Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två hårddiskkabinett utan ström !


Pampas

Rekommendera Poster

Jag har sedan tidigare 2 st kabinett från König för 3,5" IDE/HDD med USB 2.0. Jag är nu tvungen att använda dessa för hårddiskar som suttit i Mac-datorer och som tyvärr inte fungerar längre. Jag vill rädda innehållen i HDna.

Dessvärre fallerar strömförsörjningen, inget av aggregaten ger någon ström till kabinetten så nu undrar jag om det finns någon typ av ersättningsdon för dessa? jag har försökt att köpa hos Kjell & Co men de som jag fick där var för modernare hårddiskar och kontakter och passar inte alls.

 

På strömaggregaten står:
Power Supply
Model: SPP34-12.0.5.0-2000
Input: 100-240VAC, 50/60Hz, 0,5A
Output: 12V – 2000 mA
5V – 2000 mA

König har svarat att de inte har ersättningsaggregat.

 

Hårddiskarna är av gamla stammen,  det står ATA/IDE på etiketterna. Bifogar bilder på grejorna.

 

Är det någon som vet om det finns en lösning på något sätt eller alternativ vore det förnämligt.

Tacksam för förslag!

Kabinettens stromaggregat.jpg

MacHarddiskarnas ena etikett.jpg

MacHarddiskarnas kontakter.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pampas säger:

jag har försökt att köpa hos Kjell & Co men de som jag fick där var för modernare hårddiskar och kontakter och passar inte alls.

Är det bara för att en gång kopiera över innehållet till moderna diskar så kan du köpa en adapter:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-adaptrar/plexgear-usb-3-0-till-sata-och-ide-p61369

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-21 på 20:40, Stereotypen säger:

 

Kontaktade Teknikproffset som har flera kabinett, men de svarade att inget av deras skulle duga för mina behov, HDns kontakter är tydligen passé.

 

Om jag ändrar fokus och istället går in för ett nytt strömaggregat. Som synes av bifogad bild behöver mina kabinett 2000 mA från grejen, finns det någon sådan pryl som skulle kunna ge det inkl. ev. erforderlig omvandlingskontakt. Då skulle jag kunna använda mina gamla kabinett men med annan strömförsörjning. Kontakten som syns på bilden är väl någon typ av din-kontakt, eller?
 
Vild chansning, men...

Kabinettens stromaggregat2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Pampas säger:

Om jag ändrar fokus och istället går in för ett nytt strömaggregat.

Varför inte en sådan adapter som jag tipsade om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gamla hårddiskar så jag funderade om de gamla kabinetten skulle kunna användas som backup och därför behöver jag väl strömaggregat som fungerar. Men går inte det så är det en utmärkt grej, dock, som du skrev, blir det för tömning av hårddiskarna antar jag. Det är väl inte tillrådligt att ha diskarna utan skydd.

 

Jag vet inte om jag varit vårdslös med HDarna och kassetterna, förstå inte varför så många har slutat fungera, liksom 3 st PowerMacar. Där har strömmen också tagit slut, så jag sitter med 3 datorlik mao. Och strömenheter till dem lär man väl inte få tag på längre...

 

Ska gå till Kjell & Co och prata med dem.  Har läst en del i deras infoblad om kontakter,  jag har ingen pryl med USB3, bara USB2 och Thunderbolt, men 3an lär väl vara bakåtkompatibel.

 

Håller tummarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. PowerMaccarna: Har du bytt P-ram batteriet? Är detta slut så är de svårstartade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pampas säger:

funderade om de gamla kabinetten skulle kunna användas som backup

Men då måste du ju ha gamla (P)ATA-hårddiskar i, och de lär väl gå sönder när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Men då måste du ju ha gamla (P)ATA-hårddiskar i, och de lär väl gå sönder när som helst.


Vet inte, den jag kan se är HDn med etiketten ovan, ATA/IDE från 2004. Brukar de gå sönder efter några år så är det väl inte mycket att göra backuper i när jag tömt innehållet, gissar jag. Det finns 3 st till från den tiden, just nu orkar jag inte ta loss dem från sina respektive hållare för att se efter.

 

En av Power Macarna ger inte någon som helst respons när jag försöker starta den, inga dioder som tänds, helt död. Den har visserligen inte använts på rätt många år, men förut startade den utan problem. Och i den sitter 2 st gamla hårddiskar som jag inte kommer åt, ännu... De andra PMn lyser lite innan de lägger av, men inte denna.

 

Hade för mig att Macar var långlivade och tuffade på, men inte hur länge som helst tydligen. Får väl kanske förnya "vagnparken", men tycker att nypriserna är alltför höga. Suck!

 

Kan det finnas strömaggregat utomlands tro, Kina t.ex.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två slags hårddiskar: De som gått sönder och de som ännu inte gått sönder.

En disk från 2004 är helt enkelt inte att lita på till någonting.

 

Dessutom kostar en sprillans ny disk bara kaffepengar nu för tiden. Större är de också. 

 

Vad gäller Macarna så är det med största sannolikhet batteriet som är slut. Som påpekats så kan de (oftast) inte alls startas utan ett fungerande batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man använda adaptern och koppla in en disk i datorn permanent. Har USB kort som jag kan koppla till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, teknikern säger:

Kan man använda adaptern och koppla in en disk i datorn permanent. Har USB kort som jag kan koppla till.

Ja, men varför då inte köpa ett kabinett? Då skyddas disken från damm, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...