Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverket nere - air port time capsule - pga ej uppdaterat?


anna.s

Rekommendera Poster

Hej!

 

skulle bli så oändligt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

 

Har varit utan nätverk i 4 dagar nu, & vet inte hur jag ska lösa det. Wifi:t är uppkopplat.

 

Har MacBook Air - Sierra - & inte kunnat uppdatera operativsystemet på ett tag

18, 45 GB ledigt

 

Air port time capsule som router och även en AirPort kopplad till det

 

Vet inte om det jag tagit stopp pga gammalt operativsystem, el. pga att själva AirPort time capsule inte har uppdaterats. Vad är mest sannolikt?

 

Har dessutom en lite opålitlig Mac book PRO (dåligt batteri) som annars har bra kapacitet & med massor med plats.

 

Icloud för 29 kr/ mån som är fullt 

 

& en iPhone 8 plus

 

Det enda som säkerhetskopieras till air port time capsule är ju air-datorn som inte rymmer så mkt - så flaskhals pga det, & vet inte hur jag bäst ska kopiera telefonen. Vill ju ha allt på 2 ställen! Smidigast möjligt.

 

Nu har det hur som helst tagit stopp!

Mailprogrammet säger ibland: Kunde inte ansluta till värden imap.gmail.com via de förvalda portarna

Ibland har det stått något annat som jag inte minns just nu.

 

Hur flyttar jag saker bäst mellan enheterna?

Vad är det för kabel jag behöver för att flytta mellan MacBook Air & MacBook 

 

& hur får jag igång nätverket igen?!? :-/

 

HJÄLP!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet beror knappast på att TCn inte är uppdaterad. Om du kör Verktygsprogram - Airportverktyg när du är ansluten till TCns wifi, visar den då att TCn är ansluten till internet? Om inte, har du startat om TCn?

 

Du kan alltid slå på Inställningar - Internetdelning och ansluta vilken dator som helst till iphone8 med angivandet av lösenordet som står under 'internetdelning'. Sedan är det bara att tuta och köra via mobilens nät medan du löser tctrasslet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur flyttar jag saker bäst mellan enheterna?

Vad är det för kabel jag behöver för att flytta mellan MacBook Air & MacBook "

...bäst...   Ja det beror på. Vilka exakta modeller och år dina datorer är och vilka OS versioner du använder samt hur stora filer det gäller.  När du har fungerande nätverk så ansluter du båda till nätverket och delar, annars:

1. Air Drop. Inga sladdar. https://support.apple.com/sv-se/HT203106

2. Om båda har Fire Wire, en sådan sladd, starta käll-datorn i hårddiskläge. https://support.apple.com/sv-se/HT201462 

3. USB-minne,( eller extern USB-hårddisk) kopiera till pinne/disken, mata ut, sätt i andra datorn, importera

 

PS bara 18 GB ledigt, risk för problem, systemen behöver utrymme för att arbeta DS

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

Problemet beror knappast på att TCn inte är uppdaterad. Om du kör Verktygsprogram - Airportverktyg när du är ansluten till TCns wifi, visar den då att TCn är ansluten till internet? Om inte, har du startat om TCn?

 

Du kan alltid slå på Inställningar - Internetdelning och ansluta vilken dator som helst till iphone8 med angivandet av lösenordet som står under 'internetdelning'. Sedan är det bara att tuta och köra via mobilens nät medan du löser tctrasslet.

 

Gud så förlösande. Tänkte inte tanken på att jag kunde köra internetdelning!

 

nej, ingen anslutning till tc:n i airportverktyget.

Har dragit ut kablar och startat om allt väldans massa gånger. 

 

Fram tills nu har wifi:t visat på uppkoppling i nätverksinställningarna utan att kunna komma ut på nätet. Men nu är wi-fi:t plötsligt nere.

Funkar bara med internetdelning från telefonen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, sefr säger:

"Hur flyttar jag saker bäst mellan enheterna?

Vad är det för kabel jag behöver för att flytta mellan MacBook Air & MacBook "

...bäst...   Ja det beror på. Vilka exakta modeller och år dina datorer är och vilka OS versioner du använder samt hur stora filer det gäller.  När du har fungerande nätverk så ansluter du båda till nätverket och delar, annars:

1. Air Drop. Inga sladdar. https://support.apple.com/sv-se/HT203106

2. Om båda har Fire Wire, en sådan sladd, starta käll-datorn i hårddiskläge. https://support.apple.com/sv-se/HT201462 

3. USB-minne,( eller extern USB-hårddisk) kopiera till pinne/disken, mata ut, sätt i andra datorn, importera

 

PS bara 18 GB ledigt, risk för problem, systemen behöver utrymme för att arbeta DS

Sven

 

Hej Sven!

Tack för ditt svar!

 

Misstänkte att det kunde vara så. Kan det vara därför nätverket har lagt av?

 

Jag kanske bara ska ge upp & köpa mer i cloudutrymme... Har inte så bra koll 

 

MacBook Air är i alla fall från tidigt 2015,

 

Och först nu ser jag att datorn har uppdaterat till sierra!!! Jag försökte att göra det för några dagar sedan, men så klagade datorn på för lite plats, så jag trodde att jsg hade det gamla systemet! Det kan stämma i tid för när nätverket lade ner. Kan det vara häri som problemet har uppstått?

 

 MacBook Pro är förresten från sent 2011 med El Capitan 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, anna.s säger:

Hej Sven!

Tack för ditt svar!

 

Misstänkte att det kunde vara så. Kan det vara därför nätverket har lagt av?

