iOS är bara en myt. Så risken är ju ändå stor att när det är dags att pensionera den gamla repiga iPhonen med batteriet som knappt håller en halvdag. Då kanske några väljer att testa Android, just p.g.a. priset och ser att skillnaden är minimal. Det var inte många år sen 5000:- var en smärtgräns, sen blev det 10 000:- och nu närmar vi oss 20 000:- om man vill ha den senaste modellen med användbart lagringsutrymme. Så jag hoppas att den vikande försäljningen kan få Apple att inse att man inte kan gasa på priserna hur mycket som helst. Lätt att skylla försäljningstapp på batteribyten och annat och inte se den stora anledningen. Någon som kommer ihåg världens största mobiltelefontillverkare från vårt grannland. De blev stöddiga och trodde dom var osårbara och så gick det som det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Richard S säger:

Jag har iPhone privat, Android på jobbet och den gamla sanningen att Android skulle vara svårare att använda än iOS är bara en myt.

För mig som gammal Macanvändare blev det en besvikelse att börja med iOS. Det är krångligt i onödan, plottrigt och inte alls intuitivt som OS X har varit. Jag har haft två väl begagnade andriodlurar och konstaterat att det varken är sämre eller bättre. Men iPhonen är snyggare och synkar bra med Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, e-snobben säger:

Enligt dagens Norrbottenskuriren så har den sjunkande iPhone-försäljningen bidragit till att Apples finanser gått back rejält det senaste halvåret eller vad det var. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men det borde finnas nånstans på nätet för den som vill leta.

 

Å andra sidan ryktas det att Samsungs S10 kommer att kosta runt 15.000 eller nåt sånt.

AAPL (aktien) har sjunkit rejält sedan i höstas, men finanserna i övrigt är sunda.

 

dump.png.7c656b76fa53b2d211b6b941357a4e34.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, e-snobben säger:

Enligt dagens Norrbottenskuriren så har den sjunkande iPhone-försäljningen bidragit till att Apples finanser gått back rejält det senaste halvåret

Om man budgeterat en försäljning på säg 100 miljarder och bara når 80 är det en "budgetförlust". FÖRSÄLJNINGEN har backat rejält, men FÖRTJÄNSTEN kan vara mycket god i alla fall. Med tanke på att Apples kassa tillåter dem att göra en förlust i företaget på 100 miljarder per år trettio år på raken, så behöver man inte direkt vara orolig....

...

Aktiekursen KAN spegla ett företags utveckling, men oftast vad investerare tror om företaget, vilket har ibland absolut inget att göra med verkligheten. Ibland kommer börsen till punkter där man vill hämta in vinst man gjort på aktier. Vilket leder till att försäljningen ökar mer än köpintresset och värdet sjunker. Eftersom de flesta verkar tänka ungefär på samma sätt så kan börsen dyka till synes helt utan anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...