MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Onyx 3.4.9 - rensa. Var?

Rekommendera Poster

I en artikel på MacWorld beskrivs hur man med Onyx kan rensa filer för att göra datorn snabbare. Det verkar dock inte vara den senaste versionen de använt i det tipset. Så frågan är var man hittar den funktionen i senaste versionen.

Så här ser bilden ut på MW:s hemsida.

457084975_Skrmavbild2019-01-28kl_21_44_56.png.e3b13b797113ef211585805e3e19ea91.png

Så här ser det ut i senaste versionen av Onyx, den jag har installerat.

189217798_Skrmavbild2019-01-28kl_16_41_19.png.ba9237940946f6b0e5e74b3cfff56cf1.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in och ställer en fråga. Är du nöjd annars med Onyx? Något speciellt som gör att du använder Onyx?

Undrar för att jag är lite trött på Cocktail.

Hoppas du få svar på din fråga och jag på min. 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, e-snobben säger:

I en artikel på MacWorld beskrivs hur man med Onyx kan rensa filer för att göra datorn snabbare. Det verkar dock inte vara den senaste versionen de använt i det tipset. Så frågan är var man hittar den funktionen i senaste versionen.

Så här ser bilden ut på MW:s hemsida.

457084975_Skrmavbild2019-01-28kl_21_44_56.png.e3b13b797113ef211585805e3e19ea91.png

Så här ser det ut i senaste versionen av Onyx, den jag har installerat.

189217798_Skrmavbild2019-01-28kl_16_41_19.png.ba9237940946f6b0e5e74b3cfff56cf1.png

Artikelns Onyx är versionen för El Capitan, din version är för High Sierra. I sistnämnda måste man tillåta att programmet styr datorn via Systeminställningar. Har du gjort det? Se dump. (Jag har Deeper som görs av samma utvecklare och som gör liknande åtgärder).

dump.png.09974746d9f98b5232facbdcd34a4529.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Programmet finns inte i listan. Jag tror att de läggs till där om det behövs och sen måste man godkänna det via det aktuella programmet som talar om att det behövs. Har provat lägga till det och tillåta styrning av datorn men det ser fortfarande likadant ut som i skärmdumpen. Däremot måste jag alltid skriva in admin-lösenord när jag startar Onyx.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, e-snobben säger:

Programmet finns inte i listan. Jag tror att de läggs till där om det behövs och sen måste man godkänna det via det aktuella programmet som talar om att det behövs. Har provat lägga till det och tillåta styrning av datorn men det ser fortfarande likadant ut som i skärmdumpen. Däremot måste jag alltid skriva in admin-lösenord när jag startar Onyx.

Man får den frågan när programmet installeras första gången och det är inte säkert att det fungerar att lägga till det i efterhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Alix säger:

Man får den frågan när programmet installeras första gången och det är inte säkert att det fungerar att lägga till det i efterhand.

Ok, kanske inte tillät det. Kanske får avinstallera och göra om installationen då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, e-snobben säger:

Ok, kanske inte tillät det. Kanske får avinstallera och göra om installationen då.

Det kan vara en möjlig lösning, men jag är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, Alix säger:

Det kan vara en möjlig lösning, men jag är inte säker.

Det blev ingen skillnad.

Men alltså, är det kört att få tillbaks den funktionen då? Det verkar inte klokt i så fall.

Redigerad av e-snobben
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från att ha varit intresserad av Onyx har jag nu tappat intresset totalt.

Tack! Det känns bra. 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade även avinstallation, säker start och ominstallation med samma resultat.

Någon här på forumet som har aktuell version installerad och som har alternativet "Rensa"?

Det är i alla fall inte det enda som försvunnit från raden med tillgängliga funktioner. Automatisera och Logg ligger i alla fall inte där, kanske hittas allt nån annanstans då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, e-snobben säger:

Provade även avinstallation, säker start och ominstallation med samma resultat.

Någon här på forumet som har aktuell version installerad och som har alternativet "Rensa"?

Det är i alla fall inte det enda som försvunnit från raden med tillgängliga funktioner. Automatisera och Logg ligger i alla fall inte där, kanske hittas allt nån annanstans då.

Jag installerade och Rensa kommer inte upp. Det finns inte med längre, helt enkelt (det ser man av menyerna i Inställningar). Mac OS X stramas åt vad gäller system och annat. I Mojave måste man ge Onyx full åtkomst till hårddisken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-29 på 18:53, Alix säger:

Jag installerade och Rensa kommer inte upp. Det finns inte med längre, helt enkelt (det ser man av menyerna i Inställningar). Mac OS X stramas åt vad gäller system och annat. I Mojave måste man ge Onyx full åtkomst till hårddisken.

Kom på att jag ju lika gärna kan rensa cache och systemskräp med CleanMyMac. Men det finns ju vissa andra funktioner som är bra att ha. Visa osynliga filer t ex, så man slipper gå in i terminalen och pilla lika ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, e-snobben säger:

Kom på att jag ju lika gärna kan rensa cache och systemskräp med CleanMyMac. Men det finns ju vissa andra funktioner som är bra att ha. Visa osynliga filer t ex, så man slipper gå in i terminalen och pilla lika ofta.

Det gör du enklast genom att i Finder trycka skift + cmd + . (punkt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-30 på 21:09, Alix säger:

Det gör du enklast genom att i Finder trycka skift + cmd + . (punkt)

Ok, men man ska komma ihåg det också. Inte så värst ofta man använder det om man inte programmerar. Bra med ett program som fixar sånt den "Maciga" vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu