Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jordat/ojordat eluttag.


boevil

Rekommendera Poster

Jag har ju (ev. Fortfamde) planer att inhandla ett löpband. Men jag bor i en gammal lägenhet, jordat finns bara i köket. Vad jag läst mig till verkar alla löpband kräva jordat? 

Ah... tänkte då att man i värsta fall kan dra en sladd från köket, men sen läste jag det här på sweclockers....

Citat

 

Skulle jag bli nojig så kan jag ju alltid dra en kabel från köket, som ju enligt lag har jordat uttag.

Och någon svarar...

Citat

Nääee!! 
Det är farligare än att inte ha jord överhuvudtaget och absolut förbjudet att koppla så

Och får medhåll av flera.

 

Finns det nån elektriker här som vet varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte elektriker men visst får och kan du sätta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag i det fall du pratar om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan 1994 är det lag på att i nybyggnationer ska alla uttag vara jordade.

Faller på sin orimlighet att man inte skulle få stoppa i en jordad kontakt i ett ojordat uttag i en lägenhet.

Skulle innebära arr du inte får sätta i en MBP-laddare eller en dator i uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, lappen71 säger:

Tack för länken, den förklarar en del, utan att jag riktigt förstår.

Men om jag fattar rätt:

Om det blir fel på en ojordad maskin, bör man inte ta i ett element (=jord)- för då går strömmen genom mig till jord. Och av samma anledning bör jag inte hålla i en jordad maskin, där chassit är jordat.

 

Visst kan jag sätta löpbandets kontakt i mina ojordade kontakter, men det känns lite osäkert. Löpbandets rörliga delar ökar risken för elfel.

En dator däremot står ju still.

 

Jo jag e väl lite feg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Tack för länken, den förklarar en del, utan att jag riktigt förstår.

Men om jag fattar rätt:

Om det blir fel på en ojordad maskin, bör man inte ta i ett element (=jord)- för då går strömmen genom mig till jord. Och av samma anledning bör jag inte hålla i en jordad maskin, där chassit är jordat.

 

Visst kan jag sätta löpbandets kontakt i mina ojordade kontakter, men det känns lite osäkert. Löpbandets rörliga delar ökar risken för elfel.

En dator däremot står ju still.

 

Jo jag e väl lite feg?

 

Varför skulle löparbandets rörliga delar öka risken för elfel?

Bandet är troligtvis av gummit och drivs med en rem.

Hur skulle du kunna få ström i dig då? Dessutom har du springskor som isolerar.

Nu är du paranoid ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja är det jordbleck på stickkontakten ska den anslutas till ett jordat vägguttag, att sätta en sån kontakt i ett ojordat uttag är absolut inte att rekommendera. 

(Är elektriker med allmän behörighet upp till 1000V)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Ja är det jordbleck på stickkontakten ska den anslutas till ett jordat vägguttag, att sätta en sån kontakt i ett ojordat uttag är absolut inte att rekommendera. 

(Är elektriker med allmän behörighet upp till 1000V)

 

Nu får du sluta att sprida felaktigheter. Din behörighet ger jag inte ett ruttet lingon för.

Detta är från elsäkerhetsverket.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/broschyr_elsakrare-hem.pdf

 

Mer info.

http://tryggaeljobb.se/fraga/ej-jordat-uttag-men-jordad-lampa/

 

Citat

Att det går att ansluta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag beror på att det är tillåtet och medför ingen ökad risk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara jordat uttag. 

 

 

 

 

Skärmavbild 2019-01-29 kl. 20.03.57.jpg

Skärmavbild 2019-01-29 kl. 20.04.23.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om löpbandet skulle bli strömförande, och du inte har någon som helst kontakt med jord, så blir den eventuella stöten mindre (som jag förstår det).

 

Om du däremot har ett annat jordat uttag i samma rum, och du kommer åt det samtidigt, kan stöten gå löpband -> dig -> jord, och det vill man undvika.

 

Verkar som att det rekommenderade är att koppla in ditt löpband i ojordat uttag i det rum du befinner dig i. Alternativt se till att få uttagen jordade, vilket kanske avhjälper viss statisk elektricitet som kan uppstå.

 

 

Sammanfattningsvis: ett rum som har kontakt med jord (typ badrum, kök, tvättstuga) ska ha jordade uttag där du inte kan sätta in något som är ojordat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ligger jäkligt risigt till med ev försäkringar om man använder en apparat som kräver jordat uttag och det händer något..

