Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det bara med Apples tangentbord man kan starta i target mode?


NisseO

Rekommendera Poster

Jag har en mac mini som inte startar upp ordentligt, utan fastnar vid den grå skärmen med äpplet och ett spinnande hjul nedanför. Därför behöver jag starta upp den i target mode, för att rädda filerna på hårddisken, för att sedan formatera om och installera ett nytt system.

 

Problemet nu är att jag sedan en tid bara har ett trådlöst tangentbord som ansluts med blåtand. (Det gamla tangentbordet har jag antingen skänkt bort eller tappat bort bland scart-kablar på vinden.) Jag behöver alltså skaffa ett tangentbord för den här lilla åtgärden, och skulle vilja köpa ett billigt på en loppmarknad, eftersom jag inte behöver det senare. Men jag är osäker på om det fungerar att nå target mode med vilket usb-tangentbord som helst, eller om det måste ha en viss kvalitet eller märke. 

 

Det skulle förstås vara trevligt om någon här i Uppsala kunde låna ut ett gammalt Apple-tangentbord som bara ligger och skräpar, eller vill sälja det för ett par tior. Jag kan komma och hämta. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra med vilket trådat tangentbord som helst så länge det har ett fungerande T.

 

(Men med det sagt går det bra med ett trådlöst också, i alla fall Apples egna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag läste någonstans att det ska gå att få till target mode med Apples trådlösa tangentbord, men jag har inte fått det att fungera… än.

Det låter i o f s lite väl magiskt, men det beror ju på när blåtanden drar igång i boot-processen. Kanske behöver man ha de två enheterna parade sedan tidigare också. Jag minns faktiskt inte om jag har det, då jag kontrollerat minin via skärmdelning från min bärbara de senaste åren.

 

Men det var ju trevligt att det går med vilket trådar tangentbord som helst. :) 

 

Edit: Minin har förresten råkat ut för ett blixtnedslag också, så den fungerar inte riktigt som den ska i alla delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag testade faktiskt. Med ett trådat Deltaco för PC och den äldre versionen av Apples trådlösa. Scientia est potentia! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag införskaffade ett HP-tangentbord för 20 pix och det visade sig fungera. Det går såväl att nå target mode som andra spännande lägen.

 

Nu visar det sig förstås att det inte är så lätt att bara kopiera över filer, utan mapparna under min användare är förstås låsta.

Jag provade också att boota upp med Sierra på en USB-sticka, men det gick inte att installera ett nytt system som lösning, utan det visade sig vara något fel på hårddisken som sitter i. Skulle tydligen vara något "smart". ;) 

 

Finns det någon möjlighet alls att återfå filerna från den här defekta hårddisken, som ändå faktiskt snurrar på rätt bra, men inte duger till att köra system ifrån?

Kan man låsa upp mapparna på något sätt?

Går det att klona hela hårddisken till en extern och sedan bara byta ut den?

Finns det andra metoder att rädda innehållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...