 

Jag kanske bara ska ge upp & köpa mer i cloudutrymme... Har inte så bra koll 

 

MacBook Air är i alla fall från tidigt 2015,

 

Och först nu ser jag att datorn har uppdaterat till sierra!!! Jag försökte att göra det för några dagar sedan, men så klagade datorn på för lite plats, så jag trodde att jsg hade det gamla systemet! Det kan stämma i tid för när nätverket lade ner. Kan det vara häri som problemet har uppstått?

 

 MacBook Pro är förresten från sent 2011 med El Capitan 

 

 

Nej,

nu ser jag att det bara är 8 GB kvar, så den här uppdateringen har skett under dagen. Verkar snarare ha samband med att wi-fi-symbolen har lagt ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har 8 GB kvar måste du genast flytta eller kasta så du får mer plats. @Axelman har ett  inlägg han brukar skriva om hur mycket plats du behöver, frågan återkommer ofta.

 

Eftersom du nu har Sierra kan du använda optimerad lagring om du köper mer plats i Cloud

https://support.apple.com/sv-se/HT206996  där beskrivs mer hur din dator själv ser till att det du använder mest finns lokalt på datorn och det övriga på iCloud, hämtas ner automatiskt när du behöver. Men du måste ju ha internet!      Och det är ingen säkerhetskopia, det måste du ha separat.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ordnat mer plats på hårddisken kan du felsöka ditt nätverk. Börja med "säker start". Kör med nätverkskabel och en dator. Fungerar det, gå vidare och felsök wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd din mbp för att felsöka internet till mba är rensad. Har du adsl eller fiber? Modem eller kabel mellan TC och internet? I vilket fall. koppla ur TC och kör mbp, med kabel, direkt mot internet. Får du då tillgång till internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, jan.s säger:

Använd din mbp för att felsöka internet till mba är rensad. Har du adsl eller fiber? Modem eller kabel mellan TC och internet? I vilket fall. koppla ur TC och kör mbp, med kabel, direkt mot internet. Får du då tillgång till internet?

Har fiber via teve-uttag. & tack för rådet, det fungerade! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det fel på din tc. Resetta den till fabriksinställning genom att, i det lilla reset-hålet, sticka in änden på ett gem med tcn strömsatt. Håll den intryckt i ca 8 sek och släpp sedan. TCn återställs nu till fabriksåterstälnning och kan konfigureras. https://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/MA1645/en_US/airport_time_capsule_80211ac_setup.pdf

 

Fiber via tvuttag? Internet via kabelnät = Comhem? Förklara pls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, anna.s säger:

Har fiber via teve-uttag. & tack för rådet, det fungerade! :)

 

 

13 minuter sedan, jan.s säger:

Då är det fel på din tc. Resetta den till fabriksinställning genom att, i det lilla reset-hålet, sticka in änden på ett gem med tcn strömsatt. Håll den intryckt i ca 8 sek och släpp sedan. TCn återställs nu till fabriksåterstälnning och kan konfigureras. https://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/MA1645/en_US/airport_time_capsule_80211ac_setup.pdf

 

Fiber via tvuttag? Internet via kabelnät = Comhem? Förklara pls.

Telenor, och ja, kanske en kallar det kabelnät. Inte full koll! ;)

Hsr resettat TCn nu, & ska gå igenom konfigurationen. Hoppas att jag ska bli klok på det!  Tack snälla för hjälpen! ☺️??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fiberanslutningen en box på väggen med 4 uttag,

ett för dator, ett för TV, ett för telefoni, samt ett för service?

Olika färg på uttagen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, jan.s säger:

Då är det fel på din tc. Resetta den till fabriksinställning genom att, i det lilla reset-hålet, sticka in änden på ett gem med tcn strömsatt. Håll den intryckt i ca 8 sek och släpp sedan. TCn återställs nu till fabriksåterstälnning och kan konfigureras. https://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/MA1645/en_US/airport_time_capsule_80211ac_setup.pdf

 

Fiber via tvuttag? Internet via kabelnät = Comhem? Förklara pls.

& så var det fixat efter fem bedrövliga dagar utan nätverk.

Tusen, tusen tack! ???

Vad hade en gjort utan detta forum! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag optimerade förresten lagringen, & har nu 43 GB ledigt. Klarar jag mig på det? Eller vad är rekommenderat att ha ledigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har fiberanslutningen en box på väggen med 4 uttag,

ett för dator, ett för TV, ett för telefoni, samt ett för service?

Olika färg på uttagen....

Nej ingen box på väggen, helt vitt & 3 uttag. Använder ett till tv & ett till modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, anna.s säger:

Jag optimerade förresten lagringen, & har nu 43 GB ledigt. Klarar jag mig på det? Eller vad är rekommenderat att ha ledigt?

20 är minimum. 50 önskvärt. Du klarar dig fint om du nu optimerat minnesutnyttjandet och ökat icloud. Då sköter macOS det hela, men kolla ibland!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sefr säger:

20 är minimum. 50 önskvärt. Du klarar dig fint om du nu optimerat minnesutnyttjandet och ökat icloud. Då sköter macOS det hela, men kolla ibland!

 

Jättebra, tack! Då vet jag. Ja, jag utökade iCloud och optimerade som sagt minnesutrymmet. Skönt att ta det fixat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, anna.s säger:

& så var det fixat efter fem bedrövliga dagar utan nätverk.

Tusen, tusen tack! ???

Vad hade en gjort utan detta forum! 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...