 

å andra sidan så skriver elsäkerhetsverket

 

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/jordad-elprodukt-i-ojordat-uttag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 minuter sedan, iMarc säger:

Felaktigheter? Apparater som har jordad kontakt ska sättas i ett jordat vägguttag. 

Ja, det är ju det bästa.

 

Men om man inte har jordade uttag i t.ex. sitt vardagsrum från före 1994, kan man inte koppla in en pryl med jordad kontakt där då? Vad är risken med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Felaktigheter? Apparater som har jordad kontakt ska sättas i ett jordat vägguttag. 

 

 

Ja det är felaktigt. Om du läser länken så länge kontakten går att sätta i så är det godkänt enligt elsäkerhetsverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det ska vara jordat uttag. 

 

 

 

 

Skärmavbild 2019-01-29 kl. 20.03.57.jpg

Skärmavbild 2019-01-29 kl. 20.04.23.jpg

 

En rekommendation från tillverkaren enbart och har ingeting med vad lagen säger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Pocahontas säger:

Man ligger jäkligt risigt till med ev försäkringar om man använder en apparat som kräver jordat uttag och det händer något..

 

Inte det heller. Jag har pratat med Länsförsäkringar om detta i samband med att jag byggde mitt uterum och försäkrade upp värdet på lägenhet. Diskussionen kom upp efter jag berättade att jag monterat jordfelsbrytare.

Om det stämmer det du säger skulle hundratusentals hem vara oförsäkrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det vara.

 

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/jordad-elprodukt-i-ojordat-uttag/

 

Citat

Jag har köpt ett värmeelement för 230 volt. Av tillverkarens bruksanvisning framgår att det är viktigt att produkten ansluts till ett jordat uttag. Jag har bara ojordade uttag i alla rum. Kan jag använda värmeelementet ändå?

Svar

Man kan ansluta en elektrisk produkt som har jordad stickpropp till ett ojordat uttag men säkerheten minskar. Säkringen riskerar att inte lösa ut om ett isolationsfel i värmaren skulle orsaka att skyddshöljet blir spänningsförande.

Om du har jordfelsbrytare installerad eller först sätter dit en portabel jordfelsbrytare i det ojordade uttaget förbättras skyddet något om detta skulle hända. Om du tänker använda värmeelementet en längre tid så råder vi dig att anlita ett registrerat elinstallationsföretag som får jorda utrymmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta vore ett utbrett problem så skulle vi ha en våg av elektrifierade människor här landet med tanke på att alla hus/lägenheter byggda före 1994 har ojordade kontakter i alla utrymmen förutom kök och badrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, iMarc säger:

Felaktigheter? Apparater som har jordad kontakt ska sättas i ett jordat vägguttag. 

 

Min dator levererades med två olika, utbytbara väggkontakter, den ena är jordad, den andra är det inte. Vad kan hända om jag ansluter den med den jordade väggkontakten till ett jordat eluttag som inte kan hända om jag ansluter den den den jordade kontakten till samma uttag?

 

36 minuter sedan, lappen71 säger:

De två orden "säkerheten minskar" antyder att det i vissa fall kan vara olämpligt, kanske också farligt, att ansluta jordade apparater till jordade uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

 

 

De två orden "säkerheten minskar" antyder att det i vissa fall kan vara olämpligt, kanske också farligt, att ansluta jordade apparater till jordade uttag.

 

Frågan var om det går och om man får. 

Något vi har konstaterat att det får man. 

 

Att säkerheten minskar är en relativ benämning och med tanke på att vi fram till 1994 klarat oss utan att dö i massor av elektricitet. 

Så är jag av åsikten att så länge man befinner sig i ett torrt rum och TS fall är det ingen fara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säkerheten minskar är väl ganska självklart... annars skulle väl alla lägenheter, även de efter 1994, byggas med ojordade kontakter. Billigare med 2 istället för tre ledare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Att säkerheten minskar är väl ganska självklart... annars skulle väl alla lägenheter, även de efter 1994, byggas med ojordade kontakter. Billigare med 2 istället för tre ledare.

 

 

Kostnaden för en ledare till vid nybyggnation är försumbar. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Frågan var om det går och om man får. 

Något vi har konstaterat att det får man. 

 

Att säkerheten minskar är en relativ benämning och med tanke på att vi fram till 1994 klarat oss utan att dö i massor av elektricitet. 

Så är jag av åsikten att så länge man befinner sig i ett torrt rum och TS fall är det ingen fara. 

Vi verkar inte oeniga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, boevil säger:

Är det något ovanligt??

 

Jag är väl sällan enig med någon?....förutom mig själv då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...