MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Vill varna lite för SyncMate

Rekommendera Poster

Kollade upp alternativa program till Android Filöverföring för Mac. Hittade då bl a SyncMate. Men efter att ha installerat programmet och startade det blev jag misstänksam. Programmet vill nämligen ha åtkomst till din kalender, dina kontakter och allt möjligt, ja det mest verkar det som. Dessutom måste man för att kunna använda det aktivera root-funktionen, som bara utvecklare behöver använda.  I och med det kan filer överföras till och från telefonen utan att man behöver tillåta det.

Har istället installerat Commander One, som efter lite strul fungerar bra. Det krävs att man väntar ca 10 sekunder med att godkänna anslutningen på sin Android-enhet för att den ska dyka upp i Commander One's fönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så konstigt att programmet vill ha de åtkomsterna. Detta eftersom programmet synkar mot just sådant. Vill man inte ge sådan åtkomst kan man stänga av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Alix säger:

Det är inte så konstigt att programmet vill ha de åtkomsterna. Detta eftersom programmet synkar mot just sådant. Vill man inte ge sådan åtkomst kan man stänga av det.

Enligt vad som sas så kommer programmet inte att fungera om man inte gör allt man blir tillsagd att göra. Gillar inte att det står så, men det är ju upp till var och en att bestämma i denna värld full av integritetskränkande verksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, e-snobben säger:

Enligt vad som sas så kommer programmet inte att fungera om man inte gör allt man blir tillsagd att göra. Gillar inte att det står så, men det är ju upp till var och en att bestämma i denna värld full av integritetskränkande verksamhet.

Det fungerar ju heller inte i de avseendena. Om programmet inte får åtkomst till exempelvis kalender och kontakt så fungerar givetvis synkningen inte även om man har godkänt det i programmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska ett program kunna föra över information om den inte får tillgång till den? 🤔

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, lappen71 säger:

Hur ska ett program kunna föra över information om den inte får tillgång till den? 🤔

Precis. :) Jag har lite svårt jag också för att se vad problemet är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man root aktiverat fungerar inte vissa tjänster med Swedbank av säkerhetsskäl, så mycket vet jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, e-snobben säger:

Har man root aktiverat fungerar inte vissa tjänster med Swedbank av säkerhetsskäl, så mycket vet jag.

Menar du verkligen att Syncmate kräver att Androiden är rootad? Det kan jag inte tro, det går inte att sälja sådana program.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser inget om att SyncMate *kräver* att Android-luren är i root, bara att *möjligheten* finns att koppla på det. Men det ska fungera utan! En fråga om inställningar. Möjligheten finns för att man ska kunna synka mappar/innehåll som ligger på andra platser än på kortet, om man skulle vilja det. 

"

Since SyncMate version 4.1, you have a possibility to access root folder of your Android devices. Now you can sync any storage connected to your device, not only the one located in /mnt/sdcard.
To configure access to root folder, go to Connection settings for your device."

https://www.eltima.com/wiki/user-guides/syncmate-mac-os/folders-sync.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-01-29 på 18:44, Alix säger:

Menar du verkligen att Syncmate kräver att Androiden är rootad? Det kan jag inte tro, det går inte att sälja sådana program.

När man startar programmet så uppmanas man slutligen att aktivera root och man får utförliga instruktioner hur man gör, tror man länkades till en webbsida. Man ska skriva ett ord sju gånger eller nåt sånt och sen får man ett meddelande typ: Grattis du är nu utvecklare! 

Lägger till: Skrev det även i första inlägget.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Raphael säger:

Ser inget om att SyncMate *kräver* att Android-luren är i root, bara att *möjligheten* finns att koppla på det. Men det ska fungera utan! En fråga om inställningar. Möjligheten finns för att man ska kunna synka mappar/innehåll som ligger på andra platser än på kortet, om man skulle vilja det. 

"

Since SyncMate version 4.1, you have a possibility to access root folder of your Android devices. Now you can sync any storage connected to your device, not only the one located in /mnt/sdcard.
To configure access to root folder, go to Connection settings for your device."

https://www.eltima.com/wiki/user-guides/syncmate-mac-os/folders-sync.html

Se inlägget ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, e-snobben säger:

När man startar programmet så uppmanas man slutligen att aktivera root och man får utförliga instruktioner hur man gör, tror man länkades till en webbsida. Man ska skriva ett ord sju gånger eller nåt sånt och sen får man ett meddelande typ: Grattis du är nu utvecklare! 

Lägger till: Skrev det även i första inlägget.

Jaha, det är inte root, det är utvecklarläge/developer mode. Se video (som exempel):

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I SyncMate kallas det "USB debugging mode".

1989993348_Skrmavbild2019-02-05kl_21_55_33.png.0cfe7a096b13ba012d305a0cc276c69d.png

Sökte sen på nätet om detta och hittade även artiklar om root. Kanske var det falsk information eller felaktig information i de artiklarna men det jag fick läsa gjorde mig misstänksam. Det är därför jag vill varna. Men det är ju som sagt upp till var och en att bestämma om man vill använda det eller inte.

Till Samsungs telefoner finns programmet Smart Switch. Har laddat hem det och ska utforska det också. Kanske duger det lika bra som Commander One och är dessutom gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, e-snobben säger:

I SyncMate kallas det "USB debugging mode".

1989993348_Skrmavbild2019-02-05kl_21_55_33.png.0cfe7a096b13ba012d305a0cc276c69d.png

Sökte sen på nätet om detta och hittade även artiklar om root. Kanske var det falsk information eller felaktig information i de artiklarna men det jag fick läsa gjorde mig misstänksam. Det är därför jag vill varna. Men det är ju som sagt upp till var och en att bestämma om man vill använda det eller inte.

Till Samsungs telefoner finns programmet Smart Switch. Har laddat hem det och ska utforska det också. Kanske duger det lika bra som Commander One och är dessutom gratis.

USB debugging är en många funktioner som finns i utvecklarläge/developer mode.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu