Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine återskapa ALLT.


wall7

Rekommendera Poster

Nyckelhanteraren krånglar och jag undrar om det funkar att få tillbaka den i fungerande skick med hjälp av en kopia från Time Machine? (Från tiden den funkade alltså.)

Tänkte återskapa hela hårddisken.

Behövs det? Kan det räcka med att bara återskapa dator- och nätverksinställningar?

Har en MacBook Air som tickat på i några år. Kanske en bra idé att radera allt och hämta hela hårddisken från TM?

Någon som vet om alla inställningar följer med vid återskapande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan medlem får problem med filrättigheter när hen återskapar hårddisken. Se här. Jag bedömer det som att TM/Flyttassistenten är alltför trubbiga redskap för att man ska kunna komma till rätta med enskilda/specifika fel. Men man kan alltid försöka. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger laddat över från TimeMachine utan problem, och ens inställningar kommer med - om man har laddat datorn med samma version av operativsystemet. Har man kört in en nyare version än TimeMachine är gjord med så kan det finnas förändringar i det nyare OSet som gör att det kan skilja sig i inställningar. Särskilt kan detta vara en grej om det skiljer sig flera år mellan ens TimeMachine och det nyare OSet man kör in. 

 

Stegen är: 

Töm/radera hårddisken. 

Installera nytt OS. 

I slutet av installationen av det nya OSet så kommer den att fråga om man har ett system i en TimeMachine att koppla in, och där kör man in sin gamla TimeMachine. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Raphael säger:

Jag har flera gånger laddat över från TimeMachine utan problem, och ens inställningar kommer med - om man har laddat datorn med samma version av operativsystemet. Har man kört in en nyare version än TimeMachine är gjord med så kan det finnas förändringar i det nyare OSet som gör att det kan skilja sig i inställningar. Särskilt kan detta vara en grej om det skiljer sig flera år mellan ens TimeMachine och det nyare OSet man kör in. 

 

Stegen är: 

Töm/radera hårddisken. 

Installera nytt OS. 

I slutet av installationen av det nya OSet så kommer den att fråga om man har ett system i en TimeMachine att koppla in, och där kör man in sin gamla TimeMachine. 

 

 

Litar på dig Raphael. Lovar att inte bli sur om det fuckar upp. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man bör komma ihåg med TimeMachine, det är att om man har ett program eller filer som är skadade och skräp så har TimeMachine dem och då får man över dem om man hämtar in TimeMachine. Så grejjen är att om man har en strulig fil så hämta då upp en äldre innan strulet. TimeMachine kopierar över det som finns, den vet inte om det är en "bra" eller "dålig" fil. Och jag tror att det är därför som en del har problem även efter att de tömt hårddisken och sen laddat in från TimeMachine, för de har återladdat problemet. 

I sådana fall kan det vara bättre att hämta in mer selektivt från TimeMachine, inte hämta in allting. Bara hämta in det som man till 100 procent är säker på är felfria. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Det man bör komma ihåg med TimeMachine, det är att om man har ett program eller filer som är skadade och skräp så har TimeMachine dem och då får man över dem om man hämtar in TimeMachine. Så grejjen är att om man har en strulig fil så hämta då upp en äldre innan strulet. TimeMachine kopierar över det som finns, den vet inte om det är en "bra" eller "dålig" fil. Och jag tror att det är därför som en del har problem även efter att de tömt hårddisken och sen laddat in från TimeMachine, för de har återladdat problemet. 

I sådana fall kan det vara bättre att hämta in mer selektivt från TimeMachine, inte hämta in allting. Bara hämta in det som man till 100 procent är säker på är felfria. 
 

 

Ja du Raphael …

Nä, inga problem. Allt funkade som det ska efter att TM återskapat allt. Då jag visste vilken dag som strulet började och vilket program som (troligen) var skyldigt var det bara att återskapa med en backup från dagen innan. Väldigt smidigt.

Tack för tipsen Raphael.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...