Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spela in ljud till ljudfil för mail


Explorer

Rekommendera Poster

Jag har 20 min MP3-ljud på en bra Olympus inspelare. Hur får jag ut det till att bli en ljudfil, som jag kan bifoga ett mail ?

Jag har iMac High Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har flera ljudfiler på din Olympus som du vill kombinera till en enda fil och sen bifoga Apple Mail?
När jag gör sånt så använder jag programmet Amadeus, och sen lägger jag upp det på iCloud Drive och Delar till mottagaren så den får en länk och kan gå in där och hämta ner till sin dator, för det är oftast för stort att skicka i mejl. :)
Går att göra samma i Garageband. 

Om frågan gäller att få ut ljudfilerna från inspelaren, ja de brukar ju ha USB-port eller micro SD-kort eller SD, och är det ett micro SD kort så kör man i en micro till SD adapter och så kan man stoppa in i en vanlig kortläsare. Är det USB-port är det ju bara koppla in. Så gjorde jag med en kompis Olympus. 

Själv kör jag med en Zoom, den har USB och SD-kort... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!  Tidigare har jag varit hemma med att använda min kära Mac Pro med Snöleopard,

där allt var så enkelt och självklart. Av upp– och nedgraderingar har den blivit så bräcklig, så jag försöker att använda den så  lite som möjligt, för att spara dess återstående krafter.

 Jag har en enda fil, en MP3, måttligt stor.

Amadeus kan jag knappt stava till men visst, jag ska ta hem det.

Garageband har jag aldrig öppnat i min 2 år gamla iMac.

Jag ska pröva dina tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har en enda fil så behöver du inte Amadeus, Amadeus var för att redigera ljudfiler och sätta ihop flera, även trimma ljudfiler, ta bort material etc. Det är ett redigeringsprogram för ljud. Men om du bara har en enda fil, så ta och bifoga den med Apple Mail, som en bilaga. 

För väldigt stora filer kan man använda "Mail drop", då kan upp till 5Gb stora bilagor skickas, genom iCloud Mail. Mottagaren får en länk och en uppmaning om att hämta länken inom 30 dagar. 
https://support.apple.com/kb/PH2629?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det gåtfulla och dumskalliga är att jag på min iMac 27 High Sierra inte fattar ens hur jag i praktiken ska få filen från min Olympus in på hårddisken/ skärmen på datorn !

Kopplar via USB till iMacen,  men var där tas dem emot ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är kopplad via USB så ska du se den i ett Finder-fönster under enheter. Klicka på "Glada ansiktet" i Dockan så får du upp ett Finder-fönster. I listan till vänster så ska din Olympus dyka upp, kolla igenom hela den listan. Klicka nu på den enheten så kommer du in på den. Då ska du se filerna. Och nu är det bara att flytta över filen och lägga den på din hårddisk där du vill, dra och släpp, eller markera filen, välj Redigera - Kopiera, och sen gå till den mapp du vill lägga den på din hårddisk och välj Redigera - Klistra in. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och Nja. Min Olympus kommer inte upp i "listan till vänster".  Jag har en Olympus LS-11 recorder, en mycket kapabel apparat. Vid inkoppling kommer den upp på skrivbordet, på skärmen i form av två hårddiskar. Som betecknar recordern respektive inneliggande SD-kortet. Där ligger alla inspelningar lagrade.  Mycket överskådligt 

Det gick utmärkt bra att få ut MP3-filen.  Tack för hjälpen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du påslaget att inkopplade enheter ska visas på Skrivbordet, det är en inställningsfråga. Men om man öppnar ett Finder-fönster så ska enheter som din Olympus komma upp i listan till vänster i det fönstret, under "Enheter"/"Platser". Om du inte har slagit av visningen av vänsterlistan så den inte syns. Den går att slå på/av, men grundinställningen i datorn är att visa den.

Här ser du ett exempel på vad jag menar, din Olympus bör synas i den listan där jag har extern hårddisk och ett SD-kort från min kamera. Man kan även markera "Macbook" och där få upp anslutna enheter, som jag har gjort i detta exempel här. Det är alltså detta fönster som är "Finder fönster". 2064034482_Skrmavbild2019-02-01kl_10_23_03.thumb.png.dee5bb2d7ea036b73857f270b898cc5c.png


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det här var som sagt inget problem. När jag under åren kopplade in apparaten till min Mac Pro med Snöleoparden vande jag mig med att den kom på skärmen.  Allt väl ! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det bara att du gör som på din Mac Pro, så mycket har inte ändrats mellan OS-versionerna. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...