Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

låsta rättigheter på intern hårddisk


RedHead

Rekommendera Poster

Jag köpte en begagnad iMac, sen 2015 med Fusiondrive. När jag använder flyttassistenten för att flytta över mina grejer från min äldre iMac så visar det sig att jag även får med något från min gamla så att jag inte längre kan ändra rättigheterna eller lägga till mig själv som användare. Hur kan jag lättast lösa detta problem. dvs att flytta över allt utan att få med att hårddiskens rättigheter låses?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, RedHead säger:

Jag köpte en begagnad iMac, sen 2015 med Fusiondrive. När jag använder flyttassistenten för att flytta över mina grejer från min äldre iMac så visar det sig att jag även får med något från min gamla så att jag inte längre kan ändra rättigheterna eller lägga till mig själv som användare. Hur kan jag lättast lösa detta problem. dvs att flytta över allt utan att få med att hårddiskens rättigheter låses?

Det finns inget lätt sätt med mindre än att du vet var det felar. Uteslut då detta vid överföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var ju just det. Vad kan det vara som kajkar upp hårddisken på den gamla och hur kan man utesluta det vid överföringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RedHead säger:

Jo det var ju just det. Vad kan det vara som kajkar upp hårddisken på den gamla och hur kan man utesluta det vid överföringen?

Ingen aning. Får du inga felmeddelanden som ger en ledtråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu testade jag att starta från en extern disk och då funkade det att ändra rättigheter och lägga till mig själv som användare med full behörighet på den interna disken också. Men när jag nu startade om med den interna igen och det system och användare jag hade på den gamla disken då låser sig disken igen. När man tittar på i så är jag som användare grå och det står att den hämtar...  Men inget verka hända eller bli färdigt. Är det troligt att det är själva systemet som det ligger i då? Kan man kopiera över alla mappar med program, filer och användare manuellt sedan tror ni om  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...