Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur CMYKa?


Agnes

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag behöver leverera färdigt original med text/bilder som en enda ”kaka”, som ska tryckas tillsammans med andras original, i EPS-format och CMYK. Kruxet är att jag bara har Photoshop Elements, finns det något sätt att komma runt problemet med CMYK?

 

Om jag gör originalet i Illustrator 9.02 med inlagda kopior av bilderna (inte länkade) och sedan tar in det i Elements och sparar det där som .eps och RGB, kan jag sedan lämna det hela vidare och låta någon annan CMYKa hela alltet eller måste bilderna CMYKas var och en för sig innan man gör orig?

 

Jag sysslar inte med sånt här till vardags men då och då dyker behovet upp och det blir alltid lika knöligt. Jättetacksam för råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte spara som eps i Illustrator och spara där som CMYK? Låter väl onödigt att gå via Elements som inte kan CMYK:a om du ändå gör originalen i Illustrator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte spara som eps i Illustrator och spara där som CMYK? Låter väl onödigt att gå via Elements som inte kan CMYK:a om du ändå gör originalen i Illustrator?

155417[/snapback]

 

Det var så jag tänkte från början. Men när jag ställt in Illustrator på färgläge CMYK och var i färd med att spara allt som EPS, så kom följande meddelande upp:

"Dokumentet innehåller RGB-bilder som kanske inte kommer att separeras ordentligt om de sparas i ett EPS-dokument. Konvertera bilderna till CMYK innan du fortsätter."

 

Det går tydligen inte att göra på det sättet, så vad gör man då...? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det visst likna något! I Illustrator valde jag färgläge RGB, för att slippa meddelandet som jag beskrev tidigare, innan jag sparade som .eps och då gick det bra. Därefter öppnade jag dokumentet igen och den här gången ändrade jag till CMYK-läge och sparade. Nu när jag öppnar står det i dokument-infon:

 

Inbäddade bilder:

Typ: CMYK

Bitar per pixel: 32

Kanaler: 4

 

Då är det väl OK? Men nu skulle jag också vilja få bort alla enskilda markeringar under texter och runt bilder och i stället få en enda markering runt alltihop. Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att verka tjatig:

 

Vilket alternativ väljer jag bredvid "Förhandsgranska:" när jag ska spara som EPS och vem som helst ska kunna öppna filen? Alternativet "Inget"?

 

Har det någon som helst betydelse om filändelsen står med versaler eller gemena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har A/B:at RGB och CMYK-versionerna hoppas jag? Färgerna kan ju nämligen ändras något när du går från ett format till ett annat. Bara så att du inte får en obehaglig överraskning...

 

Förhandsgranska som TIFF om alternativet finns, brukar funka för de flesta.

 

Spelar ingen roll om ändelsen är versaler eller gemener, men för enkelhetens skull är det kanske vettigast att använda gemener.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har A/B:at RGB och CMYK-versionerna hoppas jag?

155655[/snapback]

 

Tack för dina svar Mattu. Nej jag har inte A/B:at. Vad menas med det? Jag är medveten om att färgerna kan förändras. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar Mattu. Nej jag har inte A/B:at. Vad menas med det? Jag är medveten om att färgerna kan förändras.  :huh:

155897[/snapback]

Jag vet heller inte vad som menas med att "A/B:a". Men CMYK kan jag rätt bra. Och man kan inte ge ett seriöst svar på hur man cmykar i ett foruminlägg. Att bara byta färgkodning i filen från RGB till CMYK är bara början eftersom slutresultatet beror på vilken sorts papper och tryckpress som används och mycket annat. Maximal färgmängd? Punktförstoring? Med mera...

 

Surt inlägg från ett proffs ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, otydligt av mig. Jag menade naturligtvis att jämföra RGB-originalet med CMYK-originalet.

 

Jobbat lite för mycket med att testa olika saker mot varandra och då får man en ganska vriden jargong...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu läst spaltmeter om CMYK och färginställningar etc. Har nu också gjort egna inställningar efter bästa förmåga men jag känner mig verkligen ute på hal is. Tack för era inlägg. